لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۸

سه نماينده اصولگرا: قوه قضاييه با يونسی برخورد کند


علی يونسی، دستيار ويژه رييس جمهور ايران در امور اقوام و اقليت‌های دينی،
علی يونسی، دستيار ويژه رييس جمهور ايران در امور اقوام و اقليت‌های دينی،

سه نماينده اصولگرای مجلس با انتقاد از اظهارات علی يونسی، دستيار ويژه رييس جمهور ايران در امور اقوام و اقليت‌های دينی، در خصوص نقض حقوق بشر در زندان ها و دادگاههای جمهوری اسلامی، از قوه قضاييه خواسته اند تا با وی برخورد کند. اين در حالی است که وی در واکنش گفته است که جمهوری اسلامی را به نقض حقوق بشر متهم نکرده است.

علی يونسی روز چهارشنبه نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی را به «عناصر تندرو» و «خودسر» نسبت داده بود و گفته بود :«عناصرتندرويی هستند که در برخی مراکز قدرت نفوذ کرده و با اعمال خودسرانه و نقض حقوق شهروندی، برای جمهوری اسلامی ايران مساله سازی می کنند.»

اين اظهارات يونسی واکنشی های درپی داشته است. در همين زمينه چهار نماينده اصولگرای مجلس از اين اظهارات انتقاد کرده اند که سه تن از آنها از قوه قضاييه خواسته اند تا با وی برخورد کند.

به گزارش «ميزان» وب سايت خبری قوه قضاييه، اسماعيل کوثری، نماينده اصولگرای مجلس روز يکشنبه ۱۰ اسفند با اشاره به اظهارات علی يونسی گفته است: بهتر است مسئولان دولتی و قضايی به اين مسئله واکنش نشان دهند و رسيدگی کنند.

بهرام بيرانوند، ديگر نماينده اصولگرای مجلس نيز گفته است:«به نظر می‌رسد اگر يونسی اين‌گونه صحبت کرده بيشتر کاربرد سياسی و جناحی دارد؛ يعنی در کنار هجمه‌ای که مدتی است در حال سازمان‌دهی و اجرا عليه نيروهای انقلاب است اين نيز بخشی از يک جريان سازمان‌يافته است که برای دادن روحيه به طرفداران و بسيج نيروهاست.»

به گزارش «ميزان» وی اضافه کرده است: «اين مواضع بيشتر کاربرد سياسی و انتخاباتی دارد و قانون‌گذار می‌تواند و ما نيز توصيه می‌کنيم که به‌ دليل نشر افترا با زننده اين‌گونه اتهامات برخورد کند.»

در همين زمينه، حسين نقوی حسينی، يکی ديگر ز نماينده های اصولگرای مجلس نيز گفته است:«قوه قضاييه به اتهام نشر اکاذيب با يونسی برخورد کند.»

به دنبال واکنش اصولگرايان به اظهارات علی يونسی، دستيار ويژه حسن روحانی روز يکشنبه گفته است که وی نظام را به نقض حقوق بشر متهم نکرده بلکه «دامن نظام» را از اين اتهامات مبر کرده است.

به گزارش ايسنا علی يونسی گفته است:« بنده در آن مصاحبه جمهوری اسلامی را متهم به نقض حقوق بشر نکرده‌ام بلکه در واقع، اينجانب از عملکرد نظام در مسائل حقوق بشری دفاع نمودم. بنده اعلام کردم که اقدامات مخالف حقوق شهروندی که مطرح شده‌اند، توسط افراد تندرو و خودسر صورت گرفته است. من با اشاره به اين مطلب، دامن نظام را از آن اتهامات مبری کرده‌ام. به نظر من، با اين قبيل اقدامات خودسرانه، به جمهوری اسلامی ظلم و جفا شده است.»

درحالی اظهارات علی یونسی واکنش نمایندگان اصولگرا را درپی داشته است که نهادهای طرفدار حقوق بشر همواره از نقض حقوق بشر در ایارن انتقاد کرده اند.

در همین زمینه، سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارش اخیر خود در بهمن ماه سال جاری گفته بود که یکسال پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود چشمگیری نداشته است.

دراین گزارش آمده بود:«عناصر سرکوبگر در نيروهای امنيتی و اطلاعاتی و دستگاه قضايی کشور، قدرت گسترده‌ خود را حفظ کردند و همچنان از ناقضان عمده­ حقوق بشر در ايران به شمار می‌آيند.»

XS
SM
MD
LG