لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۱

ظریف: آتش‌بس نباید به سازماندهی دوباره برخی گروه‌ها در سوریه بیانجامد


فدریکا موگرینی و محمد جواد ظریف
فدریکا موگرینی و محمد جواد ظریف

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، دوشنبه ۲۶ بهمن در یک کنفرانس خبری مشترک با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته است، آتش بس مورد توافق در مونیخ نباید موجب سازماندهی متحدین برخی از بازیگران منطقه‌ای در سوریه بشود.

به گزارش رویترز، وزیر امور خارجه ایران گفته است: ما تلاش نمی‌کنیم تا از دیپلماسی به نفع خود بهره برداری بکنیم، ولی برخی نیز نباید از دیپلماسی برای محافظت از گروه‌هایی مانند جبهه النصره و حکومت اسلامی (داعش) استفاده کنند.

محمد جواد ظریف در ادامه اضافه کرده است: «آنچه در مونیخ بر سر آن توافق شد آتش بسی برای پایان دادن به خصومت‌ها بود، نه توقفی که منجر به سازماندهی دوباره متحدان برخی بازیگران منطقه‌ای شود.»

رویترز می‌گوید، این اظهارات وزیر امور خارجه ایران به نوعی انتقاد از رویکرد عربستان سعودی در قبال مساله جنگ داخلی در سوریه است.

در حالی که روسیه و ایران در جنگ داخلی سوریه از بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، حمایت می‌کنند، عربستان و ترکیه از گروه‌های مخالف حکومت سوریه حمایت می‌کنند.

«جنگ سرد» تازه

در همین حال، فدریکا موگرینی نیز تصریح کرده است با توجه به توافق بر سر آتش بس در سوریه نشانه‌ای از شکل گیری یک جنگ سرد تازه بین روسیه و غرب به چشم نمی‌خورد.

هفده کشور عضو گروه حمایت بین‌المللی از سوریه جمعه در مونیخ بر سر طرحی برای برقراری آتش بس و ارسال کمک‌های انساندوستانه به شهر‌ها و مناطق تحت محاصره در سوریه به توافق دست یافتند.

اما یک روز بعد دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه در نشست امنیتی مونیخ تشدید تنش بین روسیه و غرب را به عنوان یک «جنگ سرد» تازه تشبیه کرد.

فدریکا موگرینی روز دوشنبه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص اظهارات نخست وزیر روسیه گفت: «من در روز‌های اخیر نشانه‌ای از وجود فضای جنگ سرد ندیده‌ام.»

این در حالی است که به رغم توافق بر سر برقراری آتش بس و ارسال کمک‌های انساندوستانه به مناطق تحت محاصره، طی روزهای اخیر نیروهای دولتی سوریه با پشتیبانی هوایی روسیه، در اطراف حلب علیه گروه مخالف حکومت بشار اسد دست به انجام عملیات زده‌اند.

در همین حال، گزارش ها حاکی است که گروه‌های کرد سوریه نیز توانسته‌اند یک شهر را در نزدیکی با مرز ترکیه از کنترل پیکارجویان اسلامگرا خارج کنند.

سفر به ایران

فدریکا موگرینی همچنین گفته است که در ماه ژوئن به ایران سفر خواهد کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است در مذاکرات دوشنبه شب خود با محمد جواد ظریف در خصوص مسایلی چون سوریه، روابط دوجانبه ایران و اتحادیه اروپا و همچنین توافق هسته‌ای مذاکره خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه ایران نیز با اشاره به اینکه در «زمینه تحریم‌ها در مسیر صحیح حرکت می‌کنیم»، تاکید کرده است: عناصری روانی وجود دارند که باید به آن‌ها پرداخته شود. من اعتقاد دارم که کشورهای اروپایی باید ضمانت‌های بیشتری برای موسسات مالیشان فراهم کنند که ما وضعیت جدیدی داریم که همه شامل آمریکا آن را تشویق می‌کنند.

وی با اشاره به «اجرای تعهدات برجام» از سوی ایران و نیز علاقه‌مندی اروپا برای پیشبرد اجرای برجام ابراز امیدواری کرد که آمریکا نیز تعهدات خود را به صورت موثر و پایداری انجام دهد.

XS
SM
MD
LG