لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۲

«برادران علایی پژوهشگران استثنايی هستند»


برادران علايی اکنون نزديک به سه ماه است که در ايران دستگير و در زندان بسر می برند.
برادران علايی اکنون نزديک به سه ماه است که در ايران دستگير و در زندان بسر می برند.

« انستيتوی آسپن» در آمريکا يکی از موسسات تحقيقی و علمی شناخته شده است که هر ساله ميزبان کنفرانس های علمی در شهرهای مختلف آمريکا است.


در اين کنفرانس ها کارشناسان و پژوهشگران علمی از سراسر جهان شرکت مي کنند تا دستاوردهای علمی و تجارب خود را با يکديگر در ميان بگذارند.


برادران علايی دو پزشک ايرانی که اقدامات بهداشتی آنها به ويژه در زمينه مبارزه با بيماری ايدز در ايران و جهان زبانزد بود، در دو سال گذشته در دو کنفرانس اين موسسه شرکت کرده اند.


برادران علايی اکنون نزديک به سه ماه است که در ايران دستگير و در زندان بسر می برند. مقامات جمهوری اسلامی تا کنون به طور مشخص اتهامات این دو پزشک ایرانی را اعلام نکرده اند. این در حالی است که این دو تاکنون از دسترسی به وکیل و دیدار با بستگان خود محروم بوده اند.


تونی ورشتنديگ، يکی از مسئولان موسسه آسپن که از نزديک با بردران علايی به هنگام شرکت آنها در اين کنفرانس ها ملاقات داشته است، در گفت وگو با رادیو فردا توضیحاتی در خصوص فعالیت های علمی این دو پزشک ایرانی ارائه کرده است.


راديو فردا: خانم ورشتنديگ چگونگی با برادران علايی آشنا شديد؟


ما کنفرانسی را در واشنگتن بر پا کرده بوديم که آرش علايی در آن به عنوان يک کارشناس امور بهداشتی ايران در آن شرکت کرده بود تا گفت وگويی در زمينه اوضاع بهداشتی ايران داشته باشيم.


اين کنفرانس در نوامبر سال ۲۰۰۶ تشکيل شده بود. برنامه ی مشابهی نيز در اکتبر سال ۲۰۰۷ در کلرادو برگزار شد که براداران علايی نيز در آن شرکت داشتند.


بنا براين اخرين باری که برادران علايی به کنفرانس شما آمدند در سال ۲۰۰۷ يعنی تقريبا يکسال پيش بود؟


بله همين طورست!


شما کی از دستگيری آنها مطلع شديد؟


دومين هفته ژوييه سال جاری بود که ما از دستگيری آنان مطلع شديم. ولی آن طور که ما می دانيم آنها ظاهرا در آخرين هفته ی ماه ژوئن دستگيرشده بودند.


شما اطلاع داريد که دستگيری آنها در چه رابطه ای بوده و آيا اطلاعاتی در مورد چگونگی وضع آنها در زندان داريد؟


اطلاعات ما بسيار کلی و فاقد جزييات است. و اين شايد بخاطر نبود رابطه سياسی ميان تهران- واشنگتن باشد. اطلاعات ما بنابراين در همين حد دستگيری آنهاست ولی بايد توجه داشته باشيم که اين دو برادر پزشکانی شناخته شده در جامعه بين المللی اند.


آنها مشغول اقدامات علمی خود در زمينه بيماری ايدز و ويروس اچ- آی- وی بودند، اقداماتی که توسط سازمان بهداشت جهانی به رسميت شناخته شده است.


اين دو نفر پزشک و پژوهشگران علمی استثنايی اند و ما دقيقا مطمئن نيستيم که آنها در حال حاضر در کجا نگهداری می شوند.


در واقع اطلاعات ما اطلاعاتی غير مستقيم است و بنابراين از وضعيت آنها هيچ اطلاعی نداريم.


آيا موسسه علمی شما در موقعيتی بود که اقداماتی در زمينه آزادی اين دو پژشک و محقق علمی انجام دهد؟


اقدام ما تنها به نگارش يک نامه به سفير ايران در سازمان ملل متحد در نيويورک محدود می شود. ما در اين نامه عميقا از وضع برادران علايی ابراز نگرانی کرده ايم و از سفير ايران در سازمان ملل متحد خواسته ايم تا با آنها در زندان بد رفتاری نشود و همچنين امکان دسترسی به وکيل و ساير خدمات حقوقی نيز به انها داده شود.


در اين نامه ذکر شده است تا به خويشان برادران علايی امکان داده شود تا در زندان با عزيزان خود ديدار داشته باشند، ولی هنوز پاسخی از سفير ايران دريافت نکرده ايم.


شما برادران علايی را دستکم دو بار ملاقات کرده ايد، ممکن کمی در مورد آنها برای ما صحبت کنيد؟


اين دو، افرادی استثنايی هستند. آنها بی نهايت شور و هيجان در ميان ديگران ايجاد می کنند. کار آنها نيز همين طور است و باعث تشويق و دلگرمی ديگران می شود.


به هرحال هر دو شخصيتهای جذابی دارند که بی اندازه، بی اندازه انسان را تحت تاثير خود قرار می دهند.


XS
SM
MD
LG