لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

اردوغان: دنیا بايد به نتايج انتخابات ترکيه احترام بگذارد


رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، روز دوشنبه ۱۱ آبان گفته است، دنیا می بایست به نتایج انتخابات ترکیه که در آن شهروندان این کشور به نفع برقراری ثبات در کشور رای دادند ، احترام بگذارد.

به گزارش رویترز، نتایج به دست آمده برای حزب حاکم «عدالت و توسعه» درانتخابات پارلمانی ترکیه در روز یکشنبه، بسیار فراتر از انتظار ناظران بود و این حزب توانسته اکثریت کرسی های پارلمان این کشور را به دست آورده است.

طبق این گزارش، حزب عدالت و توسعه توانسته است که ۳۱۷ کرسی از ۵۵۰ کرسی پارلمان ترکیه را به دست بیاورد. این در حالی است که رجب طیب اردوغان برای محقق کردن خواست خود در انجام رفراندوم و تغییر نظام سیاسی کشور از پارلمانی به ریاست جمهوری، نیازمند ۳۳۰ کرسی پارلمان این کشور است.

رجب طیب اردوغان که پس از خروج از مسجدی در استانبول با خبرنگاران صحبت می کرد، گفته است: «اراده ملی برای برقراری ثبات در انتخابات اول نوامبر متبلور شد.»

رییس جمهوری ترکیه اضافه کرده است:«بگذار همه مانند یکی،‌ برادر هم و با یکدیگر ترکیه باشیم.»

به گزارش رویترز،نتیجه انتخابات روز یکشنبه و پیروزی حزب اسلامگرای عدالت و توسعه باعث نگرانی سکولار ها و کرد ها شده است.

«زمان تودی» روزنامه منتقد حزب عدالت و توسعه روز دوشنبه در تیتر اصلی خود نوشته بود:«بازگشت به خانه اول.»

در همین حال، آمریکا نیز نسبت به فشار بر رسانه و ها و روزنامه نگاران در جریان انتخابات پارلمانی اخیر «ابراز نگرانی عمیق» کرده است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید،‌ از مقام های ترکیه خواسته است تا به اصول و ارزش های در قانون اساسی این کشور پایبند باشند.

در همین حال، آنگلا مارکل، صدر اعظم آلمان در پیامی به احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه، پیروزی حزب وی را تبریک گفت و خواستار همکاری دوکشور برای پایان به بحران پناهجویان شده است.

این در حالی است که سازمان امنیت و همکاری اروپا فضای ایجاد شده در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی ترکیه را «غیرمنصفانه» و همراه با سرکوبی رسانه‌ها و «ترس و وحشت» ناشی از خشونت‌ها و نگرانی‌های امنیتی توصیف کرده است.

در همین حال گزارش ها حاکی است که دو سردبیر دو نشریه منتقد دولت ترکیه روز دوشنبه بازداشت شدند و از توزیع این نشریات جلوگیری شد.

در حالی حزب حاکم عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی رور یکشنبه توانست نزدیک به ۵۰ درصد کل آراء، به ۳۱۷ کرسی از ۵۵۰ کرسی پارلمان دست یابد که در انتخابات خردادماه گذشته به حدود ۴۰ درصد آراء، ۲۵۸ کرسی دست یافته بود و از تشکیل دولت به تنهایی باز ماند.
.
حزب دمکراتیک خلق‌ها که مدافع حقوق کردهاست در انتخابات پنج ماه پیش ۱۳درصد آراء را به دست آورد و برای اولین بار به پارلمان راه یافت اما این حزب روز یکشنبه حدود ۱۰ درصد آراء، ۵۹ کرسی،‌ را کسب کرد که اگرچه حدنصاب لازم برای راه یافتن دوباره به پارلمان است اما با کرسی‌هایی کمتر.

در انتخابات روز یکشنبه، حزب جمهوریخواه خلق، بزرگترین حزب مخالف دولت ۱۳۴ کرسی و حزب راستگرای حرکت ملی هم به ۴۰ کرسی دست یافتند.

XS
SM
MD
LG