لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۶

ادامه بازداشت روزنامه نگاران و فعالان مدنی در ایران


موج بازداشت ها و دستگيری فعالان مدنی در ايران همچنان ادامه دارد و بنا بر گزارش رسانه های خبری نيلوفر لاری پور و علی محمد اسلامپور، روزنامه نگار، و وحيد عابدينی، نويد عابدينی و اسماعيل ايزدی خواه سه تن از فعالين سابق دانشجويی بازداشت شده اند.

به گزارش سایت پارلمان نيوز، پايگاه خبری فراکسيون خط امام مجلس، نيلوفر لاری پور، شاعر، ترانه سرا و روزنامه نگار آزاد، فعال در نشريه « چلچراغ» بازداشت شده است.

طبق اين گزارش يکی از همکاران خانم لاری پور گفته است: او هيچ گونه فعاليت سياسی و حزبی نداشته است و تنها فعاليت او به دوران انتخابات و هواداری از ميرحسين موسوی مربوط می شود.

درهمين زمينه، خبرهای رسيده از کرمانشاه حاکی از آن است که علی محمد اسلامپور، روزنامه نگار و سردبير نشريه «نوای وقت » نيز روز سه شنبه بازداشت شده است.

بنا بر اين گزارش ها، آقای اسلامپور به دادگاه انقلاب احضار و به اتهام نشر اکاذيب به قصد تشويش اذهان عمومی و فحاشی از طريق وبلاگ نويسی بازداشت شده است.

«نوای وقت» کرمانشاه از نشريات هوادار ميرحسين موسوی در دوران انتخابات رياست جمهوری بود.

از زمان آغاز نا آرامی های پس از انتخابات رياست جمهوری در ايران دهها روزنامه نگار بازداشت شده اند و محدوديت های شديدتری نیز بر مطبوعات اعمال شده است.

در همین زمینه، هفته گذشته گروهی از رونامه نگاران در نامه ای خطاب به مسئولان نظام جمهوری اسلامی با ذکر اسامی بيش از چهل روزنامه نگار که اکنون در بازداشت به سر می برند، خواهان آزادی این افراد شده اند.

بازداشت سه فعال


از سوی ديگر «خبرنامه اميرکبير» نوشته است: نيمه شب گذشته ماموران امنيتی با يورش به منازل وحيد عابدينی، نويد عابدينی و اسماعيل ايزدی خواه سه تن از فعالين سابق دانشجويی آن‌ها را بازداشت کردند.

برپايه اين گزارش، ماموران امنيتی برخی از وسايل اين سه فعال سابق دانشجويی را با خود برده اند. اين در حالی است که هنوز دليل بازداشت اين سه نفر مشخص نشده است.

وحيد عابدينی، عضو اسبق انجمن دموکراسی خواهان دانشگاه تهران و نويد عابدينی دبير سابق انجمن اسلامی دانشکده ادبيات دانشگاه تهران بوده اند.

در همین حال، کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران با انتشار بيانيه ای از وضعیت مهرانه آتشی، عکاس، و همسرش مجيد غفاری که از روز ۲۲ دی ماه در بازداشت به سر می برند، ابراز نگرانی کرد.

اين گروه مدافع حقوق بشر می گويد: از زمان بازداشت اين دو نفر، مسئولان ايران دليل بازداشت آنها را اعلام نکرده اند و آنها از دسترسی به وکيل محروم بوده اند و با خانواده هايشان ملاقات نداشته اند.

مهرانه آتشی سی ساله، عکاس با سابقه ايرانی است که در کشورهای مختلف نمايشگاه هايی نيز برگزار کرده است. وی با روزنامه ها و مجلات متعددی همکاری کرده است اما در سال های اخير از عکاسی خبری به عکاسی هنری روی آورده بود.

به دنبال راهپيمايی روز عاشورا موج تازه دستگيری فعالان مدنی آغاز شده است که آمار دقيقی از تعداد بازداشت شدگان در دست نيست.

با اين حال گروه های طرفدار حقوق بشر طی هفته های اخير با صدور اطلاعيه هايی ضمن ابراز نگرانی درباره وضعيت دستگير شدگان حوادث اخير نسبت به نقض حقوق بازداشت شدگان هشدار داده اند.
XS
SM
MD
LG