لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۰

حمله رییس جمهوری یمن به ایران در نشست اتحادیه عرب


عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن
عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن

عبد ربه منصور هادی، رییس جمهور یمن، روز چهارشنبه در نشست کشورهای عضو اتحادیه عرب در اردن به شدت از سیاست‌های منطقه‌ای ایران انتقاد کرده و گفته است، یک کشور غیر عرب عمدتا شیعه درصدد نابودی هویت عربی است.

به گزارش آسوشیتدپرس، عبد ربه منصور هادی به سران کشورهای عرب حاضر در این نشست گفته است: ایران «حامی رسمی تروریسم است

یمن از تابستان سال ۲۰۱۴ شاهد جنگ داخلی است. شبه‌نظامیان شیعه حوثی با همکاری طرفداران علی عبدالله صالح، رییس جمهوری سابق یمن، صعنا پایتخت این کشور را به کنترل خود در آوردند. با تصرف صنعا به دست شبه‌نظامیان حوثی، عبدربه منصور هادی مجبور به ترک پایتخت شد و هم اکنون دولت وی در عدن مستقر است.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان از سال ۲۰۱۵ برای جلوگیری از پیشروی شبه نظامیان حوثی و متحدان آن وارد جنگ در یمن شد.

تقدیر از نقش عربستان

به گزارش آسوشیتدپرس، عبد ربه منصور هادی در ادامه سخنرانی خود از نقش عربستان سعودی در جنگ داخلی در یمن تقدیر و تشکر کرده است.

به گزارش «العالم»، شبکه عربی وابسته به ایران، رییس جمهوری یمن در این سخنرانی تصریح کرده است: «هدف ائتلاف حوثی‌ها و علی عبدالله صالح با ایران خارج کردن یمن از هویت و تاریخ آن است. حوثی‌ها به دستور ایران ضد نتایج گفت‌وگوها و پیش‌نویس قانون اساسی کودتا و کشور را درگیر این کشمش‌ها کردند و با کمک ایران ثروت‌های کشور را غارت کردند.»

طبق این گزارش، عبد ربه منصور هادی همچنین گفته است: «ما خواستار کوتاه کردن دست ایران از دخالت در امور یمن هستیم. باندهای حوثی و عبدالله صالح به دستور ایران از سلاح علیه یمنی‌ها استفاده می کنند. ایران به تروریسم در منطقه عربی دامن می زند و مقابله با چالش‌ها مستلزم راهبرد مشترک عربی است.»

به گزارش آسوشیتدپرس جنگ دوساله در یمن باعث کشته شدن ۱۰ هزار نفر در این کشور شده و سه میلیون نفر را نیز آواره کرده است. جنگ در یمن همچنین این کشور فقیر عرب را در آستانه قحطی قرار داده است.

بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب

نشست یک روزه اتحادیه عرب در اردن با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، کشورهای شرکت کننده در این نشست از راه حل تشکیل دو کشور برای مناقشه فلسطین و اسرائیل حمایت کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: صلح براساس تشکیل دو دولت و مرزهای قبل ۱۹۶۷یک گزینه راهبردی برای کشورهای عرب جهان است.

اعضای اتحادیه عرب همچنین از کشورهای جهان خواسته‌اند تا سفارتخانه‌های خود را به اورشلیم (بیت‌المقدس) منتقل نکنند.

دونالد ترامپ، ییس‌جمهوری آمریکا، پیشتر در جریان مبارزات انتخاباتی خودگفته بود که مایل است سفارت ایالات متحده به بیت‌المقدس منتقل شود.

XS
SM
MD
LG