لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۵

یمن روز سه‌شنبه شاهد «سنگين‌ترين حملات هوایی» پس از پايان آتش‌بس بود


حملات هوایی به صنعا
حملات هوایی به صنعا

جنگنده‌های ائتلاف به رهبری عربستان روز سه‌شنبه ۲۹ ارديبهشت مناطقی در اطراف صنعا، پايتخت يمن، را هدف سنگين‌ترين حملات هوایی پس از پایان آتش‌بس قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، این جنگنده‌ها انبارهای تسليحات در مناطق کوهستانی حومه صنعا را مورد حمله قرار دادند و انفجارهای حاصل از اين حملات باعث به لرزه در آمدن مناطق مسکونی و همچنین فرار مردم از خانه و کاشانه‌های خود شده است.

ساکنان صنعا به رويترز گفته‌اند، بمباران‌ها از نيمه شب دوشنبه آغاز شد و مناطق کوهستانی که انبارهای تسليحاتی شبه نظامیان شيعه حوثی در «نقوم» و «فک عتن» در آن قرار دارد، را هدف گرفتند. اين دو منطقه محل نگهداری موشک، تانک و ديگر تسليحان شبه نظاميان حوثی است.

طبق اين گزارش از سه روز پيش جنگنده‌های ائتلاف به اين دو منطقه به طور متناوب حمله کرده‌اند، اما حملات روز سه شنبه شديدترين آنها بوده است.

در همين حال گزارش‌ها حاکی است که مواضع شبه نظاميان حوثی در استان‌های صعده، حجه و در شهرهای «اب» و جنوب صنعا هدف حملات موشکی قرار گرفته است.

از سوی ديگر عشاير محلی به رويترز گفته‌اند که شبه نظاميان حوثی با کاتيوشا بخش‌هایی از استان نجران در مرز با يمن را هدف قرار داده‌اند.

يک مقام بلندپايه نظامی در عدن نیز به رويترز گفته است که شبه نظاميان حوثی و عشاير متحد آنها از سه جبهه، عدن را محاصره کرده و بخش‌های مهمی از شهر را در کنترل خود دارند.

اين مقام بلندپايه نظامی اضافه کرده است: دهها هزار نفر در عدن خانه و کاشانه خود را رها کرده‌اند و هم اکنون شبه نظاميان حوثی سه روز به نيروهای طرفدار عبدربه منصور، رييس جمهوری يمن، در شهر عدن فرصت داده‌اند تا خود را تسليم کنند.

جنگنده‌های ائتلاف به رهبری عربستان در حالی به حملات تازه‌ای عليه مواضع شبه نظاميان حوثی و نيروهای وفادار به علی عبدالله صالح رييس جمهوری سابق يمن، دست زده‌اند که نشستی سه روزه برای پايان دادن به بحران يمن در رياض، پايتخت عربستان سعودی در حال برگزاری است. حوثی‌ها حاضر به شرکت در اين نشست نشده‌اند.

اسکورت کشتی ایران

در همین حال، سخنگوی وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون، روز سه شنبه گفت يک کشتی ايرانی که هفته پيش راهی يمن شده است، هم اکنون توسط دو ناو ارتش جمهوری اسلامی اسکورت می‌شوند.

کشتی «ايران شاهد» که جمهوری اسلامی می‌گويد حامل ۲۵۰۰ تن کمک‌های انسان‌دوستانه مانند آب، غذا و دارو برای مردم يمن است و رسانه‌های ايران از آن به عنوان کشتی «نجات» نام می‌برند، دوشنبه هفته گذشته از بندرعباس به راه افتاد.

سرهنگ استيو وارن، سخنگوی پنتاگون اظهار داشت: در حال حاضر به طور کلی نگرانی در اين زمينه وجود ندارد.

پيشتر آمريکا از ايران خواسته بود که کمک های انساندوستانه برای مردم يمن را به جيبوتی بفرستد چرا که هم اکنون سازمان ملل متحد از جيبوتی به عنوان مرکزی برای ارسال کمک‌های انساندوستانه به یمن استفاده می‌کند.

در همين زمينه يک مقام آمريکايی که خواست نامش فاش نشود به آسوشيتدپرس گفته است، شواهدی در دست نيست که اين کشتی حامل سلاح برای شبه‌نظاميان حوثی باشد.

آمريکا پيشتر ايران را به کمک به شبه نظاميان حوثی متهم کرده بود. اتهامی که ايران آن را رد می‌کند.

به گزارش رسانه‌های ايران، کشتی «ایران شاهد» هم اکنون به حرکت خود در آب‌های بين‌المللی در مجاورت استان حضرموت يمن ادامه می‌دهد و روز پنجشنبه برای تخليه محموله خود، در بندر حديده لنگر خواهد انداخت.

XS
SM
MD
LG