لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

احمدی‌نژاد: رحيم مشايی در دولت دهم معاون اول می‌شود


در حالی که اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری همچنان ادامه دارد، محمود احمدی نژاد در مشهد با اعلام بخشی از کابينه دهم، اعلام کرد: اسفنديار رحيم مشايی معاون اول خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی،ايرنا، محمود احمدی نژاد در آخرين نشست هيئت دولت نهم در مشهد گفته است: حميد بقايی، جايگزين اسفنديار رحيم مشايی در سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری می شود و اسفنديار رحيم مشايی معاون اول وی خواهد شد.

محمود احمدی نژاد همچنين افزوده است :علی اکبر صالحی نماينده سابق ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی به عنوان رييس سازمان انرژی اتمی منصوب می شود.

آقای صالحی جایگزین غلامرضا آقا زاده خواهد شد که روز پنجشنبه خبر استعفای او منتشر شد. غلامرضا آقازاده که از سال ۷۶ و به دنبال تشکيل دولت هفتم توسط محمد خاتمی، رئیس جمهوری وقت ايران، سکان سازمان انرژی اتمی را به دست گرفته بود، گفته است که استعفای خود را ۲۰ روز پيش به محمود احمدی‌نژاد ارائه کرده و با اين درخواست موافقت شده است.

وی از قديمی‌ترين مديران برجای مانده از دولت‌های پيشين است که از زمان دولت ميرحسين موسوی در سال‌های اول دهه ۶۰ در تمام کابينه‌های جمهوری اسلامی حضور داشت و با وجود انتقادهای پنهان و آشکار محمود احمدی‌نژاد از دولت‌های گذشته، توانست به حضور خود در رأس سازمان انژی اتمی يکی از مهم‌ترين مراکز دولتی ادامه دهد.

محمود احمدی نژاد همچنین اعلام کرده است که مسعود زريبافان را به عنوان رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران منصوب خواهد کرد.

انتصاب اسفنديار رحيم مشايی به عنوان معاون اول محمود احمدی نژاد می تواند تنش ها در رابطه میان روحانیون بلندپایه قم و دولت دهم را افزایش دهد.

اسفنديار رحيم مشايی که نسبت خانوادگی با محمود احمدی نژاد دارد، یکی از جنجالی ترین اعضای دولت نهم بود که اقدامات و اظهارات او خشم بسیاری از روحانیون را بر انگیخت.

اسفنديار رحيم مشايی در آغاز سال ۱۳۸۸ از الحاق سازمان حج زيارت به سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری خبر داده بود.

اين اقدام اسفنديار رحيم مشايی با واکنش تند روحانيون مواجه شد و در نهايت آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی مجبور به مداخله شده و با «ناشايسته» خواندن الحاق سازمان حج و زيارت به سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری دستور داد «وضعيت به شيوه سابق باقی بماند.»

اظهارات اسفنديار رحيم مشايی درباره دوستی با «ملت اسرائيل» نيز باعث واکنش تند برخی از مراجع و روحانيون در قم عليه و دولت احمدی نژاد شد.

آيت الله مکارم شيرازی، از مراجع نزديک به محافظه‌کاران در قم، با انتقاد از اظهارات اسفنديار رحيم مشايی، خواستار «شکسته شدن سکوت ديگر علما و روحانيون در اين باره شد» و گفته بود:«چه لزومی دارد کسانی که اين گونه فکر می کنند جزء همکاران رييس جمهور محترم باشند؟»

مراسم تحلیف

محمدرضا باهنر ، نايب رييس مجلس، روز سه شنبه گفته بود: مراسم تحليف محمود احمدی نژاد در جلسات علنی دومين هفته مرداد ماه مجلس و بين روزهای ۱۱ تا ۱۵ و يک روز پس از تنفيد حکم وی توسط رهبر جمهوری اسلامی برگزار می شود.

محمدرضا باهنر همچنين درباره معرفی کابينه دهم نیز تاکید کرده بود: محمود احمدی نژاد طبق عرف سه يا چهار روز بعد از مراسم تحليف، وزرای خودر ا به مجلس شورای اسلامی معرفی می کند و مجلس نيز بر اساس آيين نامه، بررسی موضوع رای اعتماد به هيات وزيران را آغاز می‌کند.

پس از آنکه وزارت کشور ايران اعلام کرد که محمود احمدی نژاد در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری با کسب بيش از ۶۳ درصد آرا به پيروزی رسيده است، تهران و برخی از شهرهای ايران شاهد اعتراضات بی سابقه به نتايج انتخابات رياست جمهوری بود.

برای نخستين بار در تاريخ سی ساله جمهوری اسلامی معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری به خيابان ها سرازير شده و خواهان ابطال نتايج انتخابات شدند.

در بزرگترين تجمع اعتراضی در تهران در بيست و پنجم خردادماه، که به گزارش برخی از خبرگزاری ها بالغ بر يک ميليون نفر در آن شرکت کرده بودند، معترضان در مسير ميدان فرودسی تا ميدان آزادی دست به راهپيمايی زدند.

مقامات دولتی می گويند دست کم ۲۰ نفر از معترضان در راهپيمايی های پس از انتخابات کشته شده اند. اين در حالی است که بر اساس گزارش های غير رسمی تعداد کشته شدگان بسيار بيشتر از ۲۰ نفر اعلام شده است.

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح طلب، نتيجه انتخابات را ناشی از مهندسی آراء و تقلب دانسته اند و گفته اند که دولت بر آمده از آن را مشروع نمی دانند
XS
SM
MD
LG