لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۱

احمدی نژاد: پرونده هسته‌ ای ايران به آژانس برمی‌گردد


محمود احمدی نژاد می گوید که پرونده هسته ای ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی بازمی گردد
محمود احمدی نژاد می گوید که پرونده هسته ای ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی بازمی گردد

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران روز شنبه سوم شهريور ماه درباره روند رسیدگی به پرونده هسته ای جمهوری اسلامی در شورای امنيت سازمان ملل گفت:« از نظر ما موضوع تمام‌شده است و پرونده هسته‌ای به آژانس برمی‌گردد؛ چرا که بی‌دليل به شورای امنيت رفته بود».


آقای احمدی نژاد درباره پیش بینی خود در مورد خروج پرونده هسته ای جمهوری اسلامی از دستور کار شورای امنیت و انتقال آن به آژانس بین المللی انرژی اتمی توضیح بیشتری نداد.


به گزارش خبرگزاری ايسنا، آقای احمدی نژاد با اشاره به اين که «اهميت انرژی هسته‌ای در اين است که نماد تقابل بين فرهنگ انقلاب اسلامی با دنيای استکباری و مادی» است، گفت:« از همه گردنه‌ها عبور کرديم و امروز در ساحل آرامش هستيم و همه (کشورهای جهان) ايران هسته‌ ای را پذيرفته‌اند».


اولی هاينون، معاون مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، و جواد وعيدی، معاون دبير شورای عالی امنيت ايران، پس دو روز مذاکره در تهران روز سه شنبه سی مردادماه اعلام کردند که يک جدول زمانی برای شفاف سازی درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، مورد توافق دو طرف قرار گرفته است.


توافق ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی برای تعيين يک جدول زمانی برای «رفع ابهام ها» از برنامه هسته ای جمهوری اسلامی از اين جهت مهم است که اساس گزارش تازه محمد البرادعی، مدير کل آژانس، را تشکيل خواهد داد. اين گزارش در مورد ميزان همکاری های ايران با آژانس قرار است در ماه سپتامبر تسليم شورای امنيت شود.


به گزارش خبرگزاری ها، توافق سه شنبه تازه ترين امتياز جمهوری اسلامی احتمالا در راستای تلاشی برای جلوگيری از تحريم های گسترده سازمان ملل است.


در سال ۸۳ تمام فعاليت‌های هسته‌ای ما حتی در اصفهان را متوقف کردند و حتی می‌خواستند رشته‌های مرتبط با علوم هسته‌ ای را در دانشگاه‌های ما ممنوع کنند، هم‌چنين برای فعاليت آزمايشی ۲۰ سانتريفوژ، ما را به ده سال بعد وعده می دادند؛ اما به لطف خدا تمام اين‌ها امروز فعال شده و آنها هم هيچ کاری نتوانستند بکنند
محمود احمدی نژاد

کشور های غربی جمهوری اسلامی را متهم به تلاش برای دستيابی به جنگ افزار های هسته ای می کند اما ايران، اين اتهام ها را رد کرده و می گويد که می خواهد از انرژی هسته ای، برای مقاصد صلح آميز استفاده کند.


ضرب الاجل قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد به ايران برای تعليق فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم و ديگر فعاليت های حساس هسته ای حدود سه ماه پيش به پايان رسيد و جمهوری اسلامی تاکنون از توقف اين برنامه ها خودداری کرده است.


«می‌خواستند رشته‌های مرتبط با علوم هسته‌ ای را در دانشگاه‌های ما ممنوع کنند»


آقای احمدی نژاد در سخنرانی خود، همچنين، با اشاره به «مخالفت های» کشورهای غربی با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، گفت:« در سال ۸۳ تمام فعاليت‌های هسته‌ای ما حتی در اصفهان را متوقف کردند و حتی می‌خواستند رشته‌های مرتبط با علوم هسته‌ ای را در دانشگاه‌های ما ممنوع کنند، هم‌چنين برای فعاليت آزمايشی ۲۰ سانتريفوژ، ما را به ده سال بعد وعده می دادند؛ اما به لطف خدا تمام اين‌ها امروز فعال شده و آنها هم هيچ کاری نتوانستند بکنند».


محمود احمدی نژاد با اشاره به برخی انتقاد در داخل ايران نسبت به برنامه هسته ای کشور گفت:« ما افرادی را در داخل داريم که منافع ملی را نمی‌فهمند و در اوج قضيه به دولت فشار می‌آوردند که دست از مقاومت بردارد. آنها می‌ترسيدند که جنگ می‌شود؛ حتی برخی از داخل به آنها پيغام می‌دادند و خواستار تسريع فشارها در تصويب قطعنامه‌های شورای امنيت بودند».


به گفته آقای احمدی نژاد « در آينده خبرهای بهتری در فن‌آوری هسته‌ ای» اعلام خواهد شد و ايران «بسياری از اخبار در حوزه سلول‌های بنيادی» را فعلا نمی تواند اعلام کند.


XS
SM
MD
LG