لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

واکنش احمدی نژاد به آزمایش موشکی اسرائیل


محمود احمدی نژاد می گوید اسرائیل جرات حمله به ایران را ندارد.
محمود احمدی نژاد می گوید اسرائیل جرات حمله به ایران را ندارد.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، روز پنجشنبه در واکنش به آزمايش موشک دور برد اسرائيل گفت اين کشور« جرات تعدی به خاک ايران را ندارد».


آقای احمدی نژاد که با شبکه تلويزيونی الجزيره صحبت می کرد، با اشاره به اين که اسرائيل نمی تواند از طريق«تهديد مشروعيت کسب کند»، افزود:«هر تجاوزی به خاک ايران با پاسخ سنگين مواجه خواهد شد.»


رییس جمهوری ایران، همچنین، در پاسخ به سئوال خبرنگار الجزیره درباره آزمایش موشکی تازه اسرائیل، با اشاره به آنچه که استفاده هميشگی اسرائيل «از همه امکانات دولت آمريکا و برخی کشورهای غربی» خواند، گفت: اين کشور«آيا سلاح کمی داشته که اکنون سلاح جديدی را به صحنه بياورد؟».


وزارت دفاع اسرائیل روز پنج شنبه از آزمايش موفقيت آميز يک موشک بالستيک خبر داد و راديو اسراييل اعلام کرد که آزمايش های انجام شده با هدف بهبود دادن سامانه دفاع ضد موشکی، عليه موشک های کوتاه برد و دوربرد، بوده است. اين راديو «موشک های کاتيوشای حزب الله لبنان و موشک های زرادخانه ايران» را هدف اين سامانه خوانده است


در همین حال، اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل، روز دوشنبه گفته بود کشورش «همه گزينه ها» را برای بازداشتن ايران از دست يافتن به سلاح های هسته ای مد نظر دارد و هيچ يک را کنار نگذاشته است.


رييس جمهوری ايران، در همین زمینه، تصريح کرد: اين گونه اظهارات مقام های اسرائيل، وضعيت اين رژيم «را بهبود نمی‌بخشد و اين رژيم را از سقوط حتمی نجات نمی‌دهد. اين رژيم جعلی، فلسفه وجودی خود را از دست داده است، اينان چه کسانی هستند و از کجا آمده‌اند؟ به چه دليل سرزمين فلسطين را اشغال کرده‌اند؟ اينها همه سووال هايی است که پاسخی برای آنها ندارند. هيچ کدام از ملت‌های منطقه اين رژيم را نمی‌خواهند و آن را اشغالگر و متجاوز و جنايتکار می‌دانند».


آقای احمدی نژاد افزود:«اينها (دولت اسرائيل) يک گروه تبهکار ضد بشر هستند که از همه تجهيزات نظامی برخوردار هستند ولی با توجه به اينکه فلسفه وجودی اين رژيم از بين رفته، پس رژيم مذکور به سرعت به سوی اضمحلال پيش می‌رود و با بيان اين سخنان نجات پيدا نمی‌کند».


  • « در انتخابات رياست جمهوری ‪ ۸‬نفر نامزد شدند و من کمترين سخنرانی را در زمينه اقتصادی داشتم».
محمود احمدی نژاد

اظهارات آقای احمدی نژاد در دو سال پس از آنکه گفت هولوکاست (قتل عام یهودیان) در جنگ جهانی دوم به دست آلمان نازی «افسانه» است و همچنين خواهان «محو اسرائيل از نقشه جهان شد» با واکنش ها و انتقادات گسترده بین المللی مواجه شد.


«کمترين سخنرانی را در زمينه اقتصادی داشتم»


محمود احمدی نژاد در ادامه گفت و گوی خود با الجزيره در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات رييس جمهوری آمريکا در خصوص نارضايتی مردم ايران از وضع اقتصادی، گفت:« در انتخابات رياست جمهوری ‪ ۸‬نفر نامزد شدند و من کمترين سخنرانی را در زمينه اقتصادی داشتم».


