لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۸

رکورد حضور زنان در مجلس شورای اسلامی شکسته شد


در حالی که شمارش آرا در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه به پایان رسیده است، گزارش‌ها غیر رسمی از پیشتازی اصلاح طلبان و مستقل‌ها حکایت دارد. همچنین با پیروزی چهار زن در مرحله دوم، شمار زنان حاضر در مجلس دهم به ۱۷ منتخب رسیده است که رکورد تازه ای در تاریخ مجلس بعداز انقلاب محسوب می‌شود.

روز جمعه ۱۰ اردیبهشت مرحله دوم انتخابات انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۵ حوزه انتخابیه برای تعیین تکلیف ۶۸ کرسی باقیمانده از مجلس دهم برگزار شد.

در همین حال تسنیم مدعی شده است که در مرحله دوم، ۳۵ اصلاح طلب وکاندیدای نزدیک به دولت، ۲۵ اصولگرا و هشت مستقل توانسته‌اند به مجلس دهم راه یابند.

گزارش‌ها حاکی است که با پیروز خدیجه ربیعی از حوزه انتخابیه بروجن؛ ‌ سمیه محمودی از حوزه انتخابیه شهرضا و دهاقان؛ معصومه آقاپور از حوزه انتخابیه شبستر؛ ‌ و زهرا ساعی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو در مرحله دوم انتخابات مجلس، شمار زنان حاضر مجلس دهم به ۱۷ نفر رسید واین در تاریخ مجلس شورای اسلامی از سال ۱۳۵۸ تاکنون بی‌سابقه است.

در مرحله اول انتخابات مجلس شورای اسلامی که در هفتم اسفندماه برگزار شد، ۱۴ زن به مجلس راه یافتند. اما با توجه به اینکه شورای نگهبان آرا مینو خالقی، منتخب مردم اصفهان را باطل اعلام کرد شمار زنان منتخب مجلس به ۱۳ منتخب کاش یافت.

مجلس پنجم با حضور ۱۴ زن رکورددار تعداد نمایندگان زن در ۹ دوره گذشته بود.

شورای نگهبان با وجود تأیید انتخابات در این حوزه، آرای مینو خالقی منتخب سوم اصفهان را باطل کرده، و معتقد است تکلیف کرسی باقیمانده اصفهان باید در انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۹۶ روشن شود.

وزارت کشور اما می‌گوید در موضوع خانم خالقی با شورای نگهبان اختلاف نظر حقوقی دارد، و حتی اگر شورای نگهبان اصرار به ابطال آرای خانم خالقی دارد، فرد ششم در فهرست منتخبان که او هم حد نصاب ۲۵ درصد آرا را کسب کرده باید راهی مجلس شود.

در همین حال علی مطهری، منتخب دوم تهران در مجلس دهم، در نامه‌ای از حسن روحانی خواسته است که به وزارت کشور دستور دهد اعتبارنامه مینو خالقی را صادر و به مجلس ارسال کند.

XS
SM
MD
LG