لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

اسماعيلی:‌ برخی از اعضای شورای نگهبان شيفته احمدی‌نژاد بودند


محسن اسماعيلی، عضو حقوقدان شورای نگهبان، روز جمعه ۲۶ ارديبهشت گفته است که در جريان انتخابات رياست جمهوری ايران در سال ۱۳۸۸ برخی از اعضای شوری نگهبان «شيفته» محمود احمدی نژاد رييس جمهوری سابق ايران بودند.

به گزارش خبرگزاری کار ايران، ايلنا، محسن اسماعيلی در گفت و گو با برنامه تلويزيونی «شناسنامه» شبکه سوم در پاسخ به اين پرسش که برخی معتقدند اظهارنظرهای بعضی از اعضای شورای نگهبان در انتخابات سال ۱۳۸۸ باعث خراب شدن جو انتخابات شد، گفته است:« اين صحبت را قبول ندارم اما ای کاش اين اظهارنظرها انجام نمی‌شد. بدون رودربايستی عرض می‌کنم که بعضی از اعضای شورای نگهبان که البته من جزو آنها نبودم، شيفته آقای احمدی‌نژاد بودند و به ايشان حسن ظن داشتند.»

به گفته این عضو شورای نگهبان اما افراد بعدا در مقابل محمود احمدی نژاد ایستادند.

هرچند محسن اسماعيلی به طور مشخص نام اين اعضای شورای نگهبان را بيان نکرده است، اما احمد جنتی، دبير شورای نگهبان به طور علنی از محمود احمدی نژاد در انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ حمايت کرد.

اظهارات احمد جنتی در همان ايام اعتراض نامزدها انتخابات رياست جمهوری را در پی داشت. این رويکرد دبیر شورای نگهبان در اين انتخابات از سوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مورد اعتراض قرار گرفت و این اظهارات را به مثابه طرفداری و حمایت شورای نگهبان از یکی از نامزدها تلقی کردند .

به دنبال اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ تجمع های اعتراضی در تهران و برخی از شهرهای ايران برگزار شد. در اين اعتراضات دهها نفر کشته و هزاران نفر بازداشت شدند.

«خانه نشينی احمدی نژاد»

اين عضو شورای نگهبان در بخش ديگری از به موضوع خانه نشينی محمود احمدی نژاد پرداخته و گفته است:«اين اتفاق که افتاد برای دوستانی که شيفته احمدی‌نژاد بودند، خيلی تلخ بود.»

محسن اسماعيلی در ادامه گفته است:« در يکی از جلسات من گفتم شورای نگهبان نبايد در خصوص اين تمرد ساکت بنشيند. من نامه‌ای تهيه کردم که به امضای ده نفر از اعضای شورای نگهبان رسيد و به رئيس جمهور وقت ارسال شد. در اين نامه به صراحت آمده بود که ما شما را تا زمانی رئيس جمهور مشروع می‌دانيم که نسبت به ولايت فقيه و اختيارات قانونی وی تمکين داشته باشيد.»

اين عضو شورای نگهبان اضافه کرده است: وقتی اين متن در شورا خوانده شد همه پسنديدند و ۱۰ نفر هم آن را امضا کردند اما يکی از آقايان که پيش از اين خيلی از آقای احمدی‌نژاد دفاع می‌کرد به من اعتراض کرد که شما در آن متن، مماشات کرده‌ايد و بايد محکم‌تر می‌نوشتيد. نفرات ديگری که در شورا بودند و اين نامه را امضا نکردند هم نظرات ديگری داشتند و می‌خواستند از راه‌های ديگر اين موضوع را حل کنند.»

محمود احمدی نژاد در فروردين ماه سال ۱۳۹۰ در اعتراض به دستور علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی،‌برای ابقای وزير اطلاعات به مدت ۱۱ روز دست از کار کشيد.
XS
SM
MD
LG