لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۲

«درگیری های تازه در تهران و شلیگ گاز اشک آور به تجمع معترضان»


عکس مربوط به حوادث روز عاشورای تهران است
عکس مربوط به حوادث روز عاشورای تهران است
در حالی که وزارت اطلاعات ايران به معترضان هشدار داده است که از اين پس بدون «هيچ گونه مماشاتی» با آنها برخورد خواهد کرد، گزارش های تازه حاکی است که پلیس در روز پنجشنبه به تجمع های معترضان در نقاط مختلف تهران حمله کرده و يک وب سايت خبری نزديک به معترضان نیز از گسيل نيروهای نظامی به تهران خبر داده است.

وب سايت های خبری نزدیک به معترضان روز پنج شنبه گفته اند که پليس به سوی تجمع معترضان در خيابان های مرکزی تهران گاز اشک آور شليک کرده است.

سايت جنبش راه سبز (جرس) گزارش داده است که به رغم حضور چشمگير نيروهای نظامی در ميادين مرکزی شهر تهران، درگيری هایی در ميادين ولی عصر ، هفت تير و بهشت زهرا روی داده است.

جرس نوشته است: نيروهای گارد ويژه در ميدان ولی عصر مستقر شده اند و به شدت با معترضان که در گروه های کوچک هستند برخورد می کنند.

این سایت به نقل از شاهدان عينی از بازداشت دهها تن در حوادث روز پنجشنبه خبر داده است.

طبق اين گزارش، نيروهای گارد ويژه و نظامی روز پنجشنبه با آرايشی متفاوت در تهران ظاهر شده اند، و «در دست بسياری از اين نيروها سلاح های جنگی ديده می شوند و خودروهای زرهی ويژه سرکوب شهروندان نيز صبح امروز از کرج به تهران منتقل شده بود.»

جرس می افزاید: «اين خودروها تنها در شنبه خونين تهران در ۳۰ خرداد، فردای سخنرانی آيت الله خامنه ای در تهران ديده شده است و در ماه های اخير در سطح شهر خبری از آنها نبود.»

در همین زمینه، يک شاهد عينی به « راديو فردا» گفته است :« بلوار کشاورز و کريمخان تا ميدان هفت تير توسط ماموران نيروی انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بسته است»

این شاهد عینی با اشاره به اينکه هلی کوپترها بر فراز اين منطقه از ساعت چهار بعدازظهر روز پنجشنبه پرواز می کردند، افزوده است:« ميدان هفت تير، به ويژه ضلع جنوبی آن پر از نيروهای سپاه پاسداران، موتور و وانت های سياه رنگ نيروی انتظامی است.»

هشدار وزارت اطلاعات و معاون قوه قضاييه

همزمان با این تحولات و در ادامه هشدار های مقامات انتظامی و امنيتی ايران به معترضان برای حضور نيافتن در تظاهرات خيابانی، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در بيانيه ای هشدار داده است که در «فرصت محدود باقيمانده » معترضان راه خود را از آنچه که «فتنه گران» خوانده، جدا کنند، «در غير اين صورت بدون هيچ گونه مماشاتی، برخورد قانونی با ‌آنان صورت خواهد گرفت.»

وزارت اطلاعات می گويد: تاکنون بر اساس «سياست کلان نظام اسلامی» با «مدارا» با معترضان برخورد شده است، ولی برخی از «اين مدعيان، با لجاجت و غرض ورزی، درحال ضربه زدن به ميراث گرانبهای بنيانگذار جمهوری اسلامی ايران» هستند و اقدامات آنها موجبات «وهن کشور» شده است.

وزارت اطلاعات در حالی به معترضان هشدار داده است که از «فرصت محدود باقی مانده» استفاده کنند، که طی شش ماه گذشته تعداد زيادی از معترضان، فعالان سياسی و مدنی توسط نهادهای امنيتی، نظامی و انتظامی بازداشت شده اند.

به دنبال حوادث روز عاشورای تهران در يکشنبه ششم دی ماه که در جریان آن دست کم هفت معترض کشته شدند، نيروهای امنيتی ايران اقدام به بازداشت گسترده روزنامه نگاران و فعالان سياسی، کرده اند.

در ميان بازداشت شدگان نام تعدای از افراد نزديک به مير حسين موسوی و محمد خاتمی، و فعالان سياسی نزديک به طيف ملی – مذهبی و روزنامه نگاران مستقل به چشم می خورد.

همزمان با بيانيه وزارت اطلاعات، علی رييسی، معاون اول قوه قضاييه، به رهبران معترضان، که از انها به عنوان «خواص» نام برده، هشدار داده است چنانچه از اتفاقات روز عاشورای تهران اعلام برائت نکنند، «مجازات خواهند شد.»

آقای رييسی، روز پنجشنبه گفته است: «اگر برخی خواص درباره حرمت شکنی های روز عاشورا اعلام مواضع و برائت نکنند در همه جرايم شريک هستند و بر اين اساس حتما مجازات خواهند شد.»

علی لاريجانی رييس مجلس ايران نيز از « گروه های سياسی» خواسته است تا «با مشخص کردن مرز خود با ضد انقلاب فضای استفاده از خدمات نظام و دولت را فراهم آورند.»

وی افزوده است: «گاهی جدال های سياسی، روحيه انقلابی را در کشور سايش می دهد. نمی گويم در کشوری که دموکراسی هست بگو مگوی سياسی نباشد اما چون ما مردم سالاری دينی داريم ادب سياسی ما بايد متفاوت باشد. توجه داشته باشيم اگر روزی مجادلات سياسی به هويت ملی ما لطمه می زند از آن پرهيز کنيم.»
XS
SM
MD
LG