لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۸

ژنرال ووتل: باید شیوه های مختلف مختل کردن فعالیت‌های ایران را بررسی کنیم


ژنرال جوزف ووتل
ژنرال جوزف ووتل

بلندپایه‌ترین مقام نظامی آمریکا در خلیج فارس و آسیای مرکزی روز چهارشنبه گفته است، ایران یکی از بزرگترین تهدیدها برای ایالات متحده است و این کشور اقدامات بی‌ثبات کننده خود را در منطقه افزایش داده است. وی همچنین خواستار بررسی شیوه های مختلف برای مختل کردن فعالیت های ایران در منطقه شده است.

به گزارش شبکه «سی بی‌ان سی» ژنرال جوزف ووتل، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا، (سنتکام) که در کمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس نمایندگان کنگره صحبت می کرد، اظهار داشت: باور دارم ایران در منطقه خاکستری دست به اقداماتی می زند. این منطقه، محدوده‌ای است که در برگیرنده ناحیه رقابت عادی کشورها و همچنین درگیری علنی است.

این ژنرال آمریکایی تصریح کرد که ایران از این منطقه به شکل‌های مختلف سوء استفاده می کند و ازابزارهایی مانند؛ تسهیل کمک‌های مرگبار،‌ نیروهای نیابتی، یا فعالیت‌های سایبری در این منطقه استفاده می کند.

طبق این گزارش حوزه فعالیت و مسئولیت «ستاد مرکزی آمریکا» در برگیرنده منطقه وسیعی از خلیج فارس تا آسیای مرکزی است که ۸۰ هزار نیرو نظامی را فرماندهی می کند. این ستاد هدایت عملیات علیه گروه حکومت اسلامی، داعش، در عراق و سوریه و همچنین طالبان در افغانستان را برعهده دارد.

ژنرال جوزف ووتل تصریح کرده است: مامی بایست فرصت هایی را که براساس آنها می توانیم فعالیت‌های (ایران) را از طریق نظامی یا سایر شیوه ها مختل کنیم، مورد ارزیابی قرار دهیم. ما باید مترصد فرصت هایی باشیم که می توانیم بر اساس آنها فعالیت‌های آنها ( ایران) را افشا کنیم وبه خاطر اقداماتشان آنها را پاسخگو کنیم.

ژنرال جوزف ووتل همچنین گفته است که به طور مرتب گزارش‌های مربوط به «مزاحمت»‌های قایق‌های تندرو ایران در آبهابی بین المللی را دریافت می کند و در سال گذشته شمار این حوادث در حدود ۳۰۰ مورد بوده است که برخی از آنها «نا ایمن» غیر حرفه‌ای بوده اند.

این فرمانده نظامی آمریکایی تاکید کرده است، ما به طور فوق العاده‌ای این موضوع را زیر نظر داریم، اما من به توانایی‌ها خود برای ادامه ماموریت‌های مان اعتماد کامل دارم.

ژنرال جوزف ووتل همچنین گفته است: ایران در منطقه نقشی دارد. من می خواهم خیلی شفاف بگویم که نظر و دیدگاه ما نسبت به مردم ایران و رهبری ایران متفاوت است، شورای انقلابی که بر ایران حکومت می کند. ما از ناحیه مردم ایران نگرانی نداریم بلکه نگرانی ما از حکومت انقلابی است.

فرمانده سنتکام پیشتر در ۲۰ اسفندماه با حضور در کمیته نیروهای مسلح در سنا گفته بود، ایران بزرگترین تهدید بلندمدت برای ثبات در منطقه است.

وی ایران را متهم کرده بود که می کوشد از طریق بی‌ثبات کردن منطقه بتواند قدرت «مسلط منطقه» بشود.

XS
SM
MD
LG