لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۶

سه حمله انتحاری در عدن «۲۶ کشته» بر جای گذاشت


انفجار یک خودرو در عدن (عکس از آرشیو)
انفجار یک خودرو در عدن (عکس از آرشیو)

گزارش‌ها حاکی است که در سه حمله انتحاری به ایست های بازرسی در عدن در جنوب شرقی یمن ، در روز جمعه ششم فروردین ماه دست کم ۲۶ کشته بر جای گذاشته است. گروه حکومت اسلامی، داعش، مسئولیت این حملات را به عهده گرفته است.

به گزارش رویترز، منابع امنیتی و ساکنان عدن گفته اند در این حملات ده‌ها نفر نیز زخمی شده اند.

این گزارش می افزاید، در یکی از این حملات،‌ یک خودرو آمبولانس خود را به یک ایست بازرسی نظامی در منطقه بوریقه در شمال غربی عدن زد که دست کم ۱۴ سرباز و غیر نظامی در این حمله کشته شدند.

رویترز می افزاید دوحمله دیگر به ایست‌های بازرسی در مسیر به یک پایگاه ائتلاف به رهبری عربستان به وقوع پیوسته اند. منابع امنیتی گفته اند در این دو حمله ۱۲ نفر کشته شده اند.

نزار انور، یک سخنگوی دولت محلی در عدن گفته است، هدف این حملات فرماندهی نیروهای ائتلاف بود، اما نیروهای محلی در ایست‌های بازرسی مانع رسیدن آنها به اهدافشان شدند.

وی اضافه کرده است که در این حملات دست کم ۲۰ غیر نظامی کشته شده اند.

در همین زمینه، تلویزیون «اعماق» وابسته به گروه حکومت اسلامی اعلام کرده است که در این حملات ۲۷ نفر کشته شده اند.

یمن طی سال های اخیر شاهد جنگ داخلی بوده است و از سال گذشته نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان نیز وارد جنگ با شبه نظامی حوثی در این کشور شده اند.

دولت قانونی عبدربه منصور هادی که از حمایت ائتلاف به رهبری عربستان سعودی برخوردار است هم اینک کنترل بندر عدن را در اختیار دارد و در مقابل شبه نظامیان شیعه حوثی و نظامیان وفادار به علی عبدالله صالح، رییس جمهوری سابق یمن کنترل صنعا، ‌پایتخت یمن را در اختیار دارند.

به گزارش آسوشیتدپرس، ائتلاف به رهبری عربستان از سال گذشته بمباران هوایی مواضع شبه نظامیان حوثی را آغاز کرده است. این در حالی است که طی یکسال گذشته ورود ائتلاف به رهبری عربستان نتواسته است موازنه قدرت را به طور اساسی به نفع دولت منصور هادی تغییر دهد.

این گزارش می‌افزاید، زمان ورود ائتلاف به رهبری عربستان به جنگ در یمن تاکنون بیش شش هزار نفر کشته شده‌اند و این فقیر‌ترین کشور عرب در آستانه قطحی قرار دارد.

این در حالی است که هرج و مرج در یمن باعث شده تا گروه القاعده بتواند مناطقی را در جنوب و شرق این کشور تصرف کند.

گروه حکومت اسلامی (داعش) نیز در یمن حضور دارند و نیروهای دولتی و شبه نظامیان حوثی را هدف قرارمی دهند.

XS
SM
MD
LG