لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۳

احمدی‌مقدم: پس از ماجرای کهريزک،‌ رهبری کناره‌گيری‌ام را نپذيرفت


اسماعيل احمدی‌مقدم، فرمانده پليس ايران، جمعه چهارم مرداد گفته است که به دنبال انتشار خبر کشته شدن معترضان در بازداشتگاه کهريزک در سال ۱۳۸۸ و در خواست تعدادی از نمايندگان مجلس برای استعفای وی، آيت‌الله علی‌ خامنه‌ای، رهبر ايران، کناره‌گيری او از فرماندهی پليس را نپذيرفت.

اسماعيل احمدی‌مقدم که در يک برامه تلويزيونی شبکه سوم صدا و سيمای دولتی ايران صحبت می‌کرد، گفته است، در آن ايام برخی از نمايندگان مجلس مانند علی مطهری، احمد توکلی، حميدرضا کاتوزيان خواستار استعفای فرمانده پلیس ایران شدند.

فرمانده پليس ايران در ادامه در خصوص نامه خود به رهبر جمهوری اسلامی در آن زمان گفته است: «نوشته بودم در هر صورت اگر جنابعالی صلاح بدانيد در اين حوادث اخير بنده مسوليت هر آنچه که اتفاق افتاده، اعم از اينکه ناجا کرده يا نکرده را می‌پذيرم، شما من را برکنار کنيد تا غائله بخوابد. در اين نامه نوشتم که مطمئن باشيد بنده هرگز از جنابعالی دلگير نخواهم شد. من که نبايد می‌گفتم من گفتم مرا برکنار کنيد و ايشان نپذيرفتند.»

در جريان اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری ايران در سال ۱۳۸۸، و در روز ۱۸ تير
تعدادی از بازداشت‌شدگان اعتراضات خيابانی به بازداشتگاه کهريزک در جنوب تهران منتقل شدند . گزارش ها حاکی است که در جريان شکنجه‌های صورت گرفته در اين بازداشتگاه، دست کم سه نفر از زندانيان کشته شدند. مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون کشته شدن سه نفر از زندانيان را به نام‌های امير جوادی فر، محسن روح الامينی و محمد کامرانی در بازداشتگاه کهريزک تاييد کرده‌اند.

انتشار خبر مرگ معترضان در بازداشتگاه کهريزک واکنش‌های گسترده‌ای را در ايران به دنبال داشت.

اسماعيل احمدی مقدم در ادامه اين مصاحبه گفته است به دنبال اظهارات احمد توکلی با وی در مرکز پژوهش‌های مجلس ديدار کرده و نامه خود به رهبری را به آقای توکلی نشان داده است.

فرمانده پليس ايران در ادامه در خصوص محتوای نامه‌اش به رهبر ايران گفته است: «در اين نامه ضمن شرح ماجرای کهريزک نوشته بودم دوستان ما طوری از موضوع کهريزک متاثر شده‌اند که اصلا دارند اصل داستان را فراموش می‌کنند. يعنی کسانی که فتنه را به راه انداخته‌اند تبديل به مطالبه‌گر شده‌اند و ما بدهکار شده‌ايم.»

چالش بر سر حجاب و ماهواره

فرمانده پليس ايران همچنین می‌گويد، محمود احمدی‌نژاد در دوران رياست جمهوری خود بر سر مساله حجاب و ماهواره با پليس چالش داشته است و به همين دليل از حسن روحانی، رييس جمهور منتخب خواسته در زمينه «ماهواره» نظام جمهوری تصميم‌گيری کند.

اسماعيل احمدی‌مقدم گفته است: «در جلسه‌ای که با آقای روحانی داشتيم هم به ايشان گفتم که آقای دکتر احمدی‌نژاد در موضوع ماهواره و حجاب هميشه با ما چالش داشتند. ما به دنبال چالش نيستيم اما فکر می‌کنم بهتر است نظام در اين موارد تصميم بگيرید. ما در نيروی انتظامی در تصميم‌سازی کمک می کنيم اما سياست‌گذار نيستيم و مجری سياست‌های تعيين شده هستيم. اين خوب نيست که دو-سه حرف از نظام بيرون بيايد و همه بايد يک حرف بزنند.»

فرمانده پلیس ایران اضافه کرده است: «قانون مبارزه با تجهيزات انتظامی چيزی است که در مجلس تصويب شده و ما بايد آن را اجرا کنيم. اين که به نيروی انتظامی بگويند تکليف قانونی‌ات را انجام نده کار خوبی نيست، بايد به مجلس بروند قانون را تغيير دهند يا يک مرجع قانونی بگويد اين موضوع ديگر به نيروی انتظامی ربطی ندارد.»
XS
SM
MD
LG