لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۸

یک مقام فلسظینی: شناسايی اسرائيل به عنوان «کشور يهود» اتفاق نخواهد افتاد


با وجود تشديد فشارهای آمريکا، يک مقام ارشد تشکيلات خودگردانی گفته است، «شناسايی اسرائيل از سوی فلسطينی ها به عنوان «کشور يهود»، هرگز اتفاق نخواهد افتاد».

به گزارش خبرگزاری فلسطينی «وفا»، آقای نبيل ابو رودينه سخنگوی نهاد رياست جمهوری حکومت خودگردانی اين سخنان را جمعه دوم اسفند، و متعاقب دو ديدار پی در پی ميان وزير امور خارجه آمريکا با رياست تشکيلات فلسطينی در پاريس، بيان داشت.

محمود عباس نيز خود در پی ملاقات هايش با جان کری، با ناخشنودی از فشارهای آمريکا بر فلسطينی ها برای پذيرش خواسته های اسرائيل، گفت، آمريکا در پيشبرد روند صلح همچنان «سياست های شکست خورده» را دنبال می کند.

ابو مازن اين سخنان را در ديدار روز جمعه خود در کاخ اليزه پاريس با فرانسوا اولاند رييس جمهوری فرانسه بيان کرد.

سخنان نبيل ابو رودينه و محمود عباس واکنش به مطالب مطرح شده در ديدارهای روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ميان جان کری با محمود عباس در پايتخت فرانسه است.

در گزارش های رسانه های اسرائيلی آمده است که جان کری در ديدارهای روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در پاريس، از جمله از محمود عباس خواسته است، موضع اسرائيل را در مورد ادامه حضور نيروهای اسرائيلی در بقاع اردن (شرق کرانه باختری که هم مرز با اردن است) بپذيرد.

فشارهای آمريکا بر محمود عباس در حالی است که بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل اصرار جدی دارد برای موافقت او با هر پيمان نهايی صلح، فلسطينی ها «موظف» هستند تا اسرائيل را به عنوان «کشور يهود» به رسميت بشناسند.

محمود عباس در روزهای گذشته تاکيد کرد که بر اساس توافق های سياسی اوسلو در سپتامبر ۱۹۹۳ ميان سازمان آزاديبخش فلسطين با دولت وقت اسرائيل، «ساف» اسرائيل را به رسميت شناخته اما اين که اکثريت جمعيت اين کشور، يهودی باشد، يک امر داخلی اسرائيل است و فلسطينی ها موظف نيستند که ماهيت اسرائيل را توصيف کنند.

اصرارهای پی درپی نتانياهو بر لزوم به رسميت شناختن «کشور يهود» از سوی فلسطينی ها، جامعه و سياستمداران اسرائيل را دو شقه کرده است؛ درحالی که راستگرايان حامی نتانياهو هستند، احزاب ميانه و چپ و بسياری از شخصيت های اين کشور، اين «لجاجت» نتانياهو را «غيرمنطقی» می دانند.

بر اساس گزارش ها، در ديدارهای پاريس، آقای کری پيش نويس طرح تهيه شده از سوی وزارت خارجه آمريکا را برای صلح نهايی ميان اسرائيل و فلسطينی ها، با ابو مازن مورد رايزنی قرار داد.

به گزارش آسوشيتدپرس، آقای کری تاکيد کرد که به «تعهد خود در مورد برقراری صلح نهايی ميان دو طرف، پايبند است».

جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا نيز در باره ديدارهای پاريس گفت، مذاکرات اسرائيلی - فلسطينی در «مرحله حساس خود» قرار دارد و جان کری می کوشد «شکاف های دو طرف را پُر کند».

از ۹ ماه مهلتی که دولت آمريکا برای رسيدن به پيمان نهايی صلح ميان اسرائيل و فلسطينی ها در نظر گرفته بود، کمتر از سه ماه باقی است.

رو به پايان بودن مهلت آمريکايی در حالی است که هر دو طرف در اين نزاع اذعان دارند، اختلاف نظر ها هنوز بسيار عميق است و برای هيچيک از مسايل حادی که در گفت و گوها مطرح شده است، راه حل بدست نيآمده است.

بنظر می رسد، تنها در خصوص مسئله سرنوشت ميليون ها نفر از چند نسل فلسطينی های پراکنده در جهان، راه حلی در افق مذاکرات بخاطر نرمش فلسطينی ها، پديدار شده است.

محمود عباس در روزهای گذشته در ديدار با هيات دانشجويان اسرائيلی طرفدار صلح که به رام الله رفته بودند، گفت «مطمئن باشيد که سيل فلسطينی های جهان به اسرائيل باز نمی گردد».

نتانياهو برای پيشبرد مواضع دولت خود، بويژه در زمينه ادامه بقای يهودی نشين های کرانه باختری، در روزهای آينده در آمريکا با باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا ديدار و گفت و گو می کند.

ناخشنودی مقامات تشکيلات فلسطينی از تشديد فشارهای آمريکا بر آنها برای پذيرش خواسته های دولت اسرائيل در حالی است که سازمان های فلسطينی مخالف روند صلح، مانند حماس، به ابومازن و تشکيلات خودگردانی نسبت به «عدول از حقوق حقه فلسطينی ها» هشدار جدی داده اند.
XS
SM
MD
LG