لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۴

در روزی چون امروز ۲۸ ارديبهشت


در ۱۸ ماه مه سال ۱۹۵۰ ميلادی سازمان پيمان اتلانتيک شمالی (ناتو) کار خود را آغاز کرد
در ۱۸ ماه مه سال ۱۹۵۰ ميلادی سازمان پيمان اتلانتيک شمالی (ناتو) کار خود را آغاز کرد

۲۸ ارديبهشت سال ۱۳۸۶ خورشيدی – ۱۸ ماه مه ۲۰۰۷ ميلادی


در ۲۸ ارديبهشت سال ۱۳۰۰ خورشيدی اجرای قانون ثبت اسناد در ايران آغاز شد که موافقان و مخالفان بسياری داشت. مخالفان می گفتند که با ثبت اسناد، جعل و تقلب هم در جامعه پديد ميايد و برخی به جعل اينگونه اسناد خواهند پرداخت.


در ۱۸ ماه مه سال ۱۸۰۴ ميلادی ناپلئون بناپارت امپراتور فرانسه شد و مجلس سنای اين کشور تصويب کرد که ناپلئون امپراتور مادام العمر فرانسه خواهد بود. دوران حکومت ناپلئون ۱۰ سال بعد در سال ۱۸۱۴ ميلادی به پايان رسيد.


در ۱۸ ماه مه سال ۱۸۳۰ ميلادی سربازان فرانسوی در سواحل الجزاير پياده شدند. بهانه دولت فرانسه برای حمله به الجزاير اين بود که سه سال پيش از آن حاکم آن کشور برای وصول هفت ميليون فرانک طلب خود فرانسه را تهديد کرده بود. دو ماه بعد الجزاير به تصرف کامل فرانسه درآمد.


در ۱۸ ماه مه سا ۱۸۷۲ ميلادی برتراند راسل رياضيدان، نويسنده و فيلسوف نامدار و مدافع آزادی بيان وانديشه بدنيا آمد. از کارهای مهم او تفسير موضوعات پيچيده فلسفی و دوباره نويسی آنها بصورت ساده است. آقای راسل در سال ۱۹۵۰ ميلادی برنده جايزه نوبل در رشته ادبيات شد.


در ۱۸ ماه مه سال ۱۹۱۵ ميلادی مهاتما گاندی نخستين مجمع هندو را در حومه شهر احمدآباد هندوستان تاسيس کرد. اعضای اين مجمع زندگی خود را وقف مبارزه استقلال طلبانه کرده بودند و در مبارزات مدنی و بدون خشونت خود با انگليسی ها آن کشور را با مشکلات زيادی روبرو کردند.


در ۱۸ ماه مه سال ۱۹۵۰ ميلادی سازمان پيمان اتلانتيک شمالی (ناتو) کار خود را آغاز کرد. ۱۲ کشور اروپايی و آمريکا با امضای اين پيمان نظامی، دفاعی فعاليت مشترک خود را آغاز کردند.


در ۱۸ ماه مه سال ۱۹۵۳ ميلادی يک خلبان زن آمريکايی بنام ژاکلين کوچران با جت جنگنده ای از نوع اف-۸۶ ديوار صوت را شکست و با سرعت ۱۰۵۰ کيلومتر در ساعت پرواز کرد که رکورد بيسابقه ای در آن زمان بود.


XS
SM
MD
LG