لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۸

ژنرال آمریکایی هرگونه دخالت در کودتای نافرجام ترکیه را رد کرد


ژنرال جوزف وتل
ژنرال جوزف وتل

ژنرال جوزف وتل، رئیس ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در خاورمیانه، روزجمعه اظهارات مقام‌های ترکیه در خصوص حمایت وی از کودتای نافرجام در این کشور را «کاملانادرست» خواند.

به گزارش رویترز، ژنرال جوزف وتل در بیانیه‌ای اعلام کرده است: هرگونه گزارشی در خصوصی این که من در کودتای نافرجام اخیر در ترکیه نقش داشته ام،نامطلوب و کاملا نادرست است.

این مقام ارشد ارتش آمریکا تصریح کرده است: سال‌ها است که ترکیه به عنوان یک شریک فوق العاده و حیاتی در منطقه برای ما محسوب می شود. ما ضمن ستایش از تداوم همکاری ترکیه، همچنان در انتظار همکاری با این کشور در مبارزه باداعش (گروه حکومت اسلامی) هستیم.

روز پنجشنبه ژنرال وتل گفته بود نگران پیامدهای کودتای نافرجام در ترکیه و تاثیر آن بر همکاری کوتاه مدت و بلندمدت بین واشینگتن و آنکارا است.

بیانیه ژنرال جوزف وتل در روز جمعه ساعاتی پس از اظهارات رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه منتشر شده است.

رجب طیب اردوغان روز جمعه در واکنش به ابراز نگرانی ژنرال جوزف وتل ازپیامدهای کودتای نافرجام وبازداشت نظامیان گفت، به جای تقدیر از ترکیه در مقابله‌اش با کودتا، از کودتاچیان جانبداری می کنید.کودتاچی هم اکنون در کشور شما به سر می برد.

اشاره رجب طیب اردوغان به فتح الله گولن است که به طراحی کودتای نافرجام متهم شده و هم اکنون در آمریکا به سر می برد. آقای گولن هرگونه دخالت در کودتا را رد می کند.

به دنبال کودتای نافرجام ۲۵ تیرماه شماری از نیروهای ارتش، دولت ترکیه تصفیه و پاکسازی ارتش، نهادهای دولتی و دانشگاه‌ها را آغاز کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس حکومت ترکیه تاکنون ۱۶ هزار نفر را در ارتباط با کودتا نافرجام بازداشت کرده است.

این گزارش می افزاید از آن زمان تاکنون بیش از ۶۶ هزار نفر در نهادهای مختلف دولتی از جمله ارتش، قوه قضاییه، وزارتخانه ها، شهرداریها، دانشگاه ها، هواپیمایی ملی ترکیه و بهداشت این کشور به اتهام ارتباط با جنبش گولن تعلیق یااخراج شده‌اند.

در جریان کودتای نافرجام در ترکیه دستکم ۲۴۶ نفر کشته و دو هزار نفر نیز زخمی شدند.

«نگرش» به کودتای نافرجام در ترکیه

به گزارش رویترز، رجب طیب اردوغان همچنین انتقاد کشورهای غربی از پاکسازی‌ها و بازداشت‌ها در ترکیه را رد کرده و تلویحا گفته است، برخی در آمریکا از کودتاچیان حمایت می کنند.

رییس جمهوری ترکیه روز جمعه اظهار داشت: نگرش بسیاری از کشور و مقام‌های آنها به کودتا در ترکیه تحت لوای دمکراسی شرم آور است.

رجب طیب اردوغان اضافه کرد: هرکشوری و هر رهبری که به اندازه سرنوشت کودتاچیان، نگران مردم و دمکراسی ترکیه نیست، دوست محسوب نمی شود.

رییس جمهوری ترکیه همچنین تصریح کرده است که بازداشت افراد مرتبط با کودتا نافرجام ادامه خواهد داشت.

روز گذشته و به دنبال انتشار گزارش ها در خصوص تعطیلی بیش از ۱۳۰ رسانه چاپی، دیداری و شنیداری در ترکیه،اتحادیه اروپا و فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران ضمن ابراز نگرانی ازسرکوب گسترده رسانه‌ها در این کشور از آنکارا خواسته اند تا به آزادی‌های اساسی احترام بگذارد.

XS
SM
MD
LG