لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۲

ظریف: برجام فرصت را برای فروریختن دیوار بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا فراهم کرد


محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفته است که توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی یا «برنامه جامع اقدام مشترک»، برجام، فرصت را برای فروریختن «دیوار بی‌اعتمادی» بین تهران و واشینگتن فراهم کرده است، اما حرکت در این راستا تنها برعهده ایران نیست.

ایران و اعضای گروه ۱+۵ و به ویژه آمریکا در مذاکرات فشرده خود به توافقی در در ۲۳ تیرماه در وین بر سر طرحی برای پایان دادن به مناقشه هسته‌ای این کشور دست یافتند. ماه گذشته اژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تایید کرد که ایران تعهدات خود را بر اساس برجام انجام داده است و پس از آن آمریکا، اتحادیه اورپا و دیگر کشو‌رها تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران را لغو کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس، محمد جواد ظریف روز جمعه ۲۳ بهمن ماه در کنفرانس امنیتی مونیخ تاکید کرده است: «توافق هسته‌ای فرصتی برای هردو طرف فراهم کرد تا حداقل دیوار بی‌اعتمادی که برای ۴۰ سال ایران و آمریکا را جدا کرده بود، فرو بریزند.»

وی اضافه کرده است، ایران سهم خود در اجرای توافق هسته‌ای انجام داده است و اکنون نوبت آمریکا است که «حسن نیت» خود را نشان بدهد.

روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا به دنبال حمله دانشجویان پیرو خط امام به سفارت این کشور در تهران در سال ۱۳۵۸ قطع شد.

همکاری با عربستان برای حل مسایل منطقه

محمد جواد ظریف همچنین روز جمعه در کنفرانس امنیتی مونیخ گفته است ایران و عربستان می‌بایست مشکلات در روابط خود را حل کنند و برای برقراری ثبات در سوریه با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش رویترز، وزیر امور خارجه ایران گفته است: ما می‌بایست با یکدیگر همکاری کنیم.

محمد جواد ظریف گفته است: ایران و عربستان سعودی نمی‌توانند یکدیگر را از منطقه کنار بزنند.

وی اضافه کرده است: ما آماده‌ همکاری با عربستان هستیم و معتقدم عربستان و ایران می‌توانند منافع مشترکی در سوریه داشته باشند.

ایران بر سر بحران‌ سوریه با عربستان سعودی و برخی دیگر کشورهای عربی اختلاف دارد و در حالی که تهران خود را متحد حکومت بشار اسد می‌داند و از آن دفاع می‌کند، ریاض خواستار کناره‌گیری بشار اسد از قدرت است.

تنش بین تهران و ریاض طی ماه های اخیر تشدید شده است. به دنبال اعدام شیخ نمر، روحانی سرشناس شیعه عربستان، شماری در تهران و مشهد به سفارت و کنسولگری عربستان حمله کردند. ریاض نیز در واکنش به این اقدام روابط خود با تهران را قطع کرد.

XS
SM
MD
LG