لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۹

آمریکا نیروهای حمایت از عملیات ائتلاف به رهبری عربستان در یمن را «کاهش داد»


حمله هوایی ائتلاف به رهبری عربستان به صنعا پایتخت یمن.(عکس از ارشیو)
حمله هوایی ائتلاف به رهبری عربستان به صنعا پایتخت یمن.(عکس از ارشیو)

مقام‌های آمریکایی به رویترز گفته اند که ارتش آمریکا، پرسنل و نیروهایی خود را که در بخش هماهنگی با عملیات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان در یمن فعالیت می کردند، از عربستان سعودی خارج کرده و شمار نیروها در بخش‌های دیگر مرتبط با برنامه ریزی این عملیات را نیز به شدت کاهش داده است.

ایان مک کوننایی، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین گفته است: در حال حاضر کمتر از پنج نیرو از ارتش آمریکا در بخش«هسته برنامه‌ریزی مشترک» به طور تمام وقت حضور دارند.

وی اضافه کرده است،سال گذشته «هسته برنامه‌ریزی مشترک» در راستای حمایت و هماهنگی با ائتلاف به رهبری عربستان ایجاد شد و کمک هایی مانندسوخت گیری جنگنده‌ها در آسمان و تبادل اطلاعات در حوزه محدودی، ارائه می کرد.

سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا تصریح کرده است که پیش از این تعداد نیروهایی که به صورت تمام وقت در این بخش در ریاض و نقاط دیگر فعالیت می کردند ۴۵ نفر بود.

در حالی که مقام‌های آمریکایی می گویند دلیل خروج این نیروها کاهش عملیات هوایی ائتلاف در یمن در اوایل سال میلادی است، اما رویترز می گوید به نظر می رسد که به دنبال افزایش تلفات غیر نظامیان در عملیات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان در یمن ، آمریکا دخالت خود را در این حملات کاهش داده است.

در همین حال مقام‌های آمریکایی به رویترز گفته اند که آمریکا نیروهای مرتبط با «هسته برنامه ریزی مشترک» را در ماه ژوئن از عربستان خارج کرده است.

کریس شروود، یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون به رویترز گفته است: این تغییر تاثیری بر تعهد آمریکا برای حمایت از ارتش عربستان ندارد. اعضای تیم هسته برنامه ریزی مشترک قبلا در عربستان بودند، الان در بحرین هستند.»

این در حالی است که مقام‌های آمریکایی تصریح کرده اند که کاهش نیروهای آمریکایی مرتبط با عملیات ائتلاف در یمن ارتباطی با افزایش نگرانی‌های بین المللی در خصوص حملات به مناطق مسکونی غیر نظامی یمن ندارد.

به گزارش رویترز، از اغاز عملیات ائتلاف به رهبری عربستان در ۱۶ ماه پیش تا کنون دست کم شش هزار و ۵۰۰ نفر کشته شده اند که بیش از نیمی از آنها غیرنظامی بودند.

چند نهاد بین المللی پیشتر در گزارش اعلام کرده اند که جنگ در یمن تاکنون بیش از ۱۴ میلیارد دلار به اقتصاد و زیرساخت‌های این کشور آسیب وارد کرده است.این در حالی است که نیمی از مردم این کشورهم اکنون از سوءتغذیه رنج می برند.

در این گزارش که توسط سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا ، بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی در ماه مه تهیه شده، آمده است:«درگیری تاکنون هفت میلیارد خساورت وارد کرده است (البته بخشی از براورد هنوز اماده نیست) و بیش از هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاربه بخش تولید و خدمات صدمه زده است.»

XS
SM
MD
LG