شعار محوری آقای احمدی نژاد در جریان نهمین انتخابات ریاست جمهوری در دو سال ونیم پیش «آوردن نفت بر سر سفره مردم» بود و تحلیلگران مسایل ایران می گویند :همین شعار باعث شد تا بسیاری از اقشار کم در آمد با امید به بهبود وضعیت معیشتی خود در این انتخابات از آقای احمدی نژاد حمایت کنند.


آقای احمدی نژاد با اشاره به اين که اظهاراتش در جریان انتخابات بيشتر معطوف به مسایلی همچون: «تحقق عدالت و دفاع از حقوق ملت در صحنه‌های جهانی و نيز درباره دفاع از اصول الهی و انسانی» بوده ، گفت: «ملت مرا انتخاب کردند و من همين موضع را در داخل و خارج ادامه دادم و طبيعتا اگر بحث‌های اقتصادی داشته باشيم می‌توانيم با آمار و ارقام ثابت کنيم که ملت ايران حرکت سازنده‌ای به سوی جلو در اقتصاد داشت و هر روز شاهد آن هستيم که ملت ايران يک گام بلند در عرصه‌های اقتصادی و علمی و فنی و پزشکی برمی‌دارد».


این در حالی است که کارشناسان اقتصادی می گویند : در گزارش سال ۲۰۰۸ بانک جهانی درباره «چشم انداز اقتصاد جهانی»، که هفته گذشته انتشار يافت، نرخ رشد توليد ناخالص داخلی ايران در سال ۲۰۰۷ پنج درصد و در سال جاری ميلادی نيز درست همان اندازه پيش بينی شده است.


آمار بانک جهانی نشان می دهد که با وجود افزايش چشمگير درآمدهای نفتی طی يکسال گذشته و تزريق ده ها ميليارد دلار اضافی در شريان های اقتصادی کشور، رشد اقتصادی ايران تنها حدود نيم واحد از نرخ رشد کشور در سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ بيشتر است.


اين کارشناسان با اشاره به درجا زدن نرخ رشد اقتصاد ايران، نسبت به افزايش توان اشتغالزايی دولت و کاهش نرخ بيکاری کشور ابراز ترديد می کنند.


«پرونده هسته ای از نظرما پایان یافته»


آقای احمدی نژاد همچنین درباره برنامه هسته ای ایران گفت:«موضوع هسته ای از نظر ما پايان يافته است زيرا همه متوجه شدند که در اشتباه بودند».


وی افزود:«ما فكر مي‌كنيم موضوع هسته‌اي ما به پايان راه خود رسيده است و بعضي سخناني كه از سوي عده‌اي از مقام‌هاي دولتي در غرب بيان مي‌شود از نظر ما فاقد ارزش حقوقي است و از نظر سياسي هم اهميت چنداني ندارد. جهان به اين گونه سخنان غير قانوني و غير منطقي اين افراد عادت كرده و ملت ها هم هيچ اهميت و ارزشي براي آن قائل نیستند».


این در حالی است که وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرده است که وزيران امور خارجه گروه ۱+۵ در نشستی که روز سه شنبه هفته آينده در برلين برگزار خواهد شد، درباره احتمال تشديد تحريم های تنبيهی عليه ايران تبادل نظر خواهند کرد.


به گفته این وزارتخانه،فرانک اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان به همراه وزيران خارجه فرانسه، بريتانيا، روسيه، چين، و آمريکا، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، در نشست برلين شرکت خواهند کرد تا اختلاف نظرها بر سر قطعنامه سوم تحریم ایران را بر طرف کنند.


کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که برنامه هسته ای خود را با مقاصدی نظامی دنبال می کند و در صدد دستيابی به تسليحات هسته ای است؛ به همين دليل اين کشورهاخواستار توقف فعاليت های غنی سازی اورانيوم در جمهوری اسلامی هستند.


اما در مقابل، ايران اصرار دارد برنامه هسته ای خود را تنها با هدف توليد برق دنبال می کند و تاکنون از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم سر باز زده است.


XS
SM
MD
LG