لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

در روزی چون امروز دوم فروردين


دوم فروردين ۱۳۸۶ خورشيدی – ۲ مارس ۲۰۰۷ ميلادی
دوم فروردين ۱۳۸۶ خورشيدی – ۲ مارس ۲۰۰۷ ميلادی

دوم فروردين ۱۳۸۶ خورشيدی – ۲ مارس ۲۰۰۷ ميلادی


در دوم فروردين سال ۱۳۰۳ خورشيدی مجلس شورای ملی برای رسيدگی به موضوع اعلام جمهوريت که از سوی رضا خان پهلوی مطرح شده بود، جلسه ای علنی تشکيل داد. در پی آن روحانيون و مردم عليه اين طرح دست به راهپيمايی زدند و بسوی مجلس حرکت کردند. نمايندگان نيز بدون اخذ نتيجه جلسه خود را تعطيل کردند.


در ۲۲ مارس ۱۹۲۲ ميلادی يک دادگاه انگليسی «مهاتما گاندی» رهبر جنبش مدنی و مبتکر مبارزه منفی بر ضد استعمار را به ۶ سال زندان محکوم کرد.


در ۲۲ مارس سال ۱۹۴۵ ميلادی به پيشنهاد ملک فاروق پادشاه مصر«جامعه عرب» در قاهره تشکيل شد. کشورهای اردن، سوريه، عراق، عربستان سعودی، مصر و يمن با امضای پيمانی، هدف از ايجاد اين جامعه را برقراری همکاريهای نزديک سياسی، اقتصادی و فرهنگی اعلام کردند.


در ۲۲ مارس ۱۹۲۲ ميلادی يک دادگاه انگليسی «مهاتما گاندی» رهبر جنبش مدنی و مبتکر مبارزه منفی بر ضد استعمار را به ۶ سال زندان محکوم کرد

در ۲۲ مارس سال ۱۹۴۶ ميلادی کشور اردن از سلطه انگليس رها شد و اعلام استقلال کرد.


در ۲۲ مارس سال ۱۹۶۳ ميلادی نجان پرفيومو» وزيرامور جنگ بريتانيا در مجلس عوام، رابطه با «کريستين کيلر» را تکذيب کرد. اين زن جوان همزمان با يک ديپلمات روسی در لندن نيز رابطه داشت. چندی بعد افشای صحت اين ماجرا موجب کناره گيری پرفيومو و همچنين «هارولد مک ميلان» نخست وزيربريتانيا شد.


در ۲۲ مارس سال ۱۹۷۹ ميلادی نمايندگان پارلمان اسراييل، قرار داد صلح با مصر را تاييد کردند و آنرا به تصويب رساندند.


در ۲۲ مارس سال ۲۰۰۶ ميلادی گروه مسلح و تروريستی «اِتا» در اسپانيا اعلام آتش بس کرد. اين گروه خواستار استقلال سرزمين باسک است. باسک ناحيه ای در دامنه کوه های پيرنه و در دو کشور اسپانيا و فرانسه قرار دارد.


XS
SM
MD
LG