لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا خواستار آزادی آرش صادقی شد


 آرش صادقی و همسرش گلرخ ایرایی
 آرش صادقی و همسرش گلرخ ایرایی

آرش صادقی، زندانی سیاسی که گفته می شود ۶۸ روز است در اعتصاب غذا به سر می‌برد، برای ساعاتی به ترند اول جهانی در شبکه توییتر تبدیل شد. در همین حال یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا نیز خواستار آزادی وی و همسرش گلرخ ایرایی شده است.

به دنبال انتشار گزارش‌ها در خصوص «وخامت» وضعیت سلامت آرش صادقی روز جمعه امروز برای ساعاتی، کاربران توییتر در سراسر جهان خواستار حفاظت از جان این زندانی سیاسی شدند.

در همین زمینه، تام مالیناوسکی، دستیار وزیرخارجه آمریکا در امور دموکراسی، حقوق بشر و کار نیز با ارسال یک توییت خواستار آزادی آرش صادقی و همسرش گلرخ شده است.

دستیار وزیرخارجه آمریکا نوشته است: «هیچ کس نباید بخاطر فعالیت مدنی مسالمت آمیز زندانی شود.»

تام مالیناوسکی اضافه کرده است: «ایران باید به اجرای قوانین خودش پایبند باشد و آرش صادقی و گلرخ ایرایی را آزاد کند.»

گزارش‌ها حاکی است که علاوه بر آرش صادقی تعداد دیگری از زندانیان سیاسی در ایران از جمله علی شریعتی، سعید شیرزاد، حسن رستگاری مجد، محمدرضا نکونام، مهدی کوخیان و نزار زکا نیز دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

در همین حال، محمود صادقی، نماینده مجلس از تهران نیز در حساب توییتر خود نوشته است: «درحد مقدوراتم بعنوان یک نماینده مجلس درحال پیگیری و کمک به زندانیان فعال مدنی، بویژه آرش صادقی و علی شریعتی هستم.»

بر پایه گزارش‌های منتشر شده، آرش صادقی زندانی سیاسی بیش از ۶۸ روز است که در اعتصاب غذا به‌ سر می‌برد و آن طور که یکی از بستگانش به رادیوفردا گفته، در آستانه مرگ قرار دارد و حاضر نیست پیش از آزادی همسرش گلرخ ابراهیمی ایرایی اعتصاب خود را بشکند.

آرش صادقی خود با اتهاماتی مانند «اجتماع و تبانی علیه نظام، توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، تبلیغ علیه نظام و تشکیل گروه غیرقانونی» توسط قاضی صلواتی در دادگاه انقلاب تهران به ۱۵ سال زندان محکوم شده است.

اما گلرخ ابراهیمی ایرایی، همسر آقای صادقی، نیز به علت نوشتن داستان منتشرنشده‌ای درباره سنگسار در ایران، به «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» متهم و به شش سال زندان محکوم شده است.

گزارش ها حاکی است که مادر آرش صادقی هم در جریان یورش ماموران امنیتی به خانه آن‌ها برای بازداشت پسرش در سال ۱۳۸۹ دچار حمله قلبی شد و پس از چند روز بستری بودن در بیمارستان درگذشت.

علی‌ شریعتی هم که از طیف اصلاح‌طلبان است، از ۱۰ آبان‌ماه اعتصاب غذا کرده و حال وی وخیم گزارش شده است.

آقای شریعتی پس از شرکت در تجمع علیه «اسیدپاشی به زنان» به پنج سال حبس محکوم شد؛ وی در اعتراض به این حکم دست به اعتصاب زده است.

XS
SM
MD
LG