لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۰

وزارت خارجه آمريکا: هيچ مقام آمريکايی با محمدرضا مدحی ملاقات نکرده است


آلن اير، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا
آلن اير، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا
به دنبال پخش فيلمی در تلويزيون جمهوری اسلامی با موضوع ارتباط محمدرضا مدحی، يک «تاجر» ايرانی مقيم خارج، با تشکل های مخالفان و مقام های کشورهای غربی، يک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا در گفت وگو با برنامه «ساعت ششم» راديو فردا گفته است هيچ يک از مقامات آمريکايی با چنين فردی ملاقات نکرده اند.

محمدرضا مدحی در فيلم مستندی که روز چهارشنبه با عنوان «الماسی برای فريب» از تلويزيون دولتی ايران پخش شد، مدعی است که با برخی از مقامات بلندپايه غربی، از جمله معاون رئيس جمهوری و وزير خارجه آمريکا ديدار کرده و با در خصوص اقدام برای سرنگونی دولت جمهوری اسلامی مذاکره کرده است.

اين در حالی است که آلن اير، يک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز جمعه در پاسخ به پرسشی درباره ادعای محمدرضا مدحی در خصوص ملاقات با جوبايدن، معاون اول رييس جمهوری آمريکا، و هيلاری کلينتون، وزير امورخارجه اين کشور، گفت:«من با قاطعيت می گويم که اصلا هيچ مقام آمريکايی با اين فرد ملاقات نکرده است.»

آلن اير تصريح کرده است: هيچ مقام آمريکايی «نه تماس و نه ملاقاتی با وی نداشته اند.»

محمدرضا مدحی در اين فيلم آنچه که وزارت اطلاعات ايران «جزئيات نفوذ دستگاه های امنيتی ايران در اپوزيسيون خارج نشين و انهدام طرح آمريکايی - صهيونيستی تشکيل دولت در تبعيد» خوانده، را بيان می کند.

در اين فيلم گفته می شود که محمدرضا مدحی که «حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد مجروحيت جنگی و سابقه فعاليت در يکی از ارگانهای نظامی انقلابی نيز برخوردار است» در بانکوک به تجارت جواهرات و سنگ های قيمتی اشتغال داشت، و در آنجا مورد توجه سفارت آمريکا در تايلند قرار گرفته و با وی تماس هايی گرفته می شود.

در ادامه اين فيلم همچنين آمده است که محمدرضا مدحی، از « طريق سرويس اطلاعاتی آمريکا برای پيوستن به جريان ضد انقلاب خارج از کشور جذب شد و در سفری به عربستان با مقامات آمريکايی از جمله هيلاری کلينتون وزير امور خارجه اين کشور ديدار کرد» و سپس در واشينگتن با جو بايدن ملاقات می کند.

در اين فيلم در خصوص اقدامات محمدرضا مدحی گفته می شود وی پس از مدتی به فرانسه می رود و در آنجا با يک «سرمايه‌دار ايرانی دارای تابعيت فرانسوی - اسرائيلی که پدرش از چهره‌های نزديک به رژيم پهلوی به ويژه اشرف بود» و همچنين يک « عناصر سلطنت‌طلب وابسته به دفتر به اصطلاح مطالعاتی سازمان جاسوسی MI6 انگليس که پدر وی نيز از ديپلمات‌های رژيم شاه بود،» ملاقات کرده و در نهايت اين سه نفر تصميم به تشکيل «شورای رهبری دولت در تبعيد» می گيرند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، در خصوص نقش محمدرضا مدحی در «دولت در تبعيد»نوشته است:« در طراحی های صورت گرفته، مدحی مامور می شود تا با استقرار در پايگاهی در سرزمين های اشغالی ساماندهی طرحهای ضد ايرانی نظير ايجاد ناامنی، اغتشاش، آشوب، حذف فيزيکی و کودتا را برعهده گيرد.»

طبق اين گزارش، در حالی که دستگاههای اطلاعاتی غرب محمدرضا مدحی را برای رهبری عمليات سرنگونی جمهوری اسلامی آماده می کردند، وزارت اطلاعات ايران تصميم می گيرد برای برهم زدن طرح انها وی را به ايران منتقل کند.

اين در حالی است که مخالفان دولت ايران می گويند، پخش اين فيلم در آستانه سالگرد انتخابات رياست جمهوری با هدف تحت الشعاع قرار دادن اين رويداد صورت گرفته است.
XS
SM
MD
LG