لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۷

واکنش رهبران يهودیان ايران به خبر مهاجرت به اسرائيل


۴۰ مهاجر يهودی ايرانی شامگاه سه شنبه در ميان استقبال مقام های اسراييلی وارد فرودگاه بن گوريون تل آويو شدند
۴۰ مهاجر يهودی ايرانی شامگاه سه شنبه در ميان استقبال مقام های اسراييلی وارد فرودگاه بن گوريون تل آويو شدند

رهبر يکی از گروه های يهودی ايران خبر مهاجرت سازمان یافته ۴۰ يهودی ايرانی به اسرائيل را يک «کارزار اطلاعاتی تحريف شده» دانست.


۴۰ مهاجر يهودی ايرانی شامگاه سه شنبه در ميان استقبال مقام های اسراييلی وارد فرودگاه بن گوريون تل آويو شدند. جزئيات اين سفر و نحوه خروج اين افراد از ايران اعلام نشده است.


سيامک مره صدق، رييس انجمن کليميان تهران، روز چهارشنبه، پنجم دی ماه، مدعی شد که «مهاجران به اسراییل، ايرانی نبوده اند چرا که تصاوير تلويزيون اسرائيل صورت اين افراد را نشان نداده است.»


این در حالی است که در اسرائيل گفته می شود که «برای جلوگيری از صدمه به خانواده های مهاجران يهودی که در ايران زندگی می کنند، از نشان دادن صورت اين افراد خودداری شده است.»


  • «مهاجران به اسراییل، ايرانی نبوده اند چرا که تصاوير تلويزيون اسرائيل صورت اين افراد را نشان نداده است.»
رييس انجمن کليميان تهران

آقای مره صدق به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت:«اين کارزار تبلغاتی است، تبليغات دروغ عليه ايران و جامعه يهودی است. ما خبر مهاجرت ۴۰ يهودی ايرانی به اسرائيل را تاييد نمی کنيم.»


در همين زمینه، رييس انجمن کليميان تهران و نماينده کليميان در مجلس شورای اسلامی در بيانيه مشترکی، خبرمهاجرت سازمان يافته ايرانيان يهودی را تکذيب کردند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان اصلی يهوديان ايران نیز هرگونه دخالت در مهاجرت سازمان يافته به اسرائيل را تکذيب کرده است.


طبق اين گزارش، کميته مرکزی يهوديان ايران اعلام کرده است:«يهودی های ايرانی در وضعيت خوبی زندگی می کنند و هرگز اقدام به مهاجرت سازمان يافته نکرده اند.»


نظرتان را در این زمینه با دیگران در میان بگذارید. در ایران تبعیض مذهبی وجود دارد؟


این اظهارات در حالی بیان می شود که ميشائل جانکلوويتز، سخنگوی آژانس يهود، گفته است: «در سال جاری ميلادی حدود ۲۰۰ يهودی ايرانی به اسراييل مهاجرت کرده اند که بيشترين شمار مهاجرت يهوديان ايرانی پس از انقلاب اسلامی محسوب می شود و مهاجرت اين گروه چهل نفره نيز بزرگترين آن است.»


دشمنی ايران و اسراييل، پس از اظهارات محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، درباره «محو اسرائيل از روی نقشه جهان» عميق تر شده است.


جامعه يهوديان ايران پس از اسراييل بزرگترين جامعه يهود در خاورميانه را تشکيل می دهند. پيش از انقلاب سال ۱۳۵۷ در ایران بيش از ۱۰۰ هزار يهودی در ايران زندگی می کرده اند ولی اکنون نزديک به ۲۵ هزار يهودی در این کشور به سر می برند.


در همین حال، منشه امیر، روزنامه نگار در اسرائیل، در گفت وگویی با رادیو فردا از انتشار خبر مهاجرت سازمان یافته ۴۰ یهودی ایرانی به اسرائیل انتقاد کرد.


آقای امیر گفت:«تصور می کنم این خبر از سوی موسسه غیر اسرائیلی- غیر یهودی، که به مهاجران کمک مالی کرده، با هدف کسب محبوبیت در آمریکا منتشر شده باشد، بدون آنکه پیامدهای نامطلوب انتشار چنین خبری را بر وضعیت زندگی یهودیان در ایران بسنجد.»


کمک نقدی به مهاجران يهودی


مهاجرت اين گروه چهل نفره را سازمانی يهودی - مسيحی به نام «دوستی بين المللی مسيحيان و يهوديان» سازماندهی کرده است.


  • «در سال جاری ميلادی حدود ۲۰۰ يهودی ايرانی به اسراييل مهاجرت کرده اند که بيشترين شمار مهاجرت يهوديان ايرانی پس از انقلاب اسلامی محسوب می شود و مهاجرت اين گروه چهل نفره نيز بزرگترين آن است.»
سخنگوی آژانس یهود

گزارش ها حاکيست که اين سازمان در بدو ورود مبلغ ۱۰هزار دلار در اختيار هر يک از مسافران قرار داد تا بتوانند زندگی خود را در اسراييل آغاز کنند.


يهل اکشتاين، مؤسس اين سازمان يهودی - مسيحی، گفته است که «وضع يهوديان، به ويژه در دوره محمود احمدی نژاد که به حذف اسراييل از نقشه جهان باور دارد، نگران کننده است.»


وی افزود:«علی رغم گزارش اخير سازمان ملی برآوردهای اطلاعاتی آمريکا که می گويد جمهوری اسلامی در سال ۲۰۰۳ برنامه توليد سلاح های هسته ای را متوقف کرده است اسراييل باور دارد که جمهوری اسلامی هنوز می کوشد تا، علاوه بر موشک های دوربردی که در اختيار دارد، به بمب اتم نيز دست يابد.»


اکستاين همچنين گفته است: «به باور او وضع يهوديانی که امروز در جمهوری اسلامی زندگی می کنند به وضع يهوديان در آلمان دهه ۳۰ شباهت دارد.»


اما به گفته برخی ديگر از کارشناسان و تعدادی از يهوديانی که در ماه های اخير از ايران به اسراييل مهاجرت کرده اند، يهوديان در جمهوری اسلامی اکنون در وضعيت نسبتا خوبی به سر می برند.


طبق اصل ۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی، کليميان «در حدود قانون در انجام مراسم دينی خود آزادند و در احوال شخصيه و تعليمات دينی بر طبق آيين خود عمل می کنند.


بر اساس اصل ۶۴ اين قانون، کليميان يک نماينده نيز در مجلس شورای اسلامی دارند.


اما علی رغم تصريح قانون، يهوديان در جمهوری اسلامی با دشواری هايی نيز رو به رو بوده اند.
از جمله، در سال ۲۰۰۰ مقام های جمهوری اسلامی ۱۰ يهودی را بازداشت و آنها را به «جاسوسی برای اسراييل» متهم کردند.


دادگاه ابتدا آنها را به چهار تا سيزده سال زندان محکوم کرد اما بعد بدنبال فشارهای جهانی آنها را آزاد کرد.


مئير جاودانفر، کارشناس اسراييلی که خانواده اش در هه ۱۹۸۰ به اسراييل مهاجرت کرده است، می گويد: «يهوديان در ايران معمولا در انجام مناسک مذهبی خود آزادند اما با وجود اين، نسبت به حملات شديداللحن رسانه های ايرانی به اسراييل نگرانند و آن را دامن زدن به يهودی ستيزی می دانند.»


XS
SM
MD
LG