لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۸

«اعتراض شدید» بغداد به ایران برای گلوله باران شمال عراق


وزارت امور خارجه عراق با احضار سفیر ایران در بغداد به گلوله باران مناطق کردنشین این کشور توسط نیروهای نظامی جمهوری اسلامی شدیدا اعتراض کرد.

در نامه ای که روز دوشنبه تسلیم حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در عراق شده است، بغداد از تهران خواسته است تا گلوله باران این مناطق را متوقف کند و هشدار داد که «نقض خطرناک» حاکمیت عراق می تواند روابط دو کشور را خدشه دار کند.

اعتراض عراق به ایران تازه ترین رخداد در روابط بین دو کشور با حاکمیت شیعیان محسوب می شود و این در حالی است که بغداد همواره خواستار حمایت تهران از دولت نوری المالکی شده است.

گزارش های منتشره در روز شنبه حاکی است که هلیکوپترهای ایرانی با پرواز بر فراز مناطق مرزی عراق پایگاه های شورشیان کرد، پژاک، را مورد هدف قرار دادند و روز دوشنبه نیز توپخانه های ایران این مناطق را گلوله باران کردند.

جمهوری اسلامی ایران هنوز به این اعتراض واکنشی نشان نداده است. گلوله باران پایگاه های شورشیان حزب حیات آزاد کردستان توسط ایران در گذشته بارها تکرار شده است و تهران این گروه را متهم می کند که از خاک عراق برای انجام حملات علیه سربازان ایرانی استفاده می کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بیانیه وزارت امور خارجه عراق می گوید: طاها العباسی، مسئول امور کشورهای همسایه در وزارت امور خارجه عراق، «اعتراض شدید عراق نسبت به تجاوزهای شدیدا خطرناک نیروهای نظامی ایران علیه روستاهای مرزی و خاک عراق» را تسلیم سفیر ایران کرده است.

بيانيه وزارت امور خارجه عراق همچنين ايران را متهم کرده است که با استفاده از هواپيماها، هلی کوپتر ها و توپخانه اين مناطق را بمباران کرده و تعداد زيادی از روستائيان ساکن اين مناطق را مجروح کرده است.

عراق می گويد: درک می کند که ايران نياز دارد تا امنيت مناطق مرزی خود را تامين کند. اما با اين حال، بغداد تاکيد می کند چنين اقداماتی می بايست از طريق ارتباط و گفت و گو ی سازنده بين دو کشور صورت گيرد.

آقای عباسی از حسن کاظمی قمی، سفير ايران در بغداد، خواسته است تا تهران بي درنگ به چنين اقداماتی پايان دهد، چرا که استمرار اين رويکرد «نتايج ناخوشايندی برای روابط دو کشور در پی خواهد داشت.»

دولت عراق متهم است که اقدامات قاطعی در برابر گروه های شورشی که از خاک اين کشور برای حمله به ايران و ترکيه استفاده می کنند، انجام نمی دهد.

درهمين زمينه، نوری المالکی، نخست وزير عراق، اعلام کرده است که بغداد اجازه نخواهد داد گروه هايی از خاک اين کشور برای حمله به کشورهای همسايه استفاده کنند. با اين حال، آقای مالکی افزود: عراق از مرزهای هوايی خود محافظت خواهد کرد.

نوری المالکی گفت:« اجازه نخواهيم داد که از خاک عراق برای حمله به کشورهای همسايه استفاده شود، و اجازه نخواهيم داد دیگران در مسايل داخلی ما دخالت کند.»

پيشتر رسانه های خبری گزارش داده بودند هلی‌کوپترهای ايران سه روستای مرزی در شمال عراق را مورد هدف قرار دادند. اين نخستين بار بود که جمهوری اسلامی ايران برای حمله به شمال عراق از هلی‌کوپتر استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری‌های رويترز و فرانسه، يکی از مقامات مرزی عراقی گفته بود که در ساعت چهار صبح روز شنبه روستاهای کانی سيف، جوماراسی و کارا سوزی که در منطقه پنجوين قرار دارد با گلوله‌های توپ مورد هدف نيروهای ايران قرار گرفتند و بعد از آن در ساعت ۹ صبح هلی‌کوپترهای ايرانی دوباره به اين روستاها حمله کردند.

اين حملات پس از درگيری شديد نيروهای پليس ايران و گروه پژاک در نواحی مرزی صورت می گيرد که در ان دستکم ۱۰ مامور انتظامی ايران و تعدادی از اعضای گروه پژاک کشته شدند

طی سال های اخير گزارش هايی از درگيری نيروهای انتظامی ايران با نيروهای حزب حيات آزادی کردستان، پژاک، منتشر شده است.

گروه پژاک که مقر های ان در نقاط مرزی ايران و عراق قرار دارد به عنوان بخش ايرانی، حزب کارگران کردستان ترکيه، پ. کا.کا، شناخته می شود.
XS
SM
MD
LG