لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

ظریف: توافقی بر سر مسائل اصلی سوریه وجود ندارد


محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

در آستانه برگزاری مذاکرات صلح سوریه در نیویورک، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز پنجشنبه ۲۶ آذرماه گفته است، به نظر می‌رسد «هیچ توافقی» بر سر دو مساله اصلی و کلیدی درباره سوریه وجود ندارد.

به گزارش آسوشیتدپرس، محمد جواد ظریف گفته است: ایران تاکنون «هیچ فهرستی» ازگروه‌های مخالف حکومت سوریه را ندیده است که بتوان بر سر حضور آنان در روند مذاکرات صلح توافق کرد.

طبق این گزارش براساس مذاکرات وین در ماه گذشته میلادی، قرار است که مقام‌های دولتی سوریه و مخالفان از اول ژانویه مذاکرات خود را برای فرایند انتقال قدرت در سوریه آغاز کنند.

قرار است فهرستی از این گروه‌ها تهیه شود، اما اختلافات بر سر اینکه کدام گروه در این فهرست قرار بگیرد پابرجاست. در حالی که شماری از گروه‌های مخالف حکومت بشار اسد در ریاض نشستی برگزار کردند، روسیه و ایران به حضور برخی از گروه‌ها در این نشست معترض بودند.

وزیر امور خارجه ایران گفته است: اعضای رسمی گروه القاعده را نمی‌توان به عنوان اپوزیسیون پذیرفت. اپوزیسیون می‌بایست جدی و فراگیر باشد.

محمد جواد ظریف همچنین گفته است، واقعا هنوز نمی‌دانم که پیشرفت جدی در مذاکرات صلح سوریه به دست خواهد آمد یا نه.

دور تازه مذاکرات صلح سوریه قرار است روز جمعه در نیویورک آغاز شود. وزرای خارجه آمریکا، روسیه، ایران، عربستان و شمار دیگری از کشورهای اروپایی و خاورمیانه در مذاکرات صلح سوریه حضور دارند.

به گزارش آسوشیتدپرس، ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، گفته است، برخی در تلاش هستند تا توافق‌هایی را که تاکنون در مذاکرات صلح سوریه به دست آمده، «تضعیف» کنند.

آقای چورکین توضیحات بیشتری در خصوص ارائه نکرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، این در حالی است که دیپلمات‌ها می‌گویند، تا عصر پنجشنبه، پنج عضو دائم شورای امنیت از جمله آمریکا و روسیه، هنوز نتوانسته‌اند بر سر پیش نویس قطعنامه‌ای که قرار است بعداز نشست روز جمعه تصویب شود، به توافقی دست یابند. قرار است این قطعنامه، مصوبه نشست نیویورک درباره فرایند صلح در سوریه را تایید کند.

همین زمینه، ویتالی چورکین درخصوص پیش نویس قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه گفته است: مطمئن نیستم چنین چیزی اتفاق بیفتد.

گفته‌های محمد جواد ظریف در مورد عدم توافق بر سر مسایل کلیدی در حالی‌ست، که روز پنجشنبه دیپلمات های غربی گفتند، روسیه دیگر مخالفتی با کناره گیری بشار اسد در پایان دوران انتقالی ندارد.

روسیه و ایران حامیان اصلی بشار اسد به شمار می‌روند و در جریان مذاکرات وین برای صلح سوریه پیشتر اعلام کرده بودند که تنها مردم سوریه حق دارند در خصوص سرنوشت بشار اسد تصمیم بگیرند. در مقابل، کشورهای غربی و برخی دیگر کشورها مانند ترکیه یا عربستان خواهان برکناری بشار اسد از قدرت هستند.

XS
SM
MD
LG