لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۳

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: ايران را منزوی تر می کنيم


آلن اير، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا
آلن اير، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا
اظهارات مقام های آمریکایی در خصوص کشف توطئه ايران برای ترور سفيرعربستان سعودی در واشینگتن و بمب گذاری در سفارت خانه های عربستان و اسرائيل، پرسش هايی زيادی را مطرح کرده است.

وزارت دادگستری آمريکا می گويد بر اساس مدارک دادگاه در نيويورک، منصور ارباب سيار، ايرانی مقيم تگزاس که با غلام شکوری، از اعضای نيروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ايران در ارتباط بوده، با اعضای کارتل قاچاقچيان مواد مخدر در مکزيک تماس گرفته تا بوسيله آنها سفيرعربستان را دررستورانی در واشینگتن ترور کند.

آلن اير، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمريکا در گفت و گو با راديو فردا به برخی پرسش هايی که در اين مورد مطرح است پاسخ داده است.

آيا وزارت دادگستری آمريکا مدارکی قاطع در اختيار دارد که چنين اتهامی را وارد می کند.


آلن ایر: ديروز در اين کنفرانس مطبوعاتی وزير دادگستری فرمودند که تمام اسناد و مدارک مربوطه باز است. يعنی علنی است، طبقه بندی نشده و سيستم ما يک سيستم شفاف است و هر کسی می تواند تمام جزييات اين نقشه را مرور کند.

گفت وگوی مینا بهارمست با آلن ایر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
please wait

No media source currently available

0:00 0:09:55 0:00
لینک مستقیم


اين افراد رسما متهم شده اند؟ و اگر متهم شده اند، دقيقا به چه اتهامی؟

آلن ایر: همان گونه که ديروز توسط وزير دادگستری اعلام کرد، آنها متهم شده اند به نقض چند قوانين آمريکايی و بين المللی و نقطه کليدی اين است که الان يک مورد ديگر از استفاده ابزاری دولت يا عناصر دولت ايران از خشونت برای مقاصد خودشان است.

و همان طور که وزير امور خارجه – خانم کلينتون- ديروز فرمودند، اين توطئه ای که کشف شده، يک افزايش خطرناک استفاده ديرينه ايران از خشونت است. و ما با همکارانمان در جامعه بين المللی وارد گفت و گو شديم تا راهی را پيدا کنيم که ايران از اين نوع حرکات تحريک آميز و غير قانونی و غير مشروع دست بردارد.

شما الان اشاره کرديد به اين که مشغول صحبت با متحدان خودتان هستيد برای اينکه تصميماتی را در اين زمينه بگيريد.
اما اتحاديه اروپا در بيانيه ای که صادر کرده است واکنش خيلی محتاطانه ای نشان داده است به اتهام هايی که آمريکا به ايران وارد کرده است و گفته اند که در انتظارند تا وزارت دادگستری آمريکا سريعا اين اتهام ها را شفاف کند. يعنی به نظر می رسد که اتحاديه اروپا هم مطمئن نيست و با توضيحات وزارت دادگستری آمريکا قانع نشده است.

آلن ایر: همان گونه که عرض کردم خدمتتان، اطلاعات ما معتبر و موثق است. يعنی اين يک تحقيقات و بررسی چند ماهه بود از نهادهای امنيتی و اطلاعاتی آمريکا و با همکاری کشوری ديگر و اسناد و مدارک مربوطه را ديروز اعلام کردند.

سيستم ما يک سيستم شفاف است، با نظارت کامل و هر کس دلش می خواهد می تواند اين اسناد و مدارک را مرور کند.

چه بخشی از حکومت ايران در اين ماجرا دقيقا متهم است؟

آلن ایر: همان گونه که ديروز اعلام شد، نقشه ترور سفير عربستان سعودی در واشينگتن توسط عناصر دولت ايران هدايت شده است.

و همان گونه که قبلا اعلام شد ما ايران را منزوی تر می کنيم و روی سپاه پاسداران و روی نيروی قدس فشار بيشتری وارد می کنيم.

بر اساس اعلام ديروز وزارت خزانه داری چهار نفر از آن پنج نفری که بر عليه آنها تحريم اعلام شد، اعضای بلند پايه سپاه پاسداران بودند.

پس واضح و مبرهن است که از اين نظر تشديد فشار می کنيم و دولت ايران را منزوی تر خواهيم کرد، مخصوصا سپاه پاسداران و نيروی قدس را.

ايران از همان لحظه اول که اين خبر منتشر شد، آن را به شدت و قاطعانه رد کرد.
محمد خزايی، نماينده ايران در سازمان ملل به دبير کل سازمان ملل نامه نوشته و اعتراض کرده و گفته است که آمريکا با انگيزه های سياسی اين اتهامات را به ايران وارد می کند ، برای اينکه افکار عمومی را از مسائل داخلی خود آمريکا منحرف کند.


آلن ایر: همان طور که همين الان گفتم، مدارک و اسناد وجود دارد و ما الکی و محض رضای خدا ديروز اين را اعلام نکرده ايم.

