لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

احمدی نژاد: پرونده هسته ای ایران خاتمه یافته است


محمود احمدی نژاد در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که از نظر وی پرونده«هسته ای ایران بسته شده» و از این پس آژانس بر برنامه هسته ای این کشور نظارت خواهد کرد
محمود احمدی نژاد در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که از نظر وی پرونده«هسته ای ایران بسته شده» و از این پس آژانس بر برنامه هسته ای این کشور نظارت خواهد کرد

محمود احمدی نژاد رييس جمهوری ايران روز سه شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که به نظر وی پرونده«هسته‌ای ايران خاتمه يافته و به يک امر عادی در آژانس بدل شده است».


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اظهارات آقای احمدی نژاد نشاندهنده آن است که ایران توجهی به قطعنامه های شورای امنیت نکرده و برنامه هسته ای خود را ادامه خواهد داد.


آقای احمدی نژاد با اشاره به اينکه «تمام فعاليت های هسته ای» ايران «شفاف و صلح اميز» است گفت برخی قدرت های غربی درصددند تا ايران را از «حق خود محروم» کنند.


رييس جمهوری ايران گفت: به رغم تحريم های «غيرقانونی» وتهديد های نظامی ایران«گام به گام جلو رفت» و اينک «به عنوان دارنده چرخه توليد صنعتی سوخت هسته‌ای با کاربرد صلح آميز شناخته شده است ».


آقای احمدی نژاد افزود:« پس از سه سال مذاکره و تلاش برای اعتمادسازی، ملت ايران به اين باور قطعی رسيد که دغدغه اين قدرت ها انحراف احتمالی فعاليت های هسته‌ای ايران نيست بلکه اين بهانه‌ای برای جلوگيری از پيشرفت علمی او است و اگر روند ادامه يابد تا ‪ ۲۰‬سال بعد هم احتمال برخورداری از حقوقش وجود ندارد ».


ايران و آژانس بين ‌المللی انرژی اتمی، سی مرداد ماه اعلام کردند که بر سر تعيين جدول زمانی برای «رفع ابهام ها» در مورد برنامه هسته‌ ای جمهوری اسلامی به توافق دست يافته اند.


محمود احمدی نژاد با اشاره به اينکه «تمام فعاليت های هسته ای» ايران «شفاف و صلح اميز» است گفت برخی قدرت های غربی درصددهستند تا ايران را از «حق خود محروم» کنند

آمريکا و فرانسه به توافقات اخير ميان آژانس بين المللی انرژی اتمی با ايران برای «رفع ابهام» از برنامه هسته ای اين کشور، انتقاد می کنند و معتقدند که هدف و رويکرد ايران برای همکاری با آژانس دست يافتن به فرصت کافی برای توسعه برنامه هسته ای خود است


آمريکا خواهان اعمال دور جديد تحريم ها عليه ايران به دليل سرپيچی از اجرای قطعنامه های ۱۷۴۷ و ۱۷۳۷ و توقف فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازاست و در همين راستا کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ را به تهيه قطعنامه سوم تحريم ايران ترغيب می کند.


«انتقاد از حق وتو»


آقای احمدی نژاد در بخش ديگری از سخنرانی خود از «حق وتو» کشورهای بزرگ در شورای امنيت سازمان ملل متحد انتقاد کرد.


آقای احمدی نژاد با اشاره به آنچه که «جنگ سی سه روز ه لبنان» خواند گفت اعضای شورای امنيت سازمان ملل متحد «اقدام» اسراييل «عليه مردم لبنان» را ناديده گرفتند. وی همچنين بدون نام بردن از ايالات متحد آمريکا گفت مردم عراق بايد به کدام نهاد بين المللی برعليه اشغالگران «شکايت» کنند.


رییس جمهوری ایران با اشاره به نقش اعضای شورای امنیت سازمان ملل در حل معضلات جهانی گفت:«روشن است که اين سازوکارها توان پاسخگويی به نيازهای امروز وحل چالش‌ها و برقراری مناسبات عادلانه و پايدار باشد».


«گفت وگو و قاطعيت راه حل مساله هسته ای ايران»


از سوی ديگر، نيکلا سارکوزی رييس جمهوری فرانسه، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت بحران هسته ای ايران تنها از طريق ترکيبی از «گفت وگو و قاطعيت» قابل حل است.


آقای سارکوزی با اشاره به اين که ايران حق دارد برای مصارف غير نظامی از انرژی اتمی استفاده کند، تصريح کرد که يک ايران مسلح به سلاح اتمی خطری «غير قابل قبول» برای امنيت بين المللی خواهد بود.


در همين حال، روز سه شنبه جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا در سخنرانی خود در شصت و دومين نشست مجمع عمومی سازمان ملل، ايران را در کنار کشورهای سوريه، کره شمالی، زيمباوه، کوبا و سودان از کشورهايی توصيف کرد که «رژيمی سرکوبگر» آنها را اداره می کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه وی تاکيد کرد که اين کشورها «مردم خود را و حقوق اوليه آنها را ناديده می گيرند.»


جرج بوش، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را به «زياده روی در انتقاد از اسراييل و چشم پوشی از اتفاقات ساير نقاط جهان» متهم کرد.


رييس جمهوری آمريکا همچنين با اشاره به پنج عضو دايمی شورای امنيت سازمان ملل با اشاره به کشور ژاپن، از توافق برای بررسی افزوده شدن بر تعداد اعضای دايمی سخن گفت.


XS
SM
MD
LG