لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۳

آمريکا: بدون بن‌لادن جهان مکان امن‌تر و بهتری است


آلن اير سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجۀ آمريکا
آلن اير سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجۀ آمريکا
آلن اير سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجۀ آمريکا، روز دوشنبه در يک گفتگوی اختصاصی با راديو فردا گفت که با کشته شدن اسامه بن لادن، جهان، جای امن تری شده است.

رادیو فردا: کشته شدن رهبر شبکۀ القاعده در آستانۀ دهمين سالگرد فاجعۀ يازدهم سپتامبر، چه پيام و مفهومی دارد؟

آلن ایر: اين سوال خوبی است. نکته اصلی اين است که همان طور که پرزيدنت اوباما هم ديروز گفتند، يک قاتل به سزای اعمالش رسيد و عدالت با کشته شدن بن لادن محقق شد و نه تنها آمريکا بلکه سراسر جهان به امنيت بيشتری رسيد.

علاوه بر اسامه بن لادن، امروزه بن لادن های ديگری هم در گوشه و کنار جهان پراکنده اند که به اعمال تروريستی شان ادامه می دهند.آيا دولت آمريکا با آنها هم همان گونه برخورد خواهد کرد که با رهبر شبکه القاعده برخورد کرد؟

صد در صد. معلوم است که اتفاق و پيروزی ديروز، پايان تلاش های ما عليه گروه تروريستی القاعده نيست.

اما پيروزی ديروز نشانگر آن است که دولت آقای اوباما در تعقيب سران القاعده و پيشگيری حملات تروريستی و در تحقق عدالت، مصمم و خستگی ناپذير خواهد بود.

بر اساس آنچه که پرزيدنت اوباما گفتند و گزارش هايی که به فاصله اندکی منتشر شد، محل اقامت اسامه بن لادن، در نزديکی اسلام آباد، پايتخت پاکستان قرار داشته است.

آيا اين مسئله به مفهوم اين است که سازمان های اطلاعاتی دولت پاکستان ، از اين مسئله با خبر بوده اند و اينکه آيا اساسا ايالات متحده آمريکا را در جريان قرار داده بودند يا خير؟


همان گونه که دولت آمريکا اعلام کرده است، سابقه همکاری ضد تروريستی دولت ما و دولت پاکستان ، يک سابقه طولانی است و پيروزی ديروز عملا نتيجه همان سابقه همکاری طولانی است.

عمليات ديروز در چهارچوب سياست ضد تروريستی دولت اوباما بود که يکی از الويت های اين دولت، دستگيری يا کشتن بن لادن بود.

وزارتخانه مطبوع شما، يعنی وزارت امور خارجه آمريکا، روز دوشنبه اطلاعيه ای صادر کرده و به کليه شهروندان آمريکايی در کشورهای ديگر هشدار داده است که حتی الامکان از هتل يا محل اقامت خودشان خارج نشوند.

آيا دولت آمريکا احتمال می دهد که بعد از اين واقعه، حمله هايی عليه آمريکائيان و يا سازمان های آمريکايی در اين کشورها صورت بگيرد؟

طبعا در اثر پيروزی ديروز، آمريکا و جهان جای امن تری خواهد بود. ولی در عين حال ما بايد محتاط باشيم. اعلاميه ديروز بر پايه همين احتياط صادر شد.

پيروزی در اين عمليات نشانگر مهارت، پشتکار و فداکاری متخصصين بی شمار دولت آمريکا طی ده سال گذشته است. اين مهارت و فداکاری قابل تقدير است.

امروز بار ديگر ما می خواهيم مراتب همدردی خود را با هزاران خانواده ای که عزيزان خود را در اثر حملات تروريستی القاعده و بن لادن از دست دادند اعلام کنيم.

نگفته پيداست که هيچ چيز نمی تواند کشتار وحشيانه اين قربانيان را جبران کند. و جای خالی آنها را در ميان خانواده هايشان پر نمايد.

اما ما اميدواريم اکنون که عدالت محقق شده است، اين خانواده ها کمی آرامش پيدا کنند.

در روزها و هفته های آينده بی ترديد جزئيات بيشتری از چگونگی وقوع اين ماجرا منتشر خواهد شد. شما در حال حاضر اطلاعاتی غير از آنچه که ما از طريق سازمان های دولتی آمريکا دريافت کرده ايم، در اين زمينه داريد تا در اختيار شنوندگان راديو فردا بگذاريد؟

معلوم است که با گذشت زمان جزييات بيشتری در اين مورد به آگاهی عموم خواهد رسيد.

اصل مطلب همان چيزی است که پرزيدنت اوباما اعلام کردند که يک قاتل به سزای اعمالش رسيده و عدالت محقق شده است. يعنی حق به حقدار رسيده است.
XS
SM
MD
LG