لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۱

فرانسه خواهان قاطعيت آژانس در قبال ايران شد


نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، از آژانس خواست تا اقدامات لازم را برای «تحقيقات دراز مدت و قاطع» در ايران انجام دهد.
نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، از آژانس خواست تا اقدامات لازم را برای «تحقيقات دراز مدت و قاطع» در ايران انجام دهد.

نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه، از آژانس بين المللی انرژی اتمی خواست با قاطعيت به تحقيقات درباره برنامه هسته ای ايران ادامه دهد.


آقای سرکوزی که روز پنجشنبه با محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، در پاريس ديدار کرد، از آژانس خواست تا اقدامات لازم را برای «تحقيقات دراز مدت و قاطع» در ايران انجام دهد.


به گزارش دفتر رياست جمهوری فرانسه، آقای سرکوزی بار دیگر «نگرانی ها و خواسته های جامعه بين المللی درباره برنامه هسته ای و فعاليت های ايران (در راستای توسعه) موشک های بالستيک» را یادآور شد.


محمد البرادعی هم اکنون در حال تهيه گزارش نهايی خود درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ايران است. اين گزارش، ديدگاه تازه آژانس بين المللی انرژی اتمی را درباره ماهيت برنامه هسته ای ايران روشن خواهد ساخت.


«ایران به همه پرسش ها پاسخ دهد»


آقای البرادعی، همچنین، روز پنجشنبه با برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، در پاریس مذاکره و گفت وگو کرد.


وزارت امورخارجه فرانسه طی بیانیه ای اعلام کرد: آقای کوشنر در این دیدار گفته است که شش قدرت بزرگ جهان از ايران انتطار دارند به همه پرسش های باقيمانده مربوط به برنامه اتمی خود و درخواست های جامعه بين المللی پاسخ دهد.


آقای کوشنر، همچنین، بار ديگر تاکيد کرده است که پاريس از کوشش های آژانس برای دريافت پاسخ های کامل و درست از ايران در مورد فعاليت های اتمی گذشته و حال این کشور، پشتيبانی می کند.


ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی در مردادماه سال جاری توافق کردند در چارچوب همکاری برای شفاف سازی برنامه هسته ای، تهران به سئوالات باقی مانده آژانس پاسخ دهد.


طبق اين توافق قرار بود محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، گزارش نهايی خود درباره برنامه هسته ای ايران را ماه دسامبر منتشر کند، اما به بنا به در خواست تهران، ارايه اين گزارش تا ماه مارس به تعويق افتاده است.


آقای سرکوزی در حالی درباره ماهیت برنامه هسته ایران ابراز نگرانی می کند که هروه مورن، وزير دفاع فرانسه، در اوايل ماه جاری گفته بود: اين کشور «سرنخ هايی اطلاعاتی» در دست دارد که نشان می دهند ايران«برنامه ساخت سلاح هسته ای خود را متوقف نکرده است.»


  • همزمان با سفر محمد البرادعی به پاریس برای مذاکره با رهبران فرانسه، يک ديپلمات گفته است که آمريکا به تازگی اطلاعات حساسی از فعاليت های کليدی هسته ای ايران را در اختيار آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار داده است.

وی پيش از اين نيز، در آبان ماه سال جاری يک بار ديگر گفته بود: فرانسه مدارکی در اختيار دارد که ثابت می کند برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی «اهدافی نظامی» دارند.


«آمريکا اطلاعات کليدی را در اختيار آژانس قرار داده است»


همزمان با سفر محمد البرادعی به پاریس برای مذاکره با رهبران فرانسه، يک ديپلمات در وین گفته است که آمريکا به تازگی اطلاعات حساسی از فعاليت های کليدی هسته ای ايران را در اختيار آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار داده است.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين ديپلمات گفته است که واشينگتن به آژانس بين المللی انرژی اتمی اين اجازه را داده است تا از اين اسناد برای رویارویی با ایران استفاده کند. طبق اين گزارش، شواهد ارايه شده، جزيياتی را درباره فعاليت های حساس هسته ای ايران در گذشته مشخص می کند.


تصميم دولت آمريکا برای ارايه اسناد طبقه بندی شده خود به آژانس بین المللی انرژی اتمی و ايران می تواند بيانگر افزايش تلاش های آمريکا برای تشديد فشار بر جمهوری اسلامی باشد.


به گزارش اين خبرگزاری و به گفته يک ديپلمات نزديک به آژانس بين المللی انرژی اتمی، اين اسناد طی دو هفته گذشته در اختيار آژانس قرار گرفته است و از جمله شامل يک کامپيوتر لپ تاپ است که به صورت قاچاقی از ايران خارج شده است.


اين ديپلمات همچنين گفته است: آمريکا اطلاعاتی درباره «پروژه نمک سبز» را در اختيار آژانس قرار داده است که به گمان آمريکايی ها اين پروژه با بخش های مختلفی از برنامه توليد سلاح اتمی، از جمله غنی سازی اورانيوم، آزمايش مواد منفجره بسيار قوی و ساخت بدنه موشک مرتبط است.


اين اطلاعات همچنين شامل اطلاعاتی در خصوص توانايی ايران در ريخته گری فلز اورانيوم برای استفاده در فرایند ساخت قطعات مربوط به سلاح اتمی است.


ايران و توسعه توانايی های هسته ای


اين تحولات در حالی رخ می دهد که توماس فينگر، معاون ازريابی های اطلاعاتی آمريکا، روز چهارشنبه به نمايندگان کنگره اين کشور گفت: به رغم احتمال توقف برنامه توليد تسليحات هسته ای ايران، اين کشور قادر است که سلاح اتمی توليد کند.


آقای فينگر با اشاره به ادامه توسعه توانايی های هسته ای ايران گفت:«قضاوت ما اين است که (ايران) توانايی تکنولوژيک و صنعتی برای توليد سلاح اتمی را دارد.»


آمريکا و اتحاديه اروپا، ايران را متهم می کنند که به طور پنهانی در صدد دستيابی به تسليحات هسته ای است. تهران اين اتهام را رد کرده و تاکيد می کند که برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز است.


اين در حالی است که ايران تا کنون با سرپيچی از درخواست های شورای امنيت سازمان ملل متحد درباره تعليق غنی سازی اورانيوم، فعاليت های حساس هسته ای خود را متوقف نکرده است و به آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که درصدد است تا برنامه غنی سازی اورانيوم را توسعه دهد.


ايران تاکيد دارد که غنی سازی اورانيوم را با هدف تامين سوخت نيروگاه ها برای توليد برق انجام می دهد، اين در حالی است که روسيه تعهد کرده است که سوخت مورد نياز نيروگاه اتمی بوشهر، که توسط کارشناسان روسی در حال تکميل است، را به مدت ده سال تامين کند.


XS
SM
MD
LG