لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

انتقاد احمدی نژاد از مخالفان دولت نهم


محمود احمدی نژاد در سفر یک روزه خود به قم با مراجع تقلید دیدار نکرد. (عکس: فارس)
محمود احمدی نژاد در سفر یک روزه خود به قم با مراجع تقلید دیدار نکرد. (عکس: فارس)

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، روز پنجشنبه در گردهمايی روحانيون در مدرسه فيضيه قم مخالفان دولت نهم را متهم کرد که تاکنون « ۴۰ هزار دروغ» را به اين دولت نسبت داده اند.


آقای احمدی نژاد با اعلام اينکه حجم حملات به دولت نهم در طول سی سال پس از انقلاب بی سابقه بوده، گفت: «در طول سه سال گذشته ۴۰ هزار دروغ و تهمت عليه دولت روا داشته ‌اند.»


رییس جمهوری ایران برداشت ۱۳۰ ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزی ایران را نمونه ای از اين اتهامات دانست و گفت:« اين افراد بايد بدانند که هيچ فردی در کشور نمی ‌تواند يک دلار را بدون قانون جا به ‌جا کند. مگر کسی می ‌تواند يک ريال از خزانه کشور را جابه جا کند.»


منتقدان دولت محمود احمدی نژاد می گويند دولت نهم با استفاده بی رويه از صندوق ذخيره ارزی، بخش بزرگی از درآمدهای نفت را هدر داده است.


محمد ستاری فر، رييس پيشين سازمان برنامه و بودجه در دوران رياست جمهوری محمد خاتمی، در اين زمينه گفته بود: «در حالی که کشورهای بغل دستی ما برای يک دلار چه زحمت ها که نمی کشند، ما ۴۲۰ ميليارد دلار ارزش خدادادی را در يک فرآيند غير کارآمد به تاراج داده ايم.»


حساب ذخيره ارزی صندوقی است که در زمان رياست جمهوری محمد خاتمی تاسيس شد. مازاد درآمدهای نفتی ايران در این حساب نگهداری می شود.


خصوصی سازی در دولت نهم


آقای احمدی نژاد در بخش ديگری از سخنرانی خود گفت: «دولت نهم در کوچک‌ سازی دولت نيز به طور جدی وارد عمل شده و اين ميزان تا ابتدای سال آينده به ۱۰ درصد خواهد رسيد.»


  • سفر یک روزه آقای احمدی نژاد به قم در حالی انجام شد که پيشتر غلامحسين الهام، سخنگوی دولت گفته بود که رييس جمهور در اين سفر برنامه ای برای ديدار با مراجع تقليد در اين شهر ندارد.

رییس جمهوری اسلامی ایران همچنين گفت: «در مجموع دولت‌ های گذشته ۲۵۰۰ ميليارد تومان واگذاری صورت گرفته بود اما در سه سال فعاليت دولت نهم بيش از ۳۷ هزار ميليارد تومان واگذاری از طريق بورس، سهام عدالت و اعلان عمومی صورت گرفته ‌است.»


آقای احمدی نژاد در حالی از اعتقاد راسخ به خصوصی سازی سخن به ميان آورده است که پيشتر علی اکبر ناطق نوری، رييس سابق مجلس شورای اسلامی و رييس کنونی دفتر بازرسی آيت الله خامنه ای، رهبر ايران، با انتقاد از نحوه واگذاری سهام شرکت های دولتی در بورس اوراق بهادار تهران گفته بود: «اين واگذاری، انتقال سهام آشکار دولت به بخش پنهان دولت است.»


آقای ناطق نوری در همايش بانکداری اسلامی در شهريور ماه افزوده بود: «آقايان اعلام می کنند ظرف پنج دقيقه بخشی از سهام يک شرکت دولتی واگذار شد، وقتی جويا می شويد، می بينيد يک دستگاه عمومی مانند صندوق بازنشستگی و سازمان تامين اجتماعی، آن هم از بودجه عمومی سهام را خريداری کرده است.»


تحليلگران اقتصادی می گويند: علاوه بر واگذاری سهام «از دولت به شبه دولت»، شماری از واحدهای دولتی نيز بدون مراعات قوانين و آيين نامه ها، به بهايی ناچيز در اختيار عناصر نزديک به قدرت سياسی قرار گرفته و همين مسئله عملا به بی اعتباری فرآيند خصوصی سازی در نظر افکار عمومی ايران دامن زده است.


سفر به قم بدون ديدار با مراجع


سفر یک روزه آقای احمدی نژاد به قم در حالی انجام شد که پيشتر غلامحسين الهام، سخنگوی دولت گفته بود که رييس جمهور در اين سفر برنامه ای برای ديدار با مراجع تقليد در اين شهر ندارد.


ديدار نکردن آقای احمدی نژاد با مراجع تقليد قم باعث طرح پرسش هایی از سوی رسانه ها شده است و محافل سیاسی، آن را به «سردی رابطه دولت با علما» تعبیر کرده اند. اما آقای الهام در واکنش گفته است: برخی درصدند تا نظر علما را نسبت به آقای احمدی نژاد تغيير دهند.


سخنگوی دولت در سخنرانی خود در جمع دانشجويان دانشگاه امام صادق گفته بود: «در زمان انتخابات سوم تير همه معتقد بودند نظر دو مرجع بزرگوار، يعنی آقايان مکارم شيرازی و صافی گلپايگانی بر روی آقای احمدی نژاد است، اما حالا عده ای می خواهند ذهنيت اين دو بزرگوار را عوض کنند.»


آيت الله مکارم شيرازی و آيت الله صافی گلپايگانی در سال جاری به اظهارات اسفنديار رحيم مشايی، معاون رييس جمهور، رييس سازمان ميراث فرهنگی و پدرس عروس آقای احمدی نژاد، درباره دوستی با مردم اسرائيل و همچنين برگزاری مراسم حمل قرآن با همراهی زنان دف نواز، واکنش نشان داده و خواستار عزل وی شده بودند. اما آقای احمدی نژاد اين در خواست ها را ناديده گرفت.


سخنگوی دولت نهم در توضيح هويت اين افراد گفته بود:« اين‌ها همان‌هايی هستند که شورای رهبری را در برابر رهبری مطرح می‌کنند و همان ها که می‌گويند عشق ما ولايت فقيه است، علم عليه ولايت فقيه بلند کرده ‌اند.»


به نظر می رسد اشاره آقای الهام به اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ، باشد که از «رهبری شورايی» حمايت کرده و در آذر ماه گفته بود: «عشق من آقای خامنه ای است.»


XS
SM
MD
LG