لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۱

«سازمان امنیت پاکستان به نیروهای طالبان کمک نظامی می کند»


برخی گزارش های طبقه بندی شده ناتو حاکی است سرویس امنیتی پاکستان با نیروهای طالبانِ در افغانستان ارتباط دارد و درعملیات حمله به نیروهای خارجی به آنها کمک می کند.

بی بی سی و روزنامه تایمز می گویند به اسنادی دست یافته اند که نشان می دهد سرویس امنیتی پاکستان به نیروهای طالبان در افغانستان کمک می کند.

این اسناد توسط نظامیان امریکایی تهیه شده و حدود یک ماه پیش در اختیار فرماندهان بلند پایه ناتو قرار گرفته است.

برپایه این گزارش سرویس امنیتی پاکستان در حمله به نیروهای خارجی به طالبان کمک می کند و از محل استقرار رهبران ارشد طالبان نیز آگاه است.

به گزارش خبرگزاریهای بین المللی این اسناد برپایه ی نتایج بازجویی از بیش از 4 هزار بازداشتی طالبان و القاعده تنظیم شده است.

در این اسناد آمده یکی از اعضای ارشد القاعده در بازجویی هایش گفته پاکستان همه چیز را درباره طالبان می داند و تمام فعالیت هایش را تحت کنترل دارد.

وزارت خارجه پاکستان این گزارش را رد کرده و آن را بی معنی خوانده است.

هینا ربانی وزیر خارجه پاکستان که به افغانستان سفر کرده امروز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در کابل همکاری با طالبان را بشدت تکذیب کرد.

او گفت به افغانستان سفر کرده تا بگوید پاکستان همچون گذشته رابطه عمیقی با این کشور دارد و حاضر است در هر برنامه ای که به مذاکرات صلح با طالبان منجر شود با دولت افغانستان همکاری کند.

در همین حال جان کربی سخنگوی پنتاگون همکاری سرویس امنیتی پاکستان (ISI) را با طالبان محتمل دانسته و گفته وزارت دفاع امریکا از مدت ها پیش نگران ارتباط این سازمان با گروه های تندرو و افراطی بود.

پیشتر هم مقامات نظامی امریکایی برخی از مقام های حکومتی در پاکستان رابه داشتن رابطه و همکاری با طالبان متهم کرده بودند اما این اولین بار است که ناتو در گزارشی به جزئیات این موضوع می پردازد.

پاکستان یکی از متحدان اصلی امریکا در مبارزه با تروریسم به شمار می رود اما پس از عملیات نیروهای نظامی امریکایی در خاک پاکستان که منجر به کشته شدن اسامه بن لادن رهبر القاعده شد، روابط واشینگتن اسلام آباد رو به سردی گراییده است.
XS
SM
MD
LG