لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۴

شبه نظاميان حوثی: در صورت توقف حملات، آماده مذاکره هستيم


شبه‌نظاميان شيعه حوثی اعلام کرده اند در صورت توقف حملات هوايی عربستان و متحدانش به مواضع این گروه در یمن، آماده مذاکره درباره صلح در این کشور هستند. آنها همچنين می گویند، کشورهايی که در تهاجم عليه اين گروه در يمن شرکت ندارند می توانند بر چنين مذاکراتی نظارت کنند.

به گزارش رويترز، حملات هوايی و دريايی عربستان و کشورهای متحد آن روز يکشنبه ۱۶ فروردين ماه به مواضع شبه نظاميان حوثی برای يازدهمين روز ادامه داشته است. اين در حالی است که تلاش های سازمان ملل متحد برای برقراری صلح بين عبدربه منصورهادی، رييس جمهوری يمن و شبه نظاميان حوثی مورد حمايت ايران نتيجه ای در بر نداشته است.

صالح الصماد، از اعضای بلندپایه حوثی ها و يکی از مشاوران پيشين رييس جمهوری يمن ، در پاسخ به پرسش رويترز گفته است که «يمنی ها مخالف» بازگشت عبدربه منصور هادی به قدرت هستند.

عبدربه منصور هادی پس از آن که شبه نظاميان شيعه حوثی و گروه های متحدآنها صنعا پايتخت يمن را تصرف کردند به عدن در جنوب اين کشور رفت و در نهايت پس از حمله شبه نظاميان حوثی به جنوب وی از عدن گريخت و هم اينک در عربستان سعودی به سر می برد.

صالح الصماد با اين حال تصريح کرد که شبه نظاميان حوثی همچنان بر موضع خود برای مذاکره برابر و عادلانه تاکيد دارند.

وی گفته است: ما هيچ شرطی برای مذاکره نداريم جز اين که تهاجم متوقف شده و در يک زمان مشخص مذاکره برگزار شود و طرف های منطقه ای و بين المللی که در تهاجم «عليه مردم نقش ندارند» می توانند بر چنين مذاکراتی نظارت کنند.

این در حالی است که شبه نظاميان شيعه حوثی با پشتيانی نظاميان طرفدار علی عبدالله صالح، رييس جمهور مخلوع يمن، توانسته اند روز يکشنبه نيروهای طرفدار عبدربه منصور هادی را در بندر عدن به عقب برانند.

سازمان ملل می گويد در دو هفته گذشته دست کم ۵۰۰ نفر در يمن کشته و بيش از ۱۷۰۰ نفر نيز زحمی شده اند.

به گزارش رويترز، يمن هم اکنون به صحنه جنگ نيابتی بين ايران و عربستان سعودی بدل شده است. اين در حالی است که جمهوری اسلامی ايران هرگونه حمايت از شيعه حوثی را تکذيب می کند.

صالح الصماد گفته است که شبه نظاميان حوثی تمايلی برای کنترل جنوب کشور ندارند، بلکه تمرکز اين نيروهای مقابله با تهدید نيروهای گروه القاعده است.

در همین حال، صلیب سرخ جهانی روز شنبه خواستار توقف ۲۴ ساعته حملات به یمن برای کمک به مردم این کشور شده است و همزمان نیز روسیه با ارائه پیس نویس قطعنامه ای خواهان توقف حملات هوایی عربستان و متحدان به یمن شده است.

صلیب سرخ جهانی ضمن گفته است، می بایست کلیه راههای زمینی، هوایی و دریایی برای دسترسی به کسانی که در جریان حملات هوایی عربستان و متحدان گرفتار شده اند، باز شود.

XS
SM
MD
LG