لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۰

یونسی: هشدار داده بودم به سفارت عربستان حمله می کنند


علی یونسی،
علی یونسی،

علی یونسی، دستیار ویژه رییس جمهوری ایران در امور اقوام و اقلیتهای مذهبی می‌گوید که یک روز پیش از حادثه حمله به سفارت عربستان سعودی، به معاون وزیر خارجه ایران هشدار داده بود که «برخی جریانهای افراطیِ» مخالف دولت حسن روحانی به این سفارتخانه حمله خواهند کرد.

علی یونسی در مصاحبه‌ای با روزنامه وقایع اتفاقیه که روز دوشنبه، ۲۸ دی، در تعدادی از وب سایت‌ها از جمله عصر ایران منتشر شده است، همچنین اعلام کرد که ممکن است نیروهای امنیتی عربستان سعودی و اسرائیل در بین گروه‌های «افراطی» شیعه «نفوذ» کرده و حادثه حمله به سفارت عربستان سعودی با «مدیریت» آن‌ها انجام شده باشد.

وی گفت که یک روز قبل از حادثه حمله به سفارت عربستان سعودی در ملاقاتی با حسن قشقاوی، معاون کنسولی و پارلمانی وزیر خارجه، به او گفته است که «حتماً برخی جریانهای افراطی» که به دنبال «پیچیده کردن کار دولت در عرصه حل وفصل مشکلات اقتصادی و زمینگیر کردن دیپلماسی» دولت هستند، به سفارت عربستان سعودی «حمله می‌کنند و آنجا را به آتش می‌کشند».

به گفته آقای یونسی، حسن قشقاوی، معاون وزیر خارجه، پس از حادثه حمله به سفارت عربستان سعودی گفته است که «ما به نیروی انتظامی گفتیم و اطلاع رسانی کردیم... اما به هر دلیلی غافلگیری شد و افراط گرایان کار خود را کردند.»

آقای یونسی گفت که درباره این حمله اطلاعاتی نداشته و پیش بینی او بر اساس «تحلیل امنیتی و سیاسی» بوده است.

به دنبال اعدام شیخ نمر در روز ۱۲ دی همراه با ۴۶ نفر دیگر در عربستان سعودی، گروهی از معترضان ایرانی در‌‌ همان روز به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آن در مشهد حمله کرده و خسارات زیادی به آن‌ها وارد کردند. سفارت عربستان در این حمله به آتش کشیده شد.

علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس نهم، روز دوشنبه ۲۱ دی نیروی انتظامی را «مقصر اصلی» ماجرای حمله به سفارت عربستان سعودی دانسته و گفته بود که این نهاد باید در برابر اتفاقی که به نفع عربستان تمام شد، پاسخگو باشد.

این حادثه تاکنون دو قربانی در میان مسوولان امنیتی و انتظامی برجای گذاشته است؛ صفرعلی براتلو، معاون امنیتی استانداری تهران، و حسن عرب سرخی، فرمانده یگان ویژه تهران، که هر دو از سمتهای کنار گذاشته شده اند.

نقش نفوذی ها

وزیر اطلاعات در دولت محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران، در ادامه سخنان خود اعلام کرد که ممکن است دستگاه‌های امنیتی اسرائیل و عربستان سعودی در بین گروه‌های «افراطی» شیعه «نفوذ» کرده و حادثه حمله به سفارت عربستان سعودی، با «مدیریت» آن‌ها انجام شده باشد.

وی گفت که «فراهم کردن زمینه رشد تفکر اسلام هراسی، ایران هراسی، ضدملی و نفوذ اسرائیل را همین خودسری‌ها و قانون شکنی‌ها ایجاد می‌کند».

