لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

«عليرضا پهلوی وصيت کرده‌است خاکستر جسدش به دريای خزر ريخته شود»


فرح دیبا به همراه فرزندش علیرضا پهلوی
فرح دیبا به همراه فرزندش علیرضا پهلوی
يکی از نزديکان خانواده پهلوی در گفت‌وگو با راديو فردا می گويد که عليرضا پهلوی وصيت کرده است که پس از مرگش جنازه‌اش را بسوزانند و خاکسترش را به دريای خزر بريزند.

نازی افتخار، از نزديکان خانواده پهلوی، در گفت‌وگو با راديو فردا درباره مراسم سوگواری عليرضا پهلوی گفته است: «هنوز تصميمی گرفته نشده و شاهزاده (رضا پهلوی) به بوستون تشريف برده‌اند که ترتيب اين کار را بدهند. ولی خاکسپاری نخواهد بود چون والاحضرت وصيت کرده بودند که جسدش را بسوزانند و در يک فرصت مناسب خاکسترش را بر روی دريای خزر، مازندران، پراکنده کنند.»

عليرضا پهلوی، دومين فرزند پسر محمدرضا پهلوی، آخرين شاه ايران، صبحگاه چهاردهم دی ماه ۱۳۸۹، چهارم ژانویۀ ۲۰۱۱، در منزل مسکونی خود در شهر بوستون آمريکا به زندگی خود خاتمه داد.

هنوز جزئيات نحوه برگزاری مراسم شاهزاده عليرضا اعلام نشده است، ولی به گفته نازی افتخار مراسم خصوصی برای گراميداشت ياد وی در آمريکا برگزار خواهد شد و در باره مراسم عمومی نيز تصميم‌گيری خواهد شد.



نازی افتخار همچنين از رسانه‌ها خواسته تا چند روزی را با خانواده پهلوی تماس نگرفته و اجازه بدهند اين خانواده به طور خصوصی به سوگواری بپردازد.

وب‌سايت رسمی رضا پهلوی با انتشار اطلاعيه‌ای با امضای رضا پهلوی، فرح پهلوی، فرحناز پهلوی، ياسمين پهلوی، نور پهلوی، ايمان پهلوی و فرح پهلوی، ضمن اعلام خبر درگذشت علیرضا پهلوی نوشته بود: «شادروان، همچون ميليون‌ها جوان ايرانی، از آنچه که به ناروا بر ميهن عزيزش می‌گذشت، سخت آزرده و غمگين بود، و نيز هيچگاه خاطرۀ دردناک مرگ پدر و خواهر عزيزش او را رها نکرد.»

در اين اطلاعيه همچنين اضافه شده است: «بسيار کوشيد که به گونه‌ای بر اين بحران درونی فائق آيد، دريغا که موفق نشد، تا اينکه سرانجام در صبحگاه چهاردهم دی ماه ۱۳۸۹ (چهارم ژانویۀ ۲۰۱۱) در منزل مسکونی خود در شهر بوستون آمريکا به زندگی خود خاتمه داد و همۀ خانواده و دوستدارانش را در غمی عميق فرو برد.»

هنوز جزئيات بيشتری از مرگ عليرضا پهلوی منتشر نشده است اما رسانه‌های بوستون گزارش داده اند که پليس اين شهر گفته است سه‌شنبه ساعت دو بامداد، جسد مردی را در خانه‌ای در محله «ساوث‌اند» پيدا کرده است که خود را به ضرب گلوله کشته بود.

عليرضا پهلوی متولد سال ۱۳۴۵ بود و در دانشگاه هاروارد در رشته ايرانشناسی تحصيل کرده بود.
وی دومين فرزند محمدرضا پهلوی است که با خودکشی به زندگی خود پايان می‌دهد.

شاهدخت ليلا پهلوی متولد ۱۳۴۹ در ۲۰ خرداد ماه سال ۱۳۸۰ در هتلی در لندن با مصرف داروهای خواب‌آور دست به خودکشی زد.

محمدرضا پهلوی، شاه فقيد ايران در ۲۷ ژوئيه ۱۹۸۰ ، ۵ مرداد ماه ۱۳۵۹ در بيمارستانی در قاهره درگذشت و در همان شهر دفن شد.

فرح ديبا سومين و آخرين همسر محمدرضا پهلوی بود که در سال ۱۳۳۸ با شاه ايران ازدواج کرد.
نخستين فرزند پسر آنها، رضا، يک سال پس از اين ازدواج به دنيا آمد. فرح ديبا سه فرزند ديگر به نام‌های فرحناز، عليرضا و ليلا به دنيا آورد.
XS
SM
MD
LG