لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۵

حمله ارتش الجزاير برای پايان دادن به گروگانگيری در تاسيسات گازی «ان اميناس»


خبرگزاری دولتی الجزاير گزارش داده است که در حمله نهايی نيروهای ويژه ارتش اين کشور ‌برای پايان دادن به گروگان گيری در یک تاسيسات گازی در شرق الجزاير در روز شنبه ۳۰ ديماه ‌۱۱ تن از گروگان گيرها و هفت تن از گروگان های خارجی کشته شدند.

يک منبع مطلع از اين عمليات به خبرگزاری رويترز گفته است: حمله به پايان رسيده است و نيروهای ارتش در داخل تاسيسات گازی در حال پاکسازی و خنثی سازی ‌مين‌ها هستند.

به گزارش رويترز، شرکت نفت و گاز دولتی الجزایر، «سوناترچ»، نيز اعلام کرده است، پيکارجويان اسلامگرايی که روز چهارشنبه به تاسيسات گازی شهر «ان اميناس» حمله کرده و شمار زيادی را به گروگان گرفته بودند، تله های انفجاری در اين تاسيسات کار گذاشته اند.

طبق اين گزارش شمار کشته شدگان در جريان گروگان گيری در اين تاسيسات گازی در نزديکی مرز با ليبی همچنان نامشخص است.

اين منبع مطلع همچنين به رويترز گفته است: ابتدا اوايل روز شنبه نيروهای مخصوص ارتش الجزاير اجساد سوخته ۱۵ نفر را در اين تاسيسات پيدا کردند. تلاش برای شناسایی و احراز هویت اجساد کشته شدگان ادامه دارد، ولی مشخص نيست اين افراد چگونه کشته شده اند.

وی اضافه کرده است: ۱۶ گروگان خارجی در روز شنبه آزاد شدند. در بين اين گروگان های آزاد شده دو آمريکايی، دو آلمانی و يک پرتغالی حضور داشتند.

اين در حالی است که بريتانيا می گويد، سرنوشت کمتر از ده نفر از شهروندان اين کشور همچنان نامعلوم است.

به گزارش رويترز، گروگان گيران پيشتر اعلام کرده بودند که حمله آنها به اين تاسيسات گازی در شرق الجزاير در پاسخ به حمله نظامی فرانسه به کشور مالی صورت گرفته است. اين در حالی است که مقام های اروپايی و غربی می گويند حمله به تاسيسات گازی «ان ميناس» نيازمند برنامه ريزی طولانی بوده و احتمالا قبلا از حملات فرانسه به مواضع اسلام گرايان در کشور مالی طراحی شده است.

هنگامی که پيکارجويان اسلام گرا در روز چهارشنبه به تاسيسات گازی «ان اميناس» حمله کردند ده ها خارجی و همچنين صد ها الجزايری در اين تاسيسات مشغول به کار بودند.

به گزارش رويترز صد ها کارگر در جريان حمله ارتش به اين تاسيسات در رپز پنجشنبه توانستند فرار کنند، ولی شماری نيز کشته شدند.

پيش از حمله نهايی ارتش الجزاير در روز شنبه،‌منابع مختلف آمار متفاوتی از شمار قربانيان گروگانگيری در اين تاسيسات گازی منتشر کردند. اين در حالی است که سرنوشت شماری از کارگران خارجی همچنان نامعلوم است.

به گزارش خبرگزاری رويترز يک منبع امنيتی الجزاير از کشته شدن ۳۰ نفر خبر داده است. طبق اين گزارش هشت الجزايری و هفت کارگر خارجی در بین کشته شدگان هستند.

در همين حال خبرگزاری موريتانی گزارش داده است که فرمانده عمليات پيکارجويان اسلامگرا در حمله به تاسیسات گازی «ان امیناس» فردی به نام عبدالرحمن النيجری بوده است.

به گزارش رويترز، به دنبال بروز جنگ در ليبی و سرنگونی حکومت معمر قذافی گروه های اسلام گرای مرتبط با القاعده در منطقه از فرصت استفاده کرده و توانسته اند سلاح و مهمات زيادی به دست بياورند.
XS
SM
MD
LG