لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۸

ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران یک سال دیگر تمدید شد


شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو روز جمعه هشتم فروردين ماه با تصويب قطعنامه‌ای مأموريت احمد شهيد، گزارشگر ويژه حقوق بشر ايران را تمديد کرد.

گزارش ها حاکی است که اين قطعنامه با ۲۹ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع تصويب شد.

در قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، بار ديگر از ايران خواسته شده است با گزارشگر ويژه سازمان ملل همکاری کند و به او اجازه سفر به ايران را بدهد.

بر اساس اين قطعنامه گزارشگر ويژه ايران موظف شده است تا گزارش‌هايی در خصوص وضعيت حقوق بشر در ايران تهیه و به نشست آينده شورای حقوق بشر سازمان ملل و همچنين مجمع عمومی ارائه دهد.

در سه سال گذشته که احمد شهيد به عنوان گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد فعاليت کرده است، مقامات جمهوری اسلامی با سفر وی به ايران مخالفت کرده اند.

گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در امور ايران طی اين سال ها گزارش هايی در خصوص وضعيت حقوق بشر در جمهوری اسلامی منتشر کرده است.

در آخرین گزارشی که احمد شهید در خصوص وضعیت حقوق بشر ایران در ۲۲ اسفندماه سال گذشته ارائه کرد نسبت به مواردی مانند اعدام‌ها، نقض اساسی حقوق شهروندی و اقلیت‌ها، عدم استقلال سازوکار قضایی و دیگر موارد نقض حقوق بشر هشدار داد.

گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران در ابتدای گزارش خود با استقبال از «برخی پیش‌درآمدهای مثبت از سوی دولت جدید» که در کارزار انتخاباتی حسن روحانی برای بهبود وضعیت حقوق بشر، حقوق سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به آنها اشاره شده بود، می‌گوید این «گام‌های مثبت» همچنان به طور کامل نگرانی‌های بنیادین در مورد حقوق بشر ایران را که از سوی نشست همگانی، شورای حقوق بشر و دیگر سازوکارهای بین‌المللی مطرح شده، رفع نمی‌کند.

رييس قوه قضائيه جمهوری اسلامی و ديگر مقامات قضايی ايران تاکنون گزارش های احمد شهيد درباره وضعيت حقوق بشر در ايران را « بی اعتبار و سراسر دروغ» معرفی کرده اند.

این در حالی است که به گزارش روز جمعه «کمپين حقوق بشر ايران» پاسخ ايران به پيشنويس اين قطعنامه که توسط قوۀ قضايیۀ ايران تهيه شده بود، « برخلاف سال های قبل اين بارلحن پاسخ متعصبانه و تند تنظيم نشده بود.»

احمد شهيد از سه سال پيش به عنوان گزارشگر ويژه ايران در امور حقوق بشر انتخاب شده و ماموريت او هر ساله تمديد شده است.

برای نخستين بار پس از انقلاب ايران، در سال ۱۹۸۴ گزارشگر ويژه برای ايران تعيين شد. پيش از احمد شهيد؛ آندرس گويلار،‌ رينالدو گاليندوپل و موريس کورپيتون به عنوان گزارشگران ويژه برای ايران فعاليت کرده بودند.
XS
SM
MD
LG