لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۲

تجمع «ده‌ها هزار» نفر در صنعا در سالگرد حملات ائتلاف به رهبری عربستان


تجمع طرفداران علی عبدالله صالح در صنعا
تجمع طرفداران علی عبدالله صالح در صنعا

گزارش‌ها حاکی است که ده‌ها هزار نفر روز شنبه ششم فروردین ضمن راهپیمایی در خیابان‌های صنعا، پایتخت یمن، به مناسبت سالگرد آغاز حملات ائتلاف عربی به رهبری عربستان به مواضع شبه نظامیان شیعه حوثی و طرفداران علی عبدالله صالح، رییس جمهوری سابق یمن، مداخله عربستان را محکوم کردند.

به گزارش رویترز، این راهپیمایی یکی از بزرگترین راهپیمایی‌هایی است که از زمان برکناری علی عبدالله صالح در سال ۲۰۱۱ در یمن برگزار شده است.

علی عبدالله صالح در جمع هواداران خود در این راهپیمایی حاضر شده و برای تجمع کنندگان سخنرانی کرده است.

رییس جمهوری سابق یمن گفت: ما دست صلح به سوی عربستان دراز می کنیم، صلحی شجاعانه، برای گفت وگوی مستقیم با حکومت عربستان، بدون این که به شورای امنیت سازمان ملل برویم، هرچند این شورای قادر به انجام هیچ کاری نیست.

سازمان ملل متحد می گوید، جنگ داخلی در یمن به آواره گی دست کم دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در یمن منجر شده است و این اکشور اکنون در آستانه یک فاجعه انسانی قرار دارد.

یک تظاهرکننده به رویترز گفته است: ما امروز بیرون آمده ایم تا به جهان بگویم، مردم یمن ثابت قدم مانده اند و به رغم محاصره، گرسنگی و حملات هوایی طی یکسال گذشته همچنان مقاومت می کنند.

رویترز می گوید، طرفداران شبه نظامیان حوثی نیز عصر روز شنبه تجمعی در صنعا برگزار کرده اند.

به گزارش رویترز، از زمان آغاز حملات ائتلاف عربی به رهبری عربستان برای مقابله با پیشروی شبه نظامیان حوثی دستکم ۶۲۰۰در یمن کشته شده اند.

حملات ائتلاف عربی به رهبری عربستان برای حمایت از عبدربه منصور هادی، رییس جمهوری یمن، و بازگرداندن وی به قدرت ششم فروردین پارسال آغاز شد.

عبدربه منصور هادی در سال ۲۰۱۴ پس از تصرف صنعا به دست نیروهای حوثی به عدن گریخت.

هم اکنون نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان و نیروهای وفادار به منصورهادی کنترل بندر عدن را در اختیار دارند.

XS
SM
MD
LG