لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۷

پايان خونين گروگانگيری در الجزاير


دولت الجزاير می گويد،‌ نيروهای ويژه ارتش اين کشور روز شنبه ۳۰ ديماه طی عملياتی به بحران گروگان گيری در تاسيسات گازی «ان اميناس» پايان داده اند. دولت الجزاير می گويد، ‌در جريان اين بحران چهار روزه ۲۳ گروگان و ۳۲ گروگانکير کشته شده اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، هنوز جزييات کشته شدن گروگان ها مشخص نشده است. ولی پيشتر اعلام شد که در جريان عمليات روز شنبه ۷ گروگان کشته شدند.

پيکارجويان اسلام گر وابسته به گروه القاعده روز چهارشنبه به تاسيسات گازی «ان اميناس» حمله کرده و صدها کارگر الجزايری و خارجی را به کروگان گرفتند.

طبق اين گزارش، دولت الجزاير در واکنش به اين بحران راه حل نظامی را در پيش گرفت و حاضر به مذاکره با پيکارجويان اسلام گرا نشد. ارتش الجزاير دو عمليات نظامی در روز های پنجشنبه و شنبه برای آزادی گزوگان ها انجام داد.

وزارت کشور الجزاير در بيانیه ای اعلام کرده است که نيروهای ويژه ارتش اين کشور در عمليات هايی ابتدا مانع ان شدند که گروگانگيران گروگان ها را به مکان دیگری منتقل کنند و سپس اقدامات تروريست ها برای منفجر کردن تاسيسات «ان اميناس» را خنثی کردند.

وزارت کشور الجزاير تصريح کرده است: ۶۸۵ الجزايری و ۱۰۷ کارگر خارجی در جريان بحران چهار روزه در تاسیسات گازی «ان امیناس» آزاد شده اند.

به گفته وزارت کشور الجزاير، ۳۲ پيکارجويان اسلام گرا در حمله به تاسيسات «ان اميناس» شرکت داشتند که دارای مليت های مختلف بودند.

به رغم پايان يافتن گروگانگيری در «ان اميناس» ديويد کامرون،‌ نخست وزير بريتانيا، نسبت به سرنوشت پنج شهروند این کشور ابراز نگرانی کرده است.

پيشتر مقامات الجزاير کشته شدن يک آمريکايی و يک بريتانيايی را تاييد کرده بودند.

شرکت نروژی« استات اويل» نيز اعلام کرده است که از سرنوشت پنج کارگر اين شرکت که شهروند نروژ هستند، اطلاعی در دست نيست.

به گزارش رويترز، در همين حال از سرنوشت تعدادی از شهروندان آمريکايی و ژاپنی شاغل در تاسيسات «ان اميناس» اطلاعی در دست نيست.

به گزارش رويترز، گروگان گيران پيشتر اعلام کرده بودند که حمله آنها به اين تاسيسات گازی در شرق الجزاير به تلافی حمله نظامی فرانسه به کشور مالی صورت گرفته است. اين در حالی است که مقام های اروپايی و غربی می گويند حمله به تاسيسات گازی «ان ميناس» نيازمند برنامه ريزی طولانی بوده و احتمالا قبلا از حملات فرانسه به مواضع اسلام گرايان در کشور مالی طراحی شده است.

خبرگزاری موريتانی نیز گزارش داده است که فرمانده عمليات پيکارجويان اسلامگرا در حمله به تاسيسات گازی «ان اميناس» فردی به نام عبدالرحمن النيجری بوده است.

به گزارش رويترز، به دنبال بروز جنگ در ليبی و سرنگونی حکومت معمر قذافی گروه های اسلام گرای مرتبط با القاعده در منطقه از فرصت استفاده کرده و توانسته اند سلاح و مهمات زيادی به دست بياورند
XS
SM
MD
LG