لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۸

احمدی نژاد با پادشاه عربستان دیدار کرد


مقام های ايران و عربستان اخيرا چند بار با سفر به رياض و تهران درباره مسائل لبنان، عراق، فلسطينی ها و پرونده هسته ای ايران مذاکره کرده اند.
مقام های ايران و عربستان اخيرا چند بار با سفر به رياض و تهران درباره مسائل لبنان، عراق، فلسطينی ها و پرونده هسته ای ايران مذاکره کرده اند.

محمود احمدی نژاد رييس جمهوری اسلامی ايران روز شنبه دوازدهم اسفندماه با ملک عبدالله ‌بن عبدالعزيز پادشاه عربستان سعودی ديدار و گفت گو کرد.


منوچهر متکی وزير امور خارجه و چند تن از ديگر مقام های سياسی ايران آقای احمدی نژاد را در اين سفر يک روزه، همراهی می‌کنند.


بحث درباره مسايل لبنان، خشونت های عراق و نيز پرونده هسته‌ای ايران، محور اصلی گفت و گوهای احمدی نژاد با ملک عبدالله را تشکيل می‌داد

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بحث درباره مسايل لبنان، خشونت های عراق و نيز پرونده هسته‌ای ايران، محور اصلی گفت و گوهای احمدی نژاد با ملک عبدالله را تشکيل می‌داد.


يکی از مسايلی که می تواند منافع دو کشور جمهوری اسلامی ايران با اکثريت شيعه و عربستان با اکثريت اهل تسنن را تحت تاثير قرار دهد، شکاف فزاينده ميان شيعيان و سنی ها به ويژه در عراق و لبنان است.


آقای احمدی نژاد پيش از ترک تهران در فرودگاه مهرآباد گفته بود ايران و عربستان سعودی دو کشور مهم منطقه هستند که روابط آنها در سال های اخير روبه گسترش بوده است و جمهوری اسلامی ايران علاقه مند است اين روابط را بيشتر گسترش دهد.


رييس جمهوری ايران درباره مساله لبنان تاکيد کرده بود که درصورت درخواست کمک دولت اين کشور، تهران آماده است تا در راستای استقلال و شکل گيری دولت وحدت ملی در لبنان همکاری لازم را به عمل آورد.


محمود احمدی نژاد همچنين درخواست کرده بود که به عراقی ها اجازه داده شود تا خود مساله امنيتی شان را حل کنند.


مقام های ايران و عربستان اخيرا چند بار با سفر به رياض و تهران درباره مسائل لبنان، عراق، فلسطينی ها و پرونده هسته ای ايران مذاکره کرده اند.


محمود احمدی نژاد در حالی به عربستان سفر کرده است که قرار است به دعوت نوری المالکی، نخست وزير عراق، کشورهای ايران، اردن، عربستان، سوريه، ترکيه، مصر، بحرين، اتحاديه عرب و اعضای دائم شورای امنيت، يعنی کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه و چين، دهم مارس ، يک هفته ديگر، در اجلاس برقراری امنيت در عراق شرکت کنند.


با آنکه آقای احمدی نژاد پيشتر در ماه اوت سال ۲۰۰۵ نيز برای شرکت در سازمان کنفرانس اسلامی به عربستان سعودی سفر کرده بود، اما سفر روز شنبه، اولين سفر رسمی او به اين کشور خواهد بود.


ضرورت گفت وگو با عربستان


بندرالعيبان رييس کميته خارجی مجلس شورای عربستان سعودی به خبرگزاری فرانسه گفته است که ديدار آقای احمدی نژاد از عربستان، نشان از آن دارد که ايران به اين نتيجه رسيده که لازمه بيرون آمدن از بحران عراق و لبنان، گفت و گو با سعودی ها است.


او همچنين گفته است که ايران بايد سياست های خود را بازنگری کند و بايد بداند که نبود توافق لازم برای حل بحران های لبنان و عراق، و نيز اختلاف ها پيرامون برنامه هسته ای اين کشور، باعث انزوای هر چه بيشتر جمهوری اسلامی خواهد شد.


آقای العيبان همچنين گفته است ايران بايد درک کند که عراق و لبنان کشورهای عرب هستند و کشورهای ديگر عرب احساس می کنند که دخالت ايران در مسايل لبنان و عراق، بحران اين دوکشور را در مسير تبديل شدن به بحران جهانی قرار داده است.


به گفته وی، سفر آقای احمدی نژاد به عربستان سعودی نشان می دهد که جمهوری اسلامی، برای حل اختلاف های ايران وکشورهای غربی که بر سر برنامه هسته ای اين کشور ايجاد شده، از عربستان کمک می خواهد.


XS
SM
MD
LG