لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۷

ظريف: اين دوره از مذاکرات هسته‌ای بسيار حساس است


محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران
محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز چهارشنبه پنجم فروردین در آستانه سفر به سوئیس و آغاز دور تازه گفت‌و‌گوهای هسته‌ای بین تهران و گروه ۱+۵ گفته است که این دوره از مذاکرات به دلیل نزدیک شدن به تاریخ‌های از پیش تعیین شده برای چارچوب‌ها «بسیار حساس» است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای ظریف گفته است: «این دوره از مذاکرات بسیار حساس است به ویژه با توجه به اینکه به تاریخ‌هایی که از قبل برای رسیدن به چارچوب‌ها تعیین کرده بودیم نزدیک شدیم».

دور تازه مذاکرات بین ایران و آمریکا، بریتانیا، فرانسه، ‌چین و روسیه به همراه آلمان، کشورهای گروه ۱+۵، قرار است روز پنجشنبه آغاز شود.

به دنبال تلاش‌ها برای دستیابی به توافق جامع و نهایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران قرار بود تا اواخر ماه مارس سال جاری (اوایل فرودین) دو طرف مذاکرات به توافق کلی (سیاسی) دست یابند. آنگاه مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی تا مهلت تعیین شده در ماه ژوئن ادامه یابد.

به گفته مقام‌های ايرانی، در مذاکرات اخير بين ايران و گروه ۱+۵ اختلافات «خيلی کم» شده و تنها «يکی دو مورد اساسی» باقی مانده است.

این در حالی است که وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه گفته است: در دور قبل توانستیم درباره راه حل‌های مختلف برای موضوعاتی که باقی مانده از قبیل غنی‌سازی، تحقیق و توسعه، فردو، رفع همه تحریم‌ها و برنامه زمان بندی و همچنین زمان اجرای این توافق‌ها بحث کنیم و توانستیم در مواردی هم به راه حل‌ها بسیار نزدیک شویم.

آقای ظریف افزوده است: ظاهر امر این بود که گروه ۱+۵ نیاز به فرصتی داشت تا مواضع خود را در داخل گروه هماهنگ کند به همین علت این مذاکرات از امشب در سطح معاونان و از فردا در سطح وزراء ادامه خواهد یافت و احتمال اینکه در پایان هفته یا شنبه هفته آینده سایر وزرای گروه ۱+۵ به مذاکرات بپوندند کاملاً وجود دارد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفته است: همواره گفته‌ایم گروه ۱+۵ به ویژه طرف غربی این گروه باید تصمیم خود را بگیرند که آیا یک راه حل مبتنی بر مذاکره می‌خواهند یا می‌خواهند به فشار ادامه دهند؟

دور تازه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در حالی آغاز می‌شود که مقام‌های ایرانی طی روزهای اخیر تاکید کرده‌اند که در توافق احتمالی می‌بایست تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی یکباره لغو شود.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اخیرا گفته است: رفع تحریم‌ها باید «جزء موضوع مذاکره» اتمی ایران با کشورهای گروه ۵+۱ و بدون هیچ فاصله‌ای با توافق باشد.

این در حالی است که بنابر گزارش‌ها، آمریکا خواستار لغو تدریجی تحریم‌ها در مقابل عملکرد مشخص و جدی از سوی تهران است. از طرف دیگر، فرانسه خواستار «رفع نمادین» تحریم‌هایی است که طی سال‌های گذشته بر تهران اعمال شده است.

در همین زمینه خبرگزاری فارس نیز روز چهارشنبه لغو تحریم‌های وضع ‌شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل را «یکی از اصلی‌ترین مسائل حل‌ نشده» میان طرفین ذکر کرده و نوشت که جاشوآ بلک، مسوول تحریم‌های هیات آمریکایی در سازمان ملل، هم به تیم مذاکره‌کننده این کشور در مذاکرات پیش رو اضافه شده است.

XS
SM
MD
LG