لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۳

احمدی نژاد: به ۵۰ هزار سانتريفيوژ نياز داريم


محمود احمدی نژاد می گوید ايران برای تامين سوخت نيروگاه خود نيازمند ‪۵۰‬هزار سانتريفيوژ است.
محمود احمدی نژاد می گوید ايران برای تامين سوخت نيروگاه خود نيازمند ‪۵۰‬هزار سانتريفيوژ است.

در حالی که کشورهای غربی از ايران خواسته اند تا برنامه غنی ساز اورانيوم را متوقف کند، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران می گويد کشورش برای تامين سوخت يکسال يک نيروگاه خود نيازمند ‪۵۰‬هزار سانتريفيوژ است.


آقای احمدی نژاد روز چهارشنبه در شهرستان ايلام گفت:«زمانی که ما سری ‪۱۶۴‬تايی سانتريفيوژها را راه‌اندازی کرديم بدخواهان هسته‌ای ملت ايران گفتند که‌شما در همين ميزان بمانيدو ما چيزی نخواهيم گفت ولی ما چنين موضوعی را رد کرديم و گفتيم که برای تامين سوخت يکسال يک نيروگاه خود نيازمندم ‪۵۰‬هزارسانتريفيوژ هستيم».


رييس جمهوری ايران با اشاره به در خواست شورای امينت سازمان ملل برای توقف فعاليت های غنی سازی گفت:«اگر ما يک روز به خواسته‌های آنها کار را تعطيل کنيم ، امکان ندارد دوباره بتوانيم کار راه بياندازيم.»


آقای احمدی نژاد، همچنين، روز چهارشنبه گزارش سازمان های اطلاعاتی آمريکا را که در آن گفته شده ايران برنامه ساخت سلاح هسته ای خود را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده، «پيروزی بزرگ» برای ايران توصيف کرده بود.


رييس جمهوری ايران در سخنانی که از تلويزيون دولتی پخش شده، گفته بود: «شما گزارش سازمان های اطلاعاتی آمريکا را ديديد. اين گزارش تلاش دارد تا آمريکا را از بن بست برهاند، اما همچنين اعلام پيروزی ملت ايران در برابر قدرت های بزرگ نيز هست.»


سازمان ملی برآوردهای امنيتی آمريکا National Intelligence Estimate روز دوشنبه در آخرين گزارش خود تصريح کرده بود که جمهوری اسلامی ايران تا سال ۲۰۰۳ ميلادی در تلاش بوده تا سلاح هسته ای توليد کند، اما اين تلاش ها را چهار سال پيش متوقف کرده است.


گزارش همچنين تصريح کرده بود که اگر ايران کماکان به غنی سازی اورانيوم ادامه دهد، در فاصله سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ به قادر خواهد بود بمب اتمی توليد کند.


سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی نيز ضمن استقبال از گزارش اخير سازمان های اطلاعاتی آمريکا گفته بود: «آمريکايی ها سال ها اتهاماتی را بر ضد جمهوری اسلامی ايران مطرح کرده بودند و ما اميدوار هستيم که گزارش های بعدی آنها هم مويد اين موضوع باشد که فعاليت های هسته ای ايران از ابتدا و هميشه صلح آميز بوده است .»


محمد البرادعی، دبير کل آژانس بين المللی انرژی هسته ای، می گويد فرصتی برای حل مناقشه هسته ای ایران پیش امده است.

سرپرست تيم مذاکرات هسته ای ايران که صبح چهارشنبه از سفری دو روزه به مسکو بازگشته بود، افزوده بود: «بعد از گزارش البرادعی و رييس شورای حکام آژانس که بر حل مسائل پی – ۱ و پی – ۲ مستقر بود پايه اتهامات غرب و کشورهای ديگر عليه ايران را فرو ريخت و امروز در گزارش اطلاعاتی که از سوی نهاد جاسوسی آمريکا منتشر شده است فضای مثبت ايجاد شده و حقانيت را برای ايران بيشتر مشخص می کند.»


«دريچه فرصت برای ايران»


از سوی ديگر، محمد البرادعی، دبير کل آژانس بين المللی انرژی هسته ای، می گويد گزارش تازه سازمان های اطلاعاتی آمريکا درباره برنامه هسته ای ايران «دريچه فرصتی» برای تهران است تا با آن بتواند، مناقشه هسته ای خود را حل و فصل کند.


آقای البرادعی روز چهارشنبه گفت: «اکنون يک دريچه فرصت برای ايران گشوده شده، چرا که آشکارا ايران تا اندازه ای با اين گزارش که در آن گفته شده آنها دستکم چند سالی است بر روی يک برنامه تسليحاتی کار نمی کنند، با حمايت رو به رو شده است.»


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی دو قطعنامه ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی اورانيوم را متوقف کند. اما تاکنون ايران از پذيرش اين درخواست خودداری کرده است.
شورای امنيت سازمان ملل متحد و قدرت های جهانی به دليل کاربرد دوگانه تکنولوژی غنی سازی اورانيوم در توليد سوخت هسته ای و توليد سلاح، از ايران خواسته اند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


اما ايران با اصرار بر اينکه برنامه هسته ای را تنها با هدف توليد برق دنبال می کند، از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است و در گزارش تازه آژانس تاکيد شده است که ايران برنامه غنی سازی خود را به رغم اين در خواست ها توسعه داده است.


XS
SM
MD
LG