اين نتيجه يک تحقيقات و بررسی قضايی چند ماهه ای بود از نهادهای مختلف امنيتی و اطلاعاتی آمريکا که نشان داد اين طرح ترور وجود داشته و ما مجبور به عمل شده و آن را کشف و افشا و در نهايت خنثی کرديم.

مسئله، مسئله ضديت آمريکا بر عليه ايران نيست، بلکه اصل مطلب به پايبندی ايران به قوانين بين المللی مربوط می شود و نقشه کشی برای ترور کردن يک ديپلمات خارجی در خاک آمريکا ، همان طور که خدمتتان عرض کردم يک افزايش خطرناک استفاده ديرينه ايران از خشونت است و اين غير قابل قبول است.

ايران می گويد که آمريکا قصد دارد در روابط ايران و عربستان سعودی که روابطی دوستانه است، بحران ايجاد کند.

آلن ایر: اين مسئله يک مسئله سياسی نيست. اين مسئله يک مسئله قضايی است. از اين نظر است که اعلام ديروز، توسط وزارت دادگستری اجرا شد.

يعنی اين نقشه ترور يک ديپلمات در خاک آمريکا بود و نه تنها آمريکا، بلکه جامعه بين المللی وارد عمل می شود تا ايران را ترغيب کند که از حمايت تروريسم دست بردارد.

وقتی شما صحبت از اين می کنيد که «وارد عمل می شويد»، منظورتان چيست؟ يعنی علاوه بر تحريم ها، آمريکا چه کار ديگری می تواند بکند؟

آلن ایر: ديروز که وزارت خزانه داری اين پنج نفر را تحريم کرد، و همان گونه که عرض کردم الان وارد يک پروسه مشورت و گفت و گو با هم پيمانان شده ايم تا با هم ، مشترکا، يک راهی را پيدا کنيم که ايران به حمايتش از عمليات های تروريستی پايان دهد.

آيا احتمال حمله نظامی به ايران و يا اقداماتی از اين نوع هم وجود دارد؟

آلن ایر: عرض کردم که ما وارد مذاکره با هم پيمانانمان می شويم، يا از نظر مالی ، اقتصادی و سياسی عليه ايران تشديد فشار می کنيم. مخصوصا بر عليه آن عناصر و عوامل مربوطه و مقصر، يعنی سپاه پاسداران و نيروی قدس.

به نظر شما هدف ايران از اين کار چه می تواند باشد؟ چرا بايد ايران بخواهد در واشينگتن دست به چنين اقدامی بزند که تا اين حد عواقب وخيمی می تواند برای ايران داشته باشد؟

آلن ایر: اصلا من نمی توانم گمانه زنی کنم که چرا الان ايران اين کار را کرده است؟ چيزی که من خوب می دانم همان چيزی است که عرض کردم خدمتتان که اطلاعات مبرهن، معتبر و موثقی داريم که اين توطئه توسط عناصر دولت ايران هدايت شده است.

مقام های ايران که امروز واکنش نشان داده اند، در اين واکنش ها گفته اند که آمريکا ، بارها از اين گونه اتهام ها به ايران وارد کرده است، ولی بعدا ناچار به عذرخواهی شده و اين بار هم ناچار خواهد شد که عذرخواهی کند.

توضيح واضحات می کنم. اسناد و مدارکی در اين مورد داريم. اسناد و مدارکی که طبقه بندی نشده است و قابل بررسی و مرور است.

اين سوال هم برای خيلی ها مطرح است، در مورد شخصی که در اين مسئله متهم و الان زندانی است، آقای منصور ارباب سيار.
اين شخص تا چه حد قابل اعتماد است؟ برای اينکه گويا خود رسانه های آمريکا هم گفته اند که حدود ده سال پيش اين شخص به سرقت متهم شده و زندانی بوده است و گويا با کارتل های مواد مخدر در مکزيک نيز ارتباط داشته است.به حرف های چنين شخصی تا چه حد می شود اعتماد کرد؟


آلن ایر: پوزش می خواهم که ناچارم حرف هايم را تکرار کنم. اين اسناد و مدارک و دادگاه مسئله پيش آمده، يک دادگاه و کيفرخواست سری نيست. اين اتهامات علنی است و نتيجه تحقيقات و بررسی چند ماهه نهادهای اطلاعاتی و امنيتی آمريکا در همکاری با يک کشور ديگر است.

گفته می شود که عدم موفقيت دولت اوباما برای بهبود رابطه اش با ايران و همين طور، مشکلاتی که آمريکا با عربستان سعودی دارد و مسائل بحرين باعث شده است که آمريکا اين گونه اتهامات را به ايران وارد کند.

آلن ایر: اين وصله ها اصلا به ما نمی چسبد. اين مسئله اصلا يک مسئله سياسی نيست. اين يک مسئله ژئوپولتيک نيست. اين مسئله يک مسئله قضايی است که چند نفر با طرح يک توطئه خواسته اند سفير عربستان سعودی در واشينگتن را ترور کنند.

ما اين طرح را کشف و خنثی کرديم. اما در عين حال ما با متحدانمان وارد مذاکره و گفت و گو شديم تا يک پيغام موثر و قوی برای ايران بفرستيم که نبايد اين کار را بکند.
XS
SM
MD
LG