لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

جان کربی: موضع آمریکا در قبال سرنوشت بشار اسد تغییر نکرده است


جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

به دنبال اظهارات یک مقام روسیه در خصوص تغییر موضع واشینگتن در قبال آینده بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه ۲۵ مارس با رد این گزارش گفته است، بشار اسد مشروعیت حکومت بر سوریه را ندارد.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه پیشتر گفته بود که واشینگتن در حال حاضر موضع مسکو در خصوص مسکوت گذاشتن بحث آینده بشار اسد در مذاکره صلح سوریه را پذیرفته است.

مذاکرات صلح بین نمایندگان دولت سوریه و مخالفان ان روز گذشته در ژنو پایان یافت و قرار است دو هفته دیگر این مذاکرات ادامه یابد.

به گزارش آسوشیتدپرس، جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است: «هرگونه گزارشی مبنی براین که ما دیدگاه خود در قبال آینده بشار اسد تغییر داده ایم، نادرست است. بشار اسد مشروعیت خود را برای حکومت بر (مردم سوریه) از دست داده است. ما دیدگاه خود در این خصوص تغییر نداده ایم.»

این در حالی است که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته با ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف در مسکو در خصوص جنگ در سوریه مذاکره و گفت و گو کرد.

آمریکا و روسیه پیشتر گفته بودند که بر سر آینده بشار اسد با یکدیگر اختلاف نظر دارند. آمریکا خواهان کناره گیری بشار اسد در جریان گذار و انتقال قدرت در سوریه است. این در حالی است که روسیه می گوید، مردم سوریه باید در خصوص آینده بشار اسد تصمیم بگیرند.

نبرد پالمیرا

در همین حال، رسانه‌های دولتی سوریه روز جمعه اعلام کردند، نیروهای ارتش این کشور ارگ باستانی پالمیرا (تدمر) را از نیروهای گروه حکومت اسلامی (داعش) باز پس گرفته اند.

گزارش‌ها حاکی است، نیروهای گروه حکومت اسلامی بناهای تاریخی شهر پالمیرا را بمبگذاری کرده اند تا قبل از عقب نشینی آنها را منفجر کنند، اما تصاویر اولیه تلویزیونی که حکومت سوریه از پالمیرا پخش کرده نشان از ان دارد که هنوز برخی از بناهای باستانی همچنان پابرجا هستند.

با تصرف پالمیرا توسط نیروهای ارتش سوریه راه های ارتباطی با دیرو الزور و رقه، مرکز حکومت اسلامی به کنترل نیروهای دولتی در آمده است.

به گزارش رویترز، بازپس گیری شهر پالمیرا با حمایت هوایی روسیه از گروه حکومت اسلامی مهم‌ترین شکست برای این گروه در سوریه محسوب می شود. شهر پالمیرا در بهار سال ۲۰۱۵ به دست نیروهای گروه داعش افتاد.

این گزارش می افزاید، ورود نظامی روسیه به جنگ در سوریه باعث تغییر روند تحولات جنگ در این کشور به نفع بشار اسد شده است.

سازمان یونسکو محوطه باستانی پالمیرا را یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی باستانی جهانی می‌داند و از آن به مثابه تبلور چندین تمدن یاد می‌کند. آثار باستانی شهر پالمیرا متعلق به دوران رم باستان با قدمتی بیش از دو هزار سال است.

XS
SM
MD
LG