لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۱

ابوبکر بغدادی: مسلمانان جهان از من اطاعت کنند


ابوبکر بغدادی، رهبر گروه دولت اسلامی عراق و شام، داعش، که خود را خليفه مسلمانان می نامد،‌ در پيامی ويدئويی از مسلمانان جهان خواست از او اطاعت کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این ويدئو که روز شنبه در شبکه های اجتماعی منتشر شده ابوبکر بغدادی در جريان نماز جمعه در شهر موصل بر خلافت خود تاکید کرده است.

ابوبکر بغدادی در این ویدئو خطاب به مسلمانان گفته است: من ولی شماهستم و بر شما حکم می کنم. هرچند من بهترین شما نیستم،‌ ولی اگر می بینید من حق را می گوییم از من حمایت کنید.

وی اضافه کرده است:اگر می بينيد من اشتباه می کنم مرا به راه راست هدايت کنيد، و تا زمانی که من از خدا اطاعت می کنم از من اطاعت کنيد.

خبرگزاری فرانسه می گوید هنوز نتوانسته است اصالت این ویدئو را تایید کند.

در این ويدئو ابوبکر بغدادی به عنوان «الخليفة ابراهيم اميرالمومنين فی الدولة الاسلامیة» معرفی شده است.

ابوبکر بغدادی در خطبه‌های نماز جمعه در شهر موصل بر اهميت ماه رمضان، جهاد و اعلام «خلافت اسلامی» صحبت کرده است.

این در حالی است که سخنگوی وزارت کشور عراق به خبرگزاری رویترز گفته است که فيلم ويديويی منتشر شده منتسب به ابوبکر البغدادی جعلی است.

به گفته سخنگوی وزارت کشور عراق، ابوبکر البغدادی اخيرا در حمله هوايی ارتش عراق زخمی شده و برای معالجه به سوريه برده شده است.

خبرگزاری رويترز می گويد هنوز شواهد مستقلی که بتوان ادعا دولت عراق يا اصالت ويديو را تاييد يا تکذيب کرد، وجود ندارد.

شهر موصل، ‌دومين شهر بزرگ عراق است که همراه با چند شهر ديگر اين کشور در تصرف شبه نظاميان سنی به رهبری گروه داعش قرار دارد.

خبرگزاری فرانسه پیشتر در گزارشی نوشته بود: هدف ابوبکر بغدادی احیای خلافت است، نظام سیاسی که صد سال پیش با سقوط امپراطوری عثمانی به پایان رسید.

شورای داعش بعد از دیدار و بحث در این باره، تصمیم به تاسیس خلافت اسلامی گرفت و خلیفه‌ای را در راس دولت اسلامی منصوب کرد. این خبرگزاری در ادامه می‌نویسد، ابو محمد العدنانی، سخنگوی داعش در نوار صوتی که بر روی اینترنت منتشر شده است گفت: «البغدادی، روحانی جهادی به عنوان خلیفه مسلمانان برگزیده شده است.»

البغدادی متولد سال ۱۹۷۱ و در شهر سامرا عراق به دنیا آمده است. براساس گزارش‌هایی که دولت آمریکا منتشر کرده، او در سال ۲۰۰۳ کمی بعد از حمله آمریکا به عراق به پیکارجویان شبه‌نظامی پیوست. البغدادی مدتی نیز در زندان آمریکایی‌ها در عراق دربازداشت بوده است.

XS
SM
MD
LG