لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۸

نبرد شبه نظامیان حوثی برای تصرف مرکز عدن


یکی از نیروهای جدایی خواه جنوب یمن در شهر عدن
یکی از نیروهای جدایی خواه جنوب یمن در شهر عدن

ساکنان عدن روز چهارشنبه ۱۹ فروردین ماه گفته اند نبرد و درگیری بین شبه نظامیان شیعه حوثی و طرفداران رییس جمهوری یمن در مرکز قدیمی این شهر ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ساکنان محلی گفته اند در خیابان ها دهها جنازه به چشم می خورد و درگیری بین شبه نظامیان حوثی و شبه نظامیان محلی درجریان است. این در حالی است بلندگوهای مساجد در این شهر از مردم می خواهند برای جهاد علیه حوثی ها قیام کنند.

ساکنان محلی همچنین به رویترز گفته اند، تانک ها و شبه نظامیان طرفدار عبدربه منصورهادی، رییس جمهوری یمن بعدازظهر چهارشنبه توانسته اند تا شبه نظامیان شیعه حوثی را از محله های شمالی به عقب برانند.

به گزارش رویترز، وضعیت در شهر عدن بسیار بغرنج است. آب و برق در مناطق مرکزی شهر قطع شده است و بیمارستان ها مملو از زخمی هستند.

ماریا کالیر، سخنگوی صلیب سرخ جهانی در یمن در خصوص وضعیت عدن گفته است: وضعیت فاجعه بار است.

در همین حال،‌مقام ها و ساکنان محلی روز چهارشنبه ۱۹ فروردين (۸ آوريل) گفته اند، جنگنده های عربستان سعودی و کشورهای متحد آن پايگاه هوايی «ال عناد» در جنوب يمن و مناطق اطراف بندر عدن را بمبارن کردند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، حملات هوايی عربستان سعودی، چهار کشور عربی خليج فارس و متحدان منطقه ای آنها عليه نيروهای حوثی که صنعا پايتخت يمن را در کنترل دارند و برای تصرف عدن می جنگند، از دو هفته پيش شروع شده است.

شيعيان حوثی مورد حمايت ايران به رغم بمباران شديد کاروان های نظامی و انبار های تسليحات آنها به سوی عدن پيشروی کرده اند. بندر عدن در جنوب کشور آخرين شهر مهمی است که هنوز در کنترل نيروهای وفادار به عبدروبه منصور هادی رييس جمهور مورد حمايت عربستان سعودی است.

گروههای مسلح اهل جنوب يمن با حمايت هوايی عربستان سعودی و کشورهای متحدش پيکارجويان حوثی را از بعضی ازاستان های جنوبی عقب راندند.

پايگاه هوايی ال عناد که ديشب مورد حمله هوايی قرار گرفت در ۵۰ کيلومتری شمال عدن و در مسير بزرگراه اصلی اين بندر به سوی شمال قرار دارد. نيروهای وفادار به علی عبدالله صالح رييس جمهور پيشين يمن که اکنون با شبه نظاميان حوثی ائتلاف کرده اند، هنوز در اين پايگاه هستند.

مقام های محلی افزودند مواضع حوثی ها در شهر دالعا در شمال عدن نيز مورد حمله جت های جنگنده قرار گرفت.

ساکنان محلی گفتند صنعا، پايتخت پس از چندين شب بمباران شديد مواضع حوثی ها و انبارهای تسليحاتی آنها شب آرامی را گذراند.

XS
SM
MD
LG