لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۷

در خواست خاتمی و رفسنجانی از برگزار کنندگان انتخابات مجلس


اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی از نهاد های مسئول در برگزاری هشتمین دوره انتخابات مجلس خواستند که شرایط انتخاباتی «سالم و آزاد» را فراهم بیاورند.
اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی از نهاد های مسئول در برگزاری هشتمین دوره انتخابات مجلس خواستند که شرایط انتخاباتی «سالم و آزاد» را فراهم بیاورند.

اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، روسای جمهوری پیشین ایران، از مسئولان برگزاری هشتمين دوره انتخابات مجلس خواستند که شرايط را برای برگزاری انتخاباتی «سالم» فراهم بياورند.


محمد خاتمی، رییس جمهوری سابق ایران، روز پنج شنبه در سخنرانی خود در تبریز درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: «برگزار کنندگان مسئوليت بزرگی دارند که بايد زمينه اين انتخابات سالم و رقابتی آزاد را فراهم بياورند».


وی که در چارچوب برنامه های تبلیغاتی اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس به تبریز سفر کرده است، از همه خواست که «فعالانه» در این انتخابات شرکت کنند.


در همین حال، اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نیز روز چهارشنبه ۲۸ آذرماه در خرم آباد گفت: «هرچند ممکن است قانون نياز به اصلاح داشته باشد، اما اگر تنگ نظری نشود و بگذارند همه صاحبان افکار وارد ميدان شوند، انتخابات افتخارآميزی برگزار می‌شود».


منتقدان جمهوری اسلامی می گویند که روش تعیین صلاحیت نامزدهای انتخابات در شورای نگهبان، قانون تعیین اعضای شورای نگهبان، شرایط تعیین شده برای نامزدی و همچنین برپایی انتخابات بدون حاضرین ناظرین مستقل، از جمله موضوعاتی هستند که برپایی انتخابات «سالم و آزاد» را در ایران، غیرممکن کرده اند.

آقای رفسنجانی با اشاره به اين که «انتخابات با حضور و مشارکت جدی مردم از نيازهای اساسی کشور است» تاکيد کرد:«راه تقويت نظام در مقابل دشمنان خارجی و جلوگيری از تفرقه در داخل، برگزاری انتخاباتی سالم و آزاد است».


این در حالی است که گروهی از صاحب نظران معتقدند که قانون انتخابات در ایران، با «ایرادهایی اساسی» رو به رو است.


این گروه از منتقدان جمهوری اسلامی می گویند که روش تعیین صلاحیت نامزدهای انتخابات در شورای نگهبان، قانون تعیین اعضای شورای نگهبان، شرایط تعیین شده برای نامزدی و همچنین برپایی انتخابات بدون حاضرین ناظرین مستقل، از جمله موضوعاتی هستند که برپایی انتخابات «سالم و آزاد» را در ایران، غیرممکن کرده اند.


از جمله شرایط مناقشه برانگیز برای نامزدی در انتخابات مجلس در ایران «ابراز وفاداری به اصل ولایت فقیه و التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی» است که موجب می شود تا هیچ یک از سیاستمداران منتقد و مخالف آیت الله خامنه ای و نظام جمهوری اسلامی، هیچ گاه نتوانند در انتخابات نامزد شوند.


هشتمين دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دربیست و چهارم اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد و گروه های اصلاح طلب جمهوری اسلامی پيشتر، نسبت به آنچه که «حذف بی رحمانه نيروها» در اين انتخابات ناميده اند، هشدار داده اند.


«اصل بر برائت نیست»


به رغم انتقادات از قانون انتخابات جمهوری اسلامی ایران، اجرای همین قانون نیز همواره با مناقشاتی همراه است.


احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، پیشتر، گفته بود که در بررسی صلاحیت واجدین شرایط برای انتخابات مجلس «اصل بر برائت» نیست.


برخی حقوقدانان در ایران از این اظهار نظر دبیر شورای نگهبان ابراز نگرانی کرده اند. بر اساس اصل ۳۷ قانون اساسی «اصل بر برائت است و هيچ کس از نظر قانون مجرم شناخته نمی شود، مگر اينکه جرم او در دادگاه صالح ثابت شود.»


در همين زمينه، سازمان مجاهدين نقلاب، يکی از گروه های اصلی اصلاح طلب نزديک به حکومت، پيشتر، در بيانيه ای تصرح کرده بود: «حاکمان کنونی ايران برای برگزاری هدايت شده انتخابات مجلس هشتم با نتايج از قبل تضمين شده، تصميمات خطرناکی گرفته ‌اند».


به گزارش خبرگزاری فرانسه، در جریان انتخابات دوره هفتم مجلس شورای اسلامی بیش از دو هزار نفر که بیشتر انها به اصلاح طلبان نزدیک بودند، توسط شورای نگهبان «رد صلاحیت» شدند.


تحلیگران معتقدند که در شرایط حاضر شورای نگبهان با ورود چهره های منتقد دولت مخالفت خواهد کرد اما مشخص نیست که گستردگی دایره حذف نیروهای مخالف به چه میزان خواهد بود.


XS
SM
MD
LG