لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۷

ژنرال آمریکایی: نقش ایران در کاهش حملات شیعیان عراق


در حالی که مهمات انفجاری ضد زره فقط پنج در صد از حملات جاده ای در عراق را تشکيل می دهند، اما ۳۵ در صد از تلفات نيروهای آمريکا بر اثر اين انفجارها است.
در حالی که مهمات انفجاری ضد زره فقط پنج در صد از حملات جاده ای در عراق را تشکيل می دهند، اما ۳۵ در صد از تلفات نيروهای آمريکا بر اثر اين انفجارها است.

يک مقام دولت عراق و يک ژنرال ارتش آمريکا روز پنجشنبه گفتند: ايران طی ماه های اخير آگاهانه کوشيده است تا از حمله شبه نظاميان شيعه عراقی به نيروهای ائتلاف جلوگيری کند.


ژنرال توماس متز، که بر برنامه مقابله با حملات جاده ای در عراق و افغانستان در وزارت دفاع آمريکا نظارت دارد، در اين زمينه گفت: استفاده شبه نظاميان شيعه از بمب های کنار جاده ای ضد زره يا EFPs طی سه ماه اخير از ۸۰ مورد به ۲۰ مورد در ماه کاهش يافته است.


مقامات ارتش آمريکا بارها اعلام کرده اند که اين بمب های کنار جاده ای یا EFPs ساخت ایران است.


ژنرال متز به خبرنگاران گفت: از آمار موجود می توان چنين استنباط کرد که نيروی قدس، وابسته به سپاه پاسداران ايران، آگاهانه تصميم گرفته است که مانع استفاده شبه نظاميان شيعه عراقی از مهمات انفجاری ضد زره شود.


ژنرال متز افزود: «فرض ما اين است که فرد (اثر گذاری) از جانب شيعيان که با ايران مرتبط است، تصميم گرفته است تا (استفاده از اين مهمات) را کم کند»


مهمات انفجاری ضد زره قادر است تا به خودروهای زرهی آسيب وارد کند. در حالی که مهمات انفجاری ضد زره فقط پنج در صد از حملات جاده ای در عراق را تشکيل می دهند، اما ۳۵ در صد از تلفات نيروهای آمريکا بر اثر اين انفجارها است.


آمريکا، ايران را متهم می کند که از شبه نظاميان عراقی حمايت می کند و تسليحات لازم برای حمله به نیروهای آمريکايی و عراقی را در اختيار آنها قرار می دهد.


ايران و رهبران گروه های شيعه در عراق اين اتهامات را رد می کنند و حضور بيش از ۱۴۹ هزار سرباز آمريکايی در عراق را عامل خشونت در اين کشور می دانند.


  • منابع پليس عراق روز پنجشنبه اعلام کردند : حمله يک بمبگذار انتحاری به يک رستوران در نزديکی شهر کرکوک، در شمال عراق، دست کم پنجاه کشته برجای گذاشته است.

نقش ایران در مهار حملات


در همين زمينه علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق، نيز تاييد کرد که ايران اقدامات در داخل عراق را مهار کرده است.


آقای دباغ می گويد: دليل اين امر اين است که مقامات ايران دريافته اند که معاهده امنيتی بين عراق و آمريکا تهديدی برای امنيت این کشور نخواهد بود.


بر اساس معاهده امنيتی واشينگتن- بغداد، نيروهای نظامی آمريکا در عراق از اواسط سال ۲۰۰۹ از شهرهای اين کشور خارج خواهند شد و در سال ۲۰۱۱ خاک عراق را ترک خواهند کرد.


علی الدباغ که خواهان برگزاری مذاکرات تازه بين ايران و آمريکا شده است، گفت:«ايران بايد بداند که برای این که شريک خوبی باشد، باید به قوانين بين الملل احترام بگذارد و نه تنها از دخالت در امور داخلی عراق، بلکه از دخالت در امور کل منطقه خودداری کند.»


بر اساس آمار ارائه شده توسط وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون، ميزان خشونت ها در عراق در پايين ترين سطح خود طی پنج سال اخير است.


بمبگذاری انتحاری در کرکوک


در همین حال، منابع پليس عراق روز پنجشنبه اعلام کردند: حمله يک بمبگذار انتحاری به يک رستوران در نزديکی شهر کرکوک، در شمال عراق، دست کم پنجاه کشته بر جای گذاشته است.


اين بمبگذاری انتحاری در رستورانی مملو از مشتری به هنگام صرف نهار روی داده است.


مقامات پليس می گويند : بيم آن می رود که بر شمار قربانيان اين بمبگذاری افزوده شود.


بمبگذاری روز پنجشنبه در کرکوک مرگبارترين حمله تروريستی ماه های اخير در عراق است.


شهر کرکوک به لحاظ جمعيتی از سه قوميت ترکمن، کرد و عرب تشکيل شده است و از زمان سقوط صدام حسين در سال ۲۰۰۳، مسئله الحاق اين شهر به اقليم خودمختار کردستان عراق باعث بروز تنش بين این گروه های قومی شده است.


XS
SM
MD
LG