لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۴

در روزی چون امروز دوم خرداد


دوم خرداد سال ۱۳۸۶ خورشيدی – ۲۳ ماه مه ۲۰۰۷ ميلادی
دوم خرداد سال ۱۳۸۶ خورشيدی – ۲۳ ماه مه ۲۰۰۷ ميلادی

دوم خرداد سال ۱۳۸۶ خورشيدی – ۲۳ ماه مه ۲۰۰۷ ميلادی


در دوم خرداد سال ۱۳۰۰ خورشيدی احمد شاه قاجار بدنبال يک مشاجره لفظی کوتاه با سيد ضياءالدين طباطبايی يزدی نخست وزير وقت او را از اين سمت برکنار کرد. دو روز پس از آن حکم رسمی برکناری اش صادر شد و دولت وقت مبلغ ۲۵ هزار تومان به سيد ضياء هزينه سفر پرداخت تا ايران را ترک کند. وی اين پيشنهاد را پذيرفت و به فلسطين رفت.


در دوم خرداد سال ۱۳۶۱ خورشيدی، ارتش و نيروهای مسلح ايران نيروهای عراقی را در خرمشهر شکست دادند و اين شهررا آزاد ساختند. در جريان آزاد ساختن خرمشهر تلفات سنگينی به نيروهای عراقی وارد آمد و بيش از ۳۰ هزار تن از آنان به اسارت درآمدند.


در ۲۳ ماه مه سال ۱۵۳۳ ميلادی پاپ وقت رهبر کاتوليک های حهان، ازدواج هنری هشتم پادشاه وقت انگليس با کاترين شاهزاده اراگون را نامشروع اعلام کرد. هنری هشتم به تلافی اين اقدام خود را رهبر کليسا در انگليس اعلام کرد.


در ۲۳ ماه مه سال ۱۹۴۵ ميلادی چندی پس از شکست آلمان نازی از نيروهای متفقين، هنريک هيملر رييس پيشين اس.اس. آلمان در زندان متفقين دست به خودکشی زد و درگذشت.


در ۲۳ ماه مه سال ۱۹۴۷ ميلادی هری اس ترومن رييس جمهوری وقت آمريکا اعلام داشت، کشورهايی که مورد تهديد کمونيسم باشند از حمايت آمريکا برخوردار خواهند شد. اين طرح ترومن که به دکترين ترومن معروف است با پشتيبانی کنگره و بودجه ای به مبلغ ۴۰۰ ميليون دلار به اجرا درآود.


در ۲۳ ماه مه سال ۱۹۹۸ ميلادی مردم ايرلند شمالی در يک همه پرسی به پيمان موسوم به «توافق جمعه نيک» رای مثبت دادند. در اين توافق قرار شده است که همه نيروهای سياسی در يک مجلس محلی خودگردانی قدرت را بدست بگيرند. اخيرا در سال ۲۰۰۷ اين مجلس محلی تشکيل شد. ايرلند شمالی بخشی از قلمروی بريتانيا است.


XS
SM
MD
LG