آقای یونسی تاکید کرد: «اگر بپذیریم که این اقدام با مدیریت نفوذیهای سعودی انجام شده، باید به دستگاههای امنیتی آن‌ها نمره خوب و عالی داد؛ زیرا با کمک این نفوذی‌ها توانسته اند بزرگ‌ترین جنایتی که با اعدام مخالفان و منتقدان خود مرتکب شدند را لوث کنند.»

وی اضافه کرد: «به هم وصل کردن اسرائیل و عربستان راحت است. فعالان سیاسی هم به راحتی و بدون داشتن هیچ تحلیلی این‌ها را به هم وصل می‌کنند اما اینکه چگونه این حلقه‌ها را در تهران و مشهد به هم وصل کنید، جای سؤال من است».

آقای یونسی با بیان اینکه «نفوذ» در گروههای افراطی همیشه راحت‌تر است، افزود: «چون عامل نفوذی شما فقط باید شعار بدهد و در گروههای افراطی هم کسی که افراطی عمل کند و در عمل و بیان این تندروی را نشان دهد، کافی است».

دستیار ویژه رئیس جمهوری ایران در عین حال اعلام کرد که همه حمله کنندگان به سفارت عربستان سعودی «نفوذی» نبودند.

مقام‌ها و مسوولان ایرانی پیش از این اظهارات ضدونقیضی درباره عاملان حمله به سفارت عربستان سعودی بیان کرده‌اند، از نیروهای نفوذی گرفته تا عوامل آمریکا و سلطنت طلبان.

در حالیکه پیش از این منصور حقیقت‌پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران «طرفداران» آیت الله صادق شیرازی، از مراجع تقلید منتقد جمهوری اسلامی، را به حمله به سفارت عربستان سعودی متهم کرده بود، اما وبسایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، این اتهام را «واهی» خوانده و نوشته بود که این اقدام از سوی افراد موسوم به «ولایتمدار» انجام شده است.

در همین حال آقای یونسی گفت که «نفوذ» در بین گروه‌های شیعه ممکن از طریق نفوذ در بین «جریان شیرازی‌ها» یا «دلواپسان داخلی» انجام شده باشد.

وی همچنین گفت که گروه به گفته او «شیعه انگلیسی»، کسانی هستند که «مدام گزارشهای دروغ علیه اهل سُنت به مسئولان ارائه می‌دهند» و شبکه های تلویزیونی که از «انگلیس و آمریکا پخش می‌شود» را اداره می‌کنند.

دستیار ویژه رئیس جمهوری ایرانی همچنین گفت که «متأسفانه تعدادی از برنامه های این شبکه‌ها در ایران و حتی قم» تولید می‌شود.

وزارت اطلاعات ایران سال گذشته بدون ذکر نام اعلام کرده بود که دفا‌تر چندین شبکه ماهوارهای را در چهار استان کشور به دلیل «اختلاف افکنی بین پیروان مذاهب اسلامی» تعطیل کرده است.

آیت الله صادق شیرازی که برخی مقامات جمهوری اسلامی طرفداران او را به حمله به سفارت عربستان سعودی متهم کرده‌اند، از جمله مراجع تقلید منتقد حکومت جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و طرفداران آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بار‌ها از او و حامیانش با عنوان «شیعه انگلیسی» نام بردهاند.

از جمله علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، روز دوشنبه ۲۵ خرداد گفته بود که «شیعه افراطی یا لندن نشین که افرادی مانند صادق شیرازی مروج آن هستند... به مقدسات اهل سنت توهین می‌کنند و عزاداری خنثی را تبلیغ می‌کنند».
آیت الله صادق شیرازی به جز ایران، طرفدارانی در دیگر کشور‌ها از جمله عراق دارد و ۱۸ شبکه ماهوارهای تلویزیونی و رادیویی، وابسته به او «برای نشر باورهای شیعی» فعالیت می‌کنند.

در عین حال نام آقای شیرازی در فهرست استادان شیخ نمر، روحانی شیعه اعدام شده در عربستان سعودی به چشم می‌خورد.

XS
SM
MD
LG