لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۴

گزارش تازه درباره «جاسوسی آمریکا و بریتانیا» از برنامه موشکی اسرائیل


شلیک یک موشک «آرو ۳» اسرائیل
شلیک یک موشک «آرو ۳» اسرائیل

بخش دیگری از افشاگری‌های ادوارد اسنودن در مورد «جاسوسی آمریکا و بریتانیا از اسرائیل» یکشنبه یازدهم بهمن منتشر شد.

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت، روزنامه اشپیگل در آلمان و تارنمای اینترسپت، به طور همزمان، با انتشار بخش دیگری از این افشاگری ها، خبر دادند که آمریکا و بریتانیا از طرح‌های موشکی «آرو» در اسرائیل نیز «جاسوسی» کرده اند.

بر اساس افشاگری‌های اسنودن، آژانس امنیت ملی آمریکا NSA و سازمان همتای آن در بریتانیا GCHQ در طرحی مشترک، موشک هدف «گنجشک سیاه» را که می بایست از سوی موشک‌های اسرائیلی «آرو» در هوا شکار و منحرف شود، زیر نظر داشتند.

بنوشته یدیعوت آخرونوت، موشک «گنجشک سیاه» برای آنکه در آزمایش میزان توان «آرو» هدف واقع شود، از جنگنده‌های اف- ۱۵ ارتش اسرائیل شلیک می شد و شرکت آمریکایی «ریث اون» با شرکت اسرائیلی «رافائل» در تولید آن شراکت داشته است.

بخش نخست افشاگری‌های اسنودن در مورد «جاسوسی آمریکا و بریتانیا از اسرائیل» جمعه نهم بهمن منتشر شد که بر اساس آن، این دو کشور با طرحی نفوذی به نیروی هوایی اسرائیل دسترسی مستقیم داشته و اطلاعات رد و بدل شده در نیروی هوایی اسرائیل را رصد کرده اند.

بر اساس این گزارش ها، آمریکا و بریتانیا از سال ۱۹۹۸، در پروژه نفوذی که به آن نام «آنارشیست» داده بودند، با هدف ردگیری ارتش‌های بزرگ، نیروی هوایی اسرائیل را نیز زیر نظر داشتند.

آمریکا و بریتانیا با هک کردن سیستم‌های اسرائیلی توانسته بودند توانایی‌ها و هدف گیری‌های جنگنده‌ها و پهپادهای اسرائیلی را همزمان ببینند.

بر اساس این گزارش ها، از زمان آغاز این پروژه، از جمله هر زمان که یک پهپاد اسرائیلی برای عملیات یا پرواز شناسایی در غزه یا هر جای دیگر خاورمیانه در ماموریت بوده، همزمان صفحه این پهپادها و هدف گیری‌های آن در پایگاهی در قبرس قابل مشاهده بوده است.

جزییات عملیات نیروی هوایی اسرائیل علیه سوریه، لبنان و غزه نیز برای آمریکا و بریتانیا قابل دسترسی بوده است.

بر اساس این گزارش ها، رصد برنامه‌های نیروی هوایی اسرائیل در ارتباط با برنامه اتمی ایران، یکی از هدف‌های سال‌های گذشته این پروژه آمریکایی- بریتانیایی بوده است.

در این گزارش‌ها آمده است که رصد اقدامات هوایی اسرائیل، از پایگاهی در شمال بریتانیا آغاز شد و سپس در پایگاهی که بریتانیا در قبرس دارد، متمرکز شد.

رسانه‌های اسرائیلی به نقل از مقاماتی که نام آنها را نبردند، مدعی شدند که «اسرائیل از جاسوسی آمریکا از خود غافلگیر نشده» هر چند که این مقامات افزودند، «این عملکرد می تواند بار دیگر مناسبات با آمریکا را متشنج کند».

این افشاگری در زمانی صورت گرفته که تشنج میان دولت‌های اسرائیل و آمریکا بر سر توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، تازه اندکی آرام گرفته است.

اما یووال اشتاینیتز وزیر انرژی اسرائیل، با گفتن اینکه این عملکرد آمریکا «موجب نگرانی» است، افزود «ما باید روش‌های کدگذاری در سامانه‌های حساس را اصلاح و تقویت کنیم»

دکتر رونن برگمن، کارشناس امور اطلاعاتی اسرائیل، یکشنبه ۱۱ بهمن به وبسایت یدیعوت آخرونوت گفت، «اسرائیل به توان اطلاعاتی آمریکا واقف بوده ولی دراین ماجرا عمق نفوذ آمریکایی‌ها به "مقدس‌ترین سیستم‌های نظامی اسرائیل موجب حیرت شده است».

این کارشناس اطلاعاتی اسرائیلی افزود، «این احتمال بعید نیست که ایرانی‌ها نیز بتوانند به سیستم هوایی اسرائیل نفوذ کنند».

گزارش‌های منتشره بر اساس افشاگری‌های تازه ادوارد اسنودن همچنین آمده است که آمریکا و بریتانیا در ردگیری ارتش‌های خاورمیانه، توانسته اند از سیستم‌های ارتش‌های سوریه، ایران، مصر، ترکیه و نیز توان عملیاتی حزب الله رمزگشایی کنند.

در پروژه «آنارشیست» از مقر قبرس، عملیات ارتش‌های چین، آرژانتین، و نیز سه کشور فرانسه، ایتالیا و آلمان که هم پیمان نظامی آمریکا و بریتانیا در ناتو هستند، رصد شده است.

ادوارد اسنودن پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا، بهار سه سال پیش با گریز از زادگاهش در آمریکا، خود را به روسیه رساند و هنوز در مخفیگاهی در آن کشور بسر می برد.

اسنودن اطلاعات و اسناد خود را به روزنامه نگار دیگری که مسئول وبسایت اینترسپت است، داده است.

XS
SM
MD